The diagnostic evaluation policy of SEE-MG: perceptions of teachers at a school in southern Minas Gerais

Authors

  • Krichima Torres Honorato Universidade Federal de Lavras - UFLA
  • Regilson Maciel Borges Universidade Federal de Lavras - UFLA

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.1098

Keywords:

Diagnostic evaluation;, External evaluation, Public evaluation policies

Abstract

This research aims to identify and analyze the diagnostic assessment policy developed by the
State Department of Education of Minas Gerais based on the perception of teachers from a
school in the south of the state of Minas Gerais. This is a field research with a qualitative
approach, which uses a questionnaire as the initial data collection instrument. After analyzing
the questionnaires, semi-structured interviews were conducted with the subjects, who were
elementary school and high school teachers. After collecting the data, the content analysis
technique was used to analyze and interpret the data. The results show the complexity of the
diagnostic assessment topic in the daily lives of teachers, highlighting the need for further
studies and reflections on the topic. Although it is an important practice in the educational
context, familiarity and understanding vary among professionals, depending on factors such
as education, experience, access to training, and policies of the education network in which
they work. Thus, the interference or not of the diagnostic assessment in teaching practice is considered to be directly related to the knowledge about this process that seeks to contribute
to the improvement of teaching.

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Author Biographies

Krichima Torres Honorato, Universidade Federal de Lavras - UFLA

Possui licenciatura em Pedagogia pelo Centro Universitário de Araras, licenciatura em Geografia pela Faculdade Única de Ipatinga e bacharelado em Ciências Econômicas pela Universidade Federal de São João Del Rei. Possui especialização em Alfabetização e letramento, Supervisão escolar, Administração Pública e Gerência de Cidades e Projetos e Licenciamento Ambiental e título de aperfeiçoamento com ênfase em Controladoria e Finanças Empresariais. Mestra em Educação pela Universidade Federal de Lavras (UFLA).

Regilson Maciel Borges, Universidade Federal de Lavras - UFLA

Graduado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas) e Pedagogia pela Universidade Cidade de São Paulo (UNICID). Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas) e doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) com pós-doutorado pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Professor Adjunto do Departamento de Gestão Educacional, Teorias e Práticas do Ensino (DPE) pertencente a Faculdade de Filosofia, Ciências Humanas, Educação e Letras (FAELCH) da Universidade Federal de Lavras (UFLA), atuando no curso de Pedagogia, em cursos de Licenciaturas e no Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado e Doutorado Profissional). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Públicas e Avaliação Educacional (GEPPAE/UFLA). Foi coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da UFLA, de 2021 a 2025. É membro da Rede Universitas/Br que está vinculada ao GT 11 da ANPED. É associado da ANPED e associado da ANPAE. Membro titular da Fundación Red para la Educación en Iberoamerica (FREI). Sua produção acadêmica abrange temas como avaliação da aprendizagem, institucional e de sistemas; políticas de avaliação e regulação da educação superior; e avaliação na educação básica.

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Published

2025-11-07

How to Cite

Honorato, K. T., & Borges, R. M. (2025). The diagnostic evaluation policy of SEE-MG: perceptions of teachers at a school in southern Minas Gerais. Devir Educação, 9(1), e-1098. https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.1098

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