Desafios contemporâneos em educação profissional: formação docente, linguagem e práticas pedagógicas
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.386Keywords:
Teacher Education; Language and Practices; Pandemic; New technologiesAbstract
We propose a study of the pedagogical language, discourses and practices for a reflection on teacher education in professional education facing the challenges imposed by the contemporary context. The educational, cultural and socioeconomic discourses underlie pedagogical practices in professional education. This study is based on theoretical concepts of professional education, on knowledge and teacher education, in addition to concepts of language and discourse, in the context of teacher communication. The development of this research aimed to discuss the training of teachers in professional education; study the language and educational practices, and respective discourses, to reflect on new technologies and emergencies in the teaching process in professional education in the context of social isolation imposed by the pandemic caused by Covid19. It is a research with a qualitative approach, based on questions raised during the teaching and learning process, in an elective course content of a professional master's program. The methodology consisted of a descriptive research and a study of communication, technologies and the discourse manifested in pedagogical practices in professional education. We appear that the teaching experience reflects political-educational and pedagogical discourses in professional education and constitutes the teacher training process.
Key words: Teacher Education; Language and Practices; Pandemic; New technologies.
Downloads
References
APARICI, Roberto; OSUNA, Sara. Educomunicação e cultura digital. In: APARICI, Roberto (org). Educomunicação: para além do 2.0. São Paulo: Paulinas editora, 2014, p.317-328.
CORACINI, Maria José. Língua Estrangeira e Língua Materna. Uma questão de sujeito e identidade. In: Identidade e Discurso. CORACINI, Maria Jose (org). Campinas: Editora da UNICAMP Chapecó: Argos Editora Universitária, 2003.
FONTANILLE, Jacques. Semiótica do Discurso. Trad. PORTELA, Jean Cristtos. São Paulo: Contexto, 2008.
GARIGLIO, José Angelo; BURNIER, Suzana. Saberes da docência na Educação Profissional e Tecnológica: um estudo sobre o olhar dos professores. In: Educação em Revista. Belo Horizonte. Vol. 28. Nº. 01, 2012, p. 211-236. Disponível em https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-46982012000100010&script=sci_abst ract&tlng=pt. Acesso em 22 de abr 2020.
GATTI, Bernadete Angelina, BARRETTO, Elba Siqueira de Sá, ANDRÉ, Marli Elias Dalmazo Afonso de, ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de. Professores do Brasil: Novos Cenários de Formação. Brasília: UNESCO, 2019.
GÓMEZ, Guillermo Orozco. Entre telas: novos papéis comunicativos dos cidadãos. In APARICI, Roberto (org). Educomunicação: para além do 2.0. São Paulo: Paulinas editora, 2014, p. 279-291.
GREIMAS, Algirdas Julien. Del Sentido II. Ensaios semioticos. Madrid: Gredos, 2001.
KAPLÚN, Mário. Uma pedagogia da Comunicação. In APARICI, Roberto (org). Educomunicação: para além do 2.0. São Paulo: Paulinas Editora, 2014.
MAINGUENEAU, Dominique. Cenas da Enunciação. São Paulo: Parábola Editora, 2008.
MOURA, Adelina. A educação ubíqua na era digital móvel: reconfiguração dos espaços de aprendizagem. In: BONINI, Luci Mendes de Melo et al. (Org). Dinâmicas Sociais e Desenvolvimento Local. Curitiba: CVR, 2017. p.151-188.
PAIS, Cidmar Teodoro. Considerações sobre a semiótica das culturas, uma ciência da interpretação: inserção cultural, transcodificações transculturais. In: Revista Acta Semiótica et Lingvistica. SBPL, vol. 11, Ano 30, São Paulo: Terceira Margem, 2007. (p. 149-157)
PETEROSSI; Helena Gemignani. Subsídios ao estudo da Educação Profissional e Tecnológica. São Paulo: Centro Paula Souza, 2014.
PETEROSSI, Helena Gemignani; MENINO, Sérgio Eugênio. A formação do formador. São Paulo: Centro Paula Souza, 2017.
PRADOS, Rosália Maria Netto. Comunicação, Discurso pedagógico e formação docente em educação profissional. In Revista de Estudos de Gestão, Informação e Tecnologias, REGIT. Vol. 13, n. 1, p. 134-146, jan/jun 2020. Disponível em http://www.revista.fatecitaqua.edu.br/index.php/regit/article/view/REGIT13-A10 Acesso em 22 de maio de 2021.
PRADOS, Rosália Maria Netto; BONINI, Luci Mendes de Melo. Ensaios de Semiótica Aplicada. Curitiba: Editora CRV, 2017.
PRADOS, Rosália Maria Netto; RAMIREZ, Rodrigo Avella; FERNANDEZ, Senira Anie Ferraz. Discursos e Práticas educacionais em Educação Profissional. In Caminhos em Linguística Aplicada. Vol. 22, n. 1, p. 213-226, jan/jun, 2020. Disponível em http://periodicos.unitau.br/ojs/index.php/caminhoslinguistica/article/view/2913 Acesso em 14 de março de 2021.
SOARES, Suely Galli. Educação e comunicação. O ideal de inclusão pelas tecnologias de informação. Otimismo exacerbado e lucide
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.