Reflections on pedagogical practices aimed at reducing/preventing violence, applied in the Life Project curricular component classes
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.706Keywords:
BNCC, Comprehensive development, Learners, Pedagogical strategiesAbstract
The Life Project component is the centrality of the education system based on the integral formation of students, whose proposal is related to not only cognitive dimensions, but also personal, social, emotional, professional and thus becomes an important tool to guide teaching practices to prevent violence at school. This exploratory-descriptive study with a qualitative approach aimed to analyze the contributions of this component in the context of preventing possible events of violence that may arise in the daily lives of educators, from the perspectives of the teachers involved. For that purpose, a semi-structured interview was applied to five teachers in the Life Project from public schools in the state of Sergipe, Brazil. The data processing was based on the discursive textual analysis proposed by Moraes and Galiazzi (2016). It was concluded that teaching practices aimed at preventing possible actions of violence in the school space are still carried out in a sporadic and discontinuous way.
Downloads
References
ABRAMOVAY, Míriam. Violência nas escolas. Programa de Prevenção à violência nas escolas. Brasil: Flacso, 2015. 24p. Disponível em: www.flacso.org.br/files/2015/08/Violencias-nas-Escolas.pdf. Acesso em:13/12/20.
ALVES, Maria Rosa Melo. ARAÚJO, Yzila Liziane Farias Maia. NEPOMUCENO, Aline Oliveira. Impacto da pandemia da COVID-19 no contexto da educação socioemocional. REnCiMa, v. 12, n. 3, p. 1-17, jun. 2021. Disponível: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/2915/1570. Acesso em: 02/01/22.
ALVES, Maria Rosa Melo. Reflexões quanto à formação de professores para a disciplina projeto de vida: um olhar sobre a educação socioemocional. 2021. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão/Se, 2021, 120 p.
ARAÚJO, Ulisses Ferreira de. ARANTES, Valéria. PINHEIRO, Viviane. Projetos de Vida: Fundamentos Psicológicos, Éticos e Práticas Educacionais. 1. ed. São Paulo: Summus, 2020.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 15/04/2021.
CHARLOT, Bernard. A violência na escola: como os sociólogos franceses abordam essa questão. Sociologias, Porto Alegre, a. 4, n. 8, Jul/Dez 2002, p. 432-443. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/soc/n8/n8a16.pdf. Acesso em:13/12/2020.
DELORS, Jacques. Educação um tesouro a descobrir. Relatório para UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século NXXI. Brasília, 2010. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0010/001095/109590por.pdf. Acesso em 20/04/2021.
FODRA, Sônia Maria. O projeto de vida nas escolas do Programa Ensino Integral. Revista Meio Ambiente e Educação, v.10, n.2, out. 2017, p.251. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/320297148. Acesso em: 22/01/2022.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
INSTITUTO AYRTON SENNA. Competências Socioemocionais de educadores: seu papel central para uma concepção de educação integral. São Paulo: IAS, 2020. Disponível em: https://institutoayrtonsenna.org.br/pt-br/socioemocionais. Acesso em: 22/06/2021.
LUDKE, Menga. ANDRÉ, Marli. A pesquisa em educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MORAES, Roque. GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. 3. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2016.
MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: os novos desafios e como chegar lá. 5. ed. Campinas: Papiros, 2015.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE (OMS). Prevenindo a violência juvenil: um panorama das evidências. São Paulo, 2015, 98 p. Disponível em: https://nev.prp.usp.br/publicacao/prevenindo-a-violencia-juvenil-um-panorama-das-evidencias/. Acesso em: 20/10/2022
PINHEIRO, Viviane Potenza Guimarães. Projetos de vida de professores do ensino médio: implicações para formação continuada e intervenções na escola. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 39., 2019, Rio de Janeiro. Anais da 39ª ANPED: Educação Pública e pesquisa: ataques, lutas e resistências. Niterói/RJ: Universidade Federal Fluminense, 2019, p. 1-7.
SILVA, Joyce Mary Adam de Paula. SALLES, Leila Maria Ferreira. A violência na Escola: abordagens teóricas e propostas de prevenção. Educar em revista, Curitiba: UFPR, n. 2, p. 217-232, 2010. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13657/14013. Acesso em: 16/05/2021.
SOUZA, Grasiela Ramos de Carvalho. SILVA, Márcio Antônio da. Projeto de Vida no novo ensino médio, em busca da regulação de condutas juvenis. In: NAVARRO, E.R. SOUSA, M.C. (Org.) Educação Matemática em Pesquisa Perspectivas e Tendências. ed. 1, São Paulo: Científica, v.2, p. 669-685, 2021. Disponível em: https://www.editoracientifica.org/books/isbn/978-65-87196-76-3. Acesso em: 12/01/2022.
TEIXEIRA, Karen Cristine. OLIVEIRA, Cynthia. Sanches de. ALVES, Gisele. Competências socioemocionais de educadores: seu papel central para uma concepção de educação integral. São Paulo: Instituto Ayrton Senna, 2020. Disponível em: https://institutoayrtonsenna.org.br/pt-br/socioemocionais. Acesso em: 22/01/2022.
UNESCO: Violência escolar e Bullying: Relatório sobre a situação mundial. Brasília, 2019, 54 p. Disponível em: https://prceu.usp.br/wp-content/uploads/2020/10/2018-UNESCO-Relatorio-Violencia-Escolar-e-Bullying.pdf. Acesso em: 12/04/2021.
UNESCO – Global Education Monitoring (GEM) Report 2020: Inclusion and Education: All Means. Paris, 2020. Disponível em: https://gem-report-2020.unesco.org/wp-content/uploads/2020/06/GEMR_2020-Full_Report-v0.2.pdf. Acesso em: 12/04/2021.
ZANELLA, Tânia. TREVISOL, Maria Teresa Ceron. Projetos de Vida e Processos de Ensino-Aprendizagem: Compreensão dos alunos do ensino médio. Cadernos de Educação, v.17, n. 34, jan.-jun. 2018.
Disponível:https://www.metodista.br/revistas/revistasmetodista/index.php/cadernosdeeducacao/article/view/8928. Acesso em: 28/04/2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Devir Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.