Being a teacher in management and being a management in teaching: reflections, articulations and continuous self-training in Professional Education

Authors

  • Rubens Chaves Rodrigues Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA)
  • Sebastião Rodrigues-Moura Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA)
  • Dayane Negrão Carvalho Ribeiro Secretaria Executiva de Estado de Educação do Pará (SEDUC- PA)

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.670

Keywords:

Teaching, Management, Experiences, Self-training

Abstract

The dynamics of the educational field develop aspects of teacher involvement in management for the development of public policies and governance. In this sense, we seek to understand elements of being management in teaching and being a teacher in management in the continuous self-education of the teacher/manager, facing the challenges and possibilities for Professional Education. We appropriated the approach of Qualitative Research as a field of investigation, through the observation of the experiences of five collaborators managers-teachers and the use of interviews, to obtain data, records and experiences. The data were treated in the light of Discursive Textual Analysis – DTA, from which two axes of analysis emerged. The argumentative discussion of the results points to the fact that teaching in management and management in teaching present an articulation that enables the continuous self-education of teachers, in addition to developing success in the experiences of "being a manager and being a teacher", by the way they contribute to institutional development.

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Author Biographies

Rubens Chaves Rodrigues, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA)

Engenheiro Sanitarista pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestre em Recursos Hídricos e Saneamento Ambiental pelo Programa de Pós-graduação em Engenharia Civil PPGEC/UFPA. Professor do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA).

Sebastião Rodrigues-Moura, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA)

Doutor em Educação em Ciências (REAMEC-UFMT/UFPA/UEA). Mestre em Docência em Educação em Ciências (UFPA). Especialista em Docência Universitária com ênfase em Educação (UEPA). Licenciado em Pedagogia (UNAMA) e em Ciências Naturais - Física (UEPA). Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA). Tem experiência em Educação em Ciências, atuando nos seguintes temas: Ensino de Física, Educação CTS, Alfabetização Científica e Tecnológica, Fundamentos e Metodologias para o Ensino de Ciências, Pesquisa Narrativa, Análise Textual Discursiva e Formação de Professores.

Dayane Negrão Carvalho Ribeiro, Secretaria Executiva de Estado de Educação do Pará (SEDUC- PA)

Licenciada Plena em Ciências Naturais - Biologia, pela Universidade do Estado do Pará, especialização em Educação Especial e Inclusiva pela Faculdade Pan-Americana, Mestre em Docência em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará e Doutora em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará. Atualmente é professora de Biologia da Secretaria de Estado de Educação do Pará. Possui interesse em estudos sobre alfabetização científica/letramento científico, metodologias de ensino baseadas em práticas investigativas e Educação em Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS). Participa do Grupo de Pesquisa em Educação em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (GECTSA-UFPA), coordena o Clube de Ciências da Escola Estadual Professora Terezinha de Jesus Ferreira Lima (Abaetetuba-PA), realiza atividades de iniciação científica, cultura Maker, robótica educacional e Feiras de Ciências da educação básica (SEDUC-Pará

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Published

2023-06-18

How to Cite

Chaves Rodrigues, R. ., Rodrigues-Moura, S., & Negrão Carvalho Ribeiro, D. (2023). Being a teacher in management and being a management in teaching: reflections, articulations and continuous self-training in Professional Education. Devir Educação, 7(1), e–670. https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.670

Issue

Section

Dossiê temático: Múltiplos olhares sobre a formação de professores e as práticas pedagógicas