Impactos da pandemia Covid-19 no processo formativo de professores de Biologia de um mestrado profissional: desafios em tempos de quarentena
DOI:
https://doi.org/10.30905/ded.v4i2.271Keywords:
Teacher training; Professional master's degree; Science and Mathematics Teaching; Biology; Covid-19.Abstract
The Covid-19 pandemic promoted social isolation in schools and universities, implying changes in the ways of studying and working. It showed how changes in the outside world the reality of the school or universities can modify training processes that occur in these spaces. In this context, the guiding question of this study was how is the pandemic caused by the new coronavirus could influence the training process of PPGECIM / UFAL students in a context in which they need to work and at the same time carry out academic activities supported by digital technologies? The hypothesis of the study was that the pandemic situation, which caused changes in the teaching-learning process, changed the formative process of the master's students in relation to time management, production of dissertation / academic and educational product. The study presented a qualitative approach with an exploratory design. The participants were five Biology teachers. Data were collected through semi-structured interviews and analyzed using the content analysis technique with the aid of the Atlas ti 7® software. As main results, Covid-19 pandemic effected on the training process of the master's students, changing their routine and the aspects related to textual production, time management and the educational product production process.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise do conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Senado Federal. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 2ed. Brasília: Senado Federal, Coordenação de edições técnicas. Lei nº 9.394/96. Brasília: 2018.
IBERNÓN, Francisco. Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez, 2009.
FIALHO, Nadia R.; HETKOWSKI, Tânia M. Mestrados profissionais em Educação: novas perspectivas da pós-graduação no cenário brasileiro. Educar em Revista, Curitiba, n.63, p.19-34, 2017 . Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0104-40602017000100019&lng=en&nrm=iso&tlng=pt> Acesso em 25 jun. 2020.
FORMIGA, Marcos. A terminologia da EaD. In: LITTO, Frederico M.; FORMIGA, Marcos. Educação a distância: o estado da arte (Org.). São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2009. p.39-46.
MOREIRA, José A.; HENRIQUE, Susana.; BARROS, Daniel. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, São Paulo, n.34, p.351-364, 2020. Disponível em: <https://periodicos.uninove.br/index.php?journal=dialogia&page=article&op=view&path%5B%5D=17123> Acesso em: 26 jun. 2020.
MOREIRA, Marco A.; NARDI, Roberto. O mestrado profissional na área de ensino de Ciências e Matemática: alguns esclarecimentos. Revista brasileira de ensino de ciência e tecnologia, v.2, n.3, p.1-9, 2009. Disponível em: <https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/549/398> Acesso em: 23 jun. 2020.
CORBIN, Juliet.; STRAUSS, Anselm. Pesquisa qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de teoria fundamentada. 2ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.
SAMPIERI, Roberto H.; COLLADO, Carlos F.; LUCIO, Maria P. Metodologia de pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Penso, 2013.
SZYMANSKY, Heloisa. Entrevista reflexiva: um olhar psicológico sobre a entrevista em pesquisa. In: SZYMANSKY, Heloisa; ALMEIDA, Laurinda R.; PRANDINI, Regina C. (org.). A entrevista na pesquisa em Educação: a prática reflexiva. Brasília: Liber Livro, 2011, p.9-61.
TARDIF- Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
VENCELI, Lígia C. Aulas remotas em tempos de Covid-19: a percepção de discentes de um programa de mestrado profissional em Educação. @mbienteeducação, v.13, n.2, p.47-60, 2020. Disponível em: <http://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/932> Acesso em: 20 jun. 2020.
YIN, Robert K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.