The evolutionary theory in the biology curriculum
a literature review
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v6i1.583Keywords:
Science teaching, Curriculum, Historical-critical pedagogyAbstract
This paper is fundamented on the historical-critical pedagogy to discuss the importance of having the evolutionary theory as central in the biology curriculum of the primary education, in view of the school social function of creating the subjective conditions to overcome capitalism through the socialization of the historical knowledge produced by humanity, and the upbringing of critical conscience. From this discussion, a research was done to investigate the scenario of scientific literature in Brazil regarding the centrality of evolutionary theory for the biology curriculum, aiming to contribute with the works that build a relation between the historical-critical pedagogy and the science and biology curriculum. Few papers were found discussing the biology curriculum in primary education, the relations between evolutionary theory and biology teaching, and the evolutionary theory as a structuring knowledge in the biology teaching and curriculum.
Downloads
References
CARVALHAES, Sofia Domingues. O pensamento evolutivo no currículo de biologia: estudo bibliográfico. 2020. Monografia (Trabalho de Conclusão do Curso de Graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas) – Departamento de Biologia ,Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2020.
COELHO, Leandro Jorge. Ensino de ciências fundamentado na psicologia histórico-cultural e na pedagogia histórico-crítica: indicativos a partir da produção acadêmica. 2019. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) – Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru, 2019.
CAMPOS, Raquel Sanzovo Pires de. Ensino de ciências e de biologia sob a perspectiva histórico-crítica na literatura científica. Debates em Educação, Maceió, v. 12, n. 26, p. 225-241, jan-abr. 2020. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/7284/pdf. Acesso em: 03 de junho de 2022.
DELLA FONTE, Sandra Soares. Fundamentos teórico da pedagogia histórico-crítica. In: MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão (Org.). Pedagogia Histórico-Crítica: 30 anos. 1. ed. Campinas: Autores Associados, 2011, cap. 2, p. 23-42.
DUARTE, Newton. Os conteúdos escolares e a ressurreição dos mortos: contribuições à teoria histórico-crítica do currículo. 2. ed. Campinas: Autores Associados. 2016.
FLACH, Pâmela Ziliotto Sant‟Ana; del PINO, José Claudio. Afinal, para que servem a história e a filosofia da biologia? Educação por Escrito, Porto Alegre, v.7, n. 2, p. 236-252, jul-dez. 2016.
HUXLEY, Julian. The modern synthesis. London: George Allen & Unwin L.T.D. 1943.
KONDER, Leandro. O que é dialética. 28. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 2008.
LAGOA, Maria Izabel. A ofensiva neoliberal e o pensamento reacionário-conservador na política educacional brasileira. Revista HISTEDBR On-line. Campinas, v. 19, p. 1-14, 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8653195/19237. Acesso em: 03 de junho de 2022.
LAVOURA, Tiago Nicola. Uma face contemporânea da barbárie: a BNCC e a ofensiva do capital na devastação da educação pública. Revista Fluminense de Educação Física, Niterói, v. 2, n. 1, p. 1-22, jun. 2021. Disponível em: https://periodicos.uff.br/edfisicafluminense/article/view/50043/29472. Acesso em: 03 de junho de 2022.
LESSA, Sérgio; TONET, Ivo. Introdução ao método de Marx. 2.ed. São Paulo: Editora Expressão Popular, 2011.
MARX, Karl. Sobre a questão judaica. 1.ed. São Paulo: Boitempo, 2010.
MEYER, Diogo; EL-HANI, Charbel Niño. Evolução. In: EL-HANI, Charbel Niño; VIDEIRA; Antônio Augusto Passos. O que é vida?: para entender a biologia do Século XXI. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2000. cap. 7, p. 153-186.
NARDI, Roberto. Memórias do ensino de ciências no brasil: a constituição da área segundo pesquisadores brasileiros, origens e avanços da pós-graduação. Revista do Imea, Foz do Iguaçu, v. 2, n. 2, p. 13-46, 2014. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/IMEAUNILA/article/view/341/295. Acesso em: 03 de junho de 2022.
NETTO, José Paulo. O leitor de Marx. 1. ed. RJ: Civilização Brasileira, 2012.
PINO, Angel. Ciência e educação: a propósito do bicentenário do nascimento de Charles Darwin. Educação e Sociedade, Campinas, v. 30, n. 108, p. 845-866, out. 2009.
ROSA, Julia Mazini. A apropriação dos princípios fundamentais da teoria da evolução e os alcances abstrativos na concepção de mundo. 2018. Tese (Doutorado em Educação Escolar) - Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, 2018.
SANTOS, Charles Morphy D; KLASSA, Bruna. Despersonalizando o ensino de evolução: ênfase nos conceitos através da sistemática filogenética. Educação: teoria e prática, Rio Claro, v. 22, n. 40, p. 62-81, maio-ago. 2012.
SAVIANI, Dermeval. Escola e demoracia. 42. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 12. ed. Campinas: Autores Associados, 2021.
SAVIANI, Dermeval.; DUARTE, Newton. A formação humana na perspectiva histórico-ontológica. In: SAVIANI, Dermeval; DUARTE, Newton. (org). Pedagogia histórico-crítica e luta de classes na educação escolar. 1. ed. Campinas: Autores Associados, 2012, p. 13-35.
SILVA, Márcio Magalhães da. A formação de competências socioemocionais como estratégia para captura da subjetividade da classe trabalhadora. 2018. Tese (Doutorado em Educação Escolar) - Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Araraquara, 2018.
SMOCOVITIS, Vassiliki Betty. Unifying biology: the evolutionary synthesis and evolutionary biology. Journal of the History of Biology, v. 25, n. 1, p. 1-65, mar. 1992.
TEIXEIRA, Paulo Marcelo Marini. Pesquisa em Ensino de Biologia no Brasil (1972-2004): um estudo baseado em dissertações e teses. 2008. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Devir Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.