Desafios contemporâneos em educação profissional: formação docente, linguagem e práticas pedagógicas

Authors

  • Rosália Maria Netto Prados Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS) http://orcid.org/0000-0003-2138-8422
  • Rodrigo Avella Ramirez Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS)
  • Cassia Regina Gasparin dos Santos Pereira Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS)
  • Juliana de Sousa Lamas Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS)

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.386

Keywords:

Teacher Education; Language and Practices; Pandemic; New technologies

Abstract

We propose a study of the pedagogical language, discourses and practices for a reflection on teacher education in professional education facing the challenges imposed by the contemporary context. The educational, cultural and socioeconomic discourses underlie pedagogical practices in professional education. This study is based on theoretical concepts of professional education, on knowledge and teacher education, in addition to concepts of language and discourse, in the context of teacher communication. The development of this research aimed to discuss the training of teachers in professional education; study the language and educational practices, and respective discourses, to reflect on new technologies and emergencies in the teaching process in professional education in the context of social isolation imposed by the pandemic caused by Covid19. It is a research with a qualitative approach, based on questions raised during the teaching and learning process, in an elective course content of a professional master's program. The methodology consisted of a descriptive research and a study of communication, technologies and the discourse manifested in pedagogical practices in professional education. We appear that the teaching experience reflects political-educational and pedagogical discourses in professional education and constitutes the teacher training process.

Key words: Teacher Education; Language and Practices; Pandemic; New technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosália Maria Netto Prados, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS)

Professora pesquisadora do Programa de Pós-Graduação no programa de mestrado em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional, do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS).

Área de Educação Profissional e Tecnológica

Rodrigo Avella Ramirez, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS)

Doutor em Educação pela Universidade Mackenzie (SP), professor pesquisador do programa de mestrado em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional.

Cassia Regina Gasparin dos Santos Pereira, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS)

Mestranda em Gestão e Desenvolvimento em Educação Profissional, coordenadora de Ensino Técnico.

Juliana de Sousa Lamas, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS)

Mestranda no programa de Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional, coordenadora de Ensino Técnico.

References

APARICI, Roberto (org). Educomunicação: para além do 2.0. São Paulo: Paulinas Editora, 2014.

APARICI, Roberto; OSUNA, Sara. Educomunicação e cultura digital. In: APARICI, Roberto (org). Educomunicação: para além do 2.0. São Paulo: Paulinas editora, 2014, p.317-328.

CORACINI, Maria José. Língua Estrangeira e Língua Materna. Uma questão de sujeito e identidade. In: Identidade e Discurso. CORACINI, Maria Jose (org). Campinas: Editora da UNICAMP Chapecó: Argos Editora Universitária, 2003.

FONTANILLE, Jacques. Semiótica do Discurso. Trad. PORTELA, Jean Cristtos. São Paulo: Contexto, 2008.

GARIGLIO, José Angelo; BURNIER, Suzana. Saberes da docência na Educação Profissional e Tecnológica: um estudo sobre o olhar dos professores. In: Educação em Revista. Belo Horizonte. Vol. 28. Nº. 01, 2012, p. 211-236. Disponível em https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-46982012000100010&script=sci_abst ract&tlng=pt. Acesso em 22 de abr 2020.

GATTI, Bernadete Angelina, BARRETTO, Elba Siqueira de Sá, ANDRÉ, Marli Elias Dalmazo Afonso de, ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de. Professores do Brasil: Novos Cenários de Formação. Brasília: UNESCO, 2019.

GÓMEZ, Guillermo Orozco. Entre telas: novos papéis comunicativos dos cidadãos. In APARICI, Roberto (org). Educomunicação: para além do 2.0. São Paulo: Paulinas editora, 2014, p. 279-291.

GREIMAS, Algirdas Julien. Del Sentido II. Ensaios semioticos. Madrid: Gredos, 2001.

KAPLÚN, Mário. Uma pedagogia da Comunicação. In APARICI, Roberto (org). Educomunicação: para além do 2.0. São Paulo: Paulinas Editora, 2014.

MAINGUENEAU, Dominique. Cenas da Enunciação. São Paulo: Parábola Editora, 2008.

MOURA, Adelina. A educação ubíqua na era digital móvel: reconfiguração dos espaços de aprendizagem. In: BONINI, Luci Mendes de Melo et al. (Org). Dinâmicas Sociais e Desenvolvimento Local. Curitiba: CVR, 2017. p.151-188.

PAIS, Cidmar Teodoro. Considerações sobre a semiótica das culturas, uma ciência da interpretação: inserção cultural, transcodificações transculturais. In: Revista Acta Semiótica et Lingvistica. SBPL, vol. 11, Ano 30, São Paulo: Terceira Margem, 2007. (p. 149-157)

PETEROSSI; Helena Gemignani. Subsídios ao estudo da Educação Profissional e Tecnológica. São Paulo: Centro Paula Souza, 2014.

PETEROSSI, Helena Gemignani; MENINO, Sérgio Eugênio. A formação do formador. São Paulo: Centro Paula Souza, 2017.

PRADOS, Rosália Maria Netto. Comunicação, Discurso pedagógico e formação docente em educação profissional. In Revista de Estudos de Gestão, Informação e Tecnologias, REGIT. Vol. 13, n. 1, p. 134-146, jan/jun 2020. Disponível em http://www.revista.fatecitaqua.edu.br/index.php/regit/article/view/REGIT13-A10 Acesso em 22 de maio de 2021.

PRADOS, Rosália Maria Netto; BONINI, Luci Mendes de Melo. Ensaios de Semiótica Aplicada. Curitiba: Editora CRV, 2017.

PRADOS, Rosália Maria Netto; RAMIREZ, Rodrigo Avella; FERNANDEZ, Senira Anie Ferraz. Discursos e Práticas educacionais em Educação Profissional. In Caminhos em Linguística Aplicada. Vol. 22, n. 1, p. 213-226, jan/jun, 2020. Disponível em http://periodicos.unitau.br/ojs/index.php/caminhoslinguistica/article/view/2913 Acesso em 14 de março de 2021.

SOARES, Suely Galli. Educação e comunicação. O ideal de inclusão pelas tecnologias de informação. Otimismo exacerbado e lucide

Published

2021-09-18

How to Cite

Prados, R. M. N., Avella Ramirez, R. ., Gasparin dos Santos Pereira, C. R., & Lamas, J. de S. (2021). Desafios contemporâneos em educação profissional: formação docente, linguagem e práticas pedagógicas. Devir Educação, 53–70. https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.386