The evolutionary theory in the biology curriculum

a literature review

Authors

  • Sofia Domingues Carvalhaes Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" https://orcid.org/0000-0001-8578-3689
  • Márcio Magalhães da Silva Universidade Federal de Lavras - UFLA

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v6i1.583

Keywords:

Science teaching, Curriculum, Historical-critical pedagogy

Abstract

This paper is fundamented on the historical-critical pedagogy to discuss the importance of having the evolutionary theory as central in the biology curriculum of the primary education, in view of the school social function of creating the subjective conditions to overcome capitalism through the socialization of the historical knowledge produced by humanity, and the upbringing of critical conscience. From this discussion, a research was done to investigate the scenario of scientific literature in Brazil regarding the centrality of evolutionary theory for the biology curriculum, aiming to contribute with the works that build a relation between the historical-critical pedagogy and the science and biology curriculum. Few papers were found discussing the biology curriculum in primary education, the relations between evolutionary theory and biology teaching, and the evolutionary theory as a structuring knowledge in the biology teaching and curriculum.

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Author Biographies

Sofia Domingues Carvalhaes, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho". São Paulo, Brasil. Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Lavras. Minas Gerais, Brasil

Márcio Magalhães da Silva, Universidade Federal de Lavras - UFLA

Doutor em Educação Escolar pela Faculdade de Ciências e Letras da Unesp/Araraquara. Docente dos cursos de licenciatura em Ciências Biológicas, Filosofia, Física, Letras, Matemática e Pedagogia da Universidade Federal de Lavras (UFLA) e docente colaborador do Programa de Pós-graduação em Educação Científica e Ambiental da UFLA. Minas Gerais, Brasil.

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Published

2022-10-01

How to Cite

Domingues Carvalhaes, S., & Magalhães da Silva, M. . (2022). The evolutionary theory in the biology curriculum: a literature review. Devir Educação, 6(1), e–583. https://doi.org/10.30905/rde.v6i1.583