Teachers’ initial education and Instagram use: network formative processes from the @meninasdapedagogia profile

Authors

  • Cheila Raiane Menezes Oliveira Universidade Federal de Sergipe - UFS
  • Daniele Santana de Melo Universidade Federal de Sergipe - UFS
  • José Batista de Souza Faculdade do Nordeste da Bahia https://orcid.org/0000-0001-9722-8818

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.681

Keywords:

Formative experiment, Instagram, Congada; Experience Formative; Teaching; Learning; Ancestrality.

Abstract

This study focuses on the analysis of a formative experiment with the creation and use of an Instagram account in a class in the Education undergraduate course at the Northwestern Bahia College – FANEB and present the teaching strategies used in a digital technology context. The study sought to answer the question: “How did the construction of the @meninasdapedagogia Instagram profile impact the initial education of students in the undergraduate education course in the Northwestern Bahia College – FANEB? The methodology was based on qualitative descriptive research, collecting data from a round of conversation with five students from the said course. The data was analyzed based on the researchers’ inference in the light of the theoretical background used. The reports presented revealed that the Instagram use for teaching purposes has potential to unveil the students’ impression of the formative practices developed in the @meninasdapedagogia profile, evidencing direct contributions to the teachers’ initial education.

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Author Biographies

Cheila Raiane Menezes Oliveira, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Mestranda em Educação pela Universidade Federal de Sergipe  (UFS). Graduada em Pedagogia pela Faculdade do Nordeste da Bahia. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação - Paidéia (FANEB) e do Grupo de Pesquisa Educação e Culturas Digitais (ECult/UFS).

Daniele Santana de Melo, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Sergipe. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação - Paidéia (FANEB) e do Grupo de Pesquisa Educação e Culturas Digitais (ECult/UFS).

José Batista de Souza, Faculdade do Nordeste da Bahia

Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Sergipe e Mestre em Letras pela mesma instituição. Professor da Faculdade do Nordeste da Bahia e das redes municipal e estadual de ensino da Bahia. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Formação de Professores e Tecnologias da Informação e Comunicação - FOPTIC; do Grupos de Estudos e Pesquisas Educação e Contemporaneidade - EDUCON - UFS, e do Grupo de Estudos e Pesquisas Paidéia - FANEB.

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Published

2023-06-20

How to Cite

Oliveira, C. R. M., Melo, D. S. de ., & de Souza, J. B. (2023). Teachers’ initial education and Instagram use: network formative processes from the @meninasdapedagogia profile. Devir Educação, 7(1), e–681. https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.681

Issue

Section

Dossiê temático: Múltiplos olhares sobre a formação de professores e as práticas pedagógicas