Impactos da pandemia Covid-19 no processo formativo de professores de Biologia de um mestrado profissional: desafios em tempos de quarentena

Authors

  • Douglas Carvalho Amorim Universidade Federal de Alagoas-UFAL
  • Cleide Jane Araújo Costa Universidade Federal de Alagoas-UFAL

DOI:

https://doi.org/10.30905/ded.v4i2.271

Keywords:

Teacher training; Professional master's degree; Science and Mathematics Teaching; Biology; Covid-19.

Abstract

The Covid-19 pandemic promoted social isolation in schools and universities, implying changes in the ways of studying and working. It showed how changes in the outside world the reality of the school or universities can modify training processes that occur in these spaces. In this context, the guiding question of this study was how is the pandemic caused by the new coronavirus could influence the training process of PPGECIM / UFAL students in a context in which they need to work and at the same time carry out academic activities supported by digital technologies? The hypothesis of the study was that the pandemic situation, which caused changes in the teaching-learning process, changed the formative process of the master's students in relation to time management, production of dissertation / academic and educational product. The study presented a qualitative approach with an exploratory design. The participants were five Biology teachers. Data were collected through semi-structured interviews and analyzed using the content analysis technique with the aid of the Atlas ti 7® software. As main results, Covid-19 pandemic effected on the training process of the master's students, changing their routine and the aspects related to textual production, time management and the educational product production process. 

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Author Biographies

Douglas Carvalho Amorim, Universidade Federal de Alagoas-UFAL

Bolsista CAPES:  Graduado em Ciências Biológicas/Licenciatura pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL), mestre em Educação (UFAL) e bolsista de doutorado da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) em Educação (UFAL). Dono do canal no Youtube “Biologia em Série” onde ministra aulas para o Novo Exame do Ensino Médio (ENEM).

 

Cleide Jane Araújo Costa, Universidade Federal de Alagoas-UFAL

Doutora em Educação (Université de Provence Aix-Marseille I, 2002) e em Linguística (UFAL, 2002), mestre em psicologia (Université de Provence Aix-Marseille I, 1996), Bacharel em Administração (UFPB, 1989), licenciada em Psicologia (UEPB, 1990). Atualmente é professor Assocoado I do Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas, atuando no Programa Modelagem Computacional do Conhecimento (IC) e Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira, na linha de pesquisa Tecnologias da Informação e Comunicação na Educação (PPGE). Coordena e orienta pesquisa. Possui publicações nacionais e internacionais. Tem experiência na área de Educação a Distância e Tecnologia da Informação e Comunicação na educação, com ênfase nos seguintes temas: Interação online, Avaliação da aprendizagem online, tutoria, concepção e elaboração de material didático, gestão, formação do professor

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Published

2020-11-29

How to Cite

Amorim, D. C., & Costa, C. . J. A. . (2020). Impactos da pandemia Covid-19 no processo formativo de professores de Biologia de um mestrado profissional: desafios em tempos de quarentena. Devir Educação, 4(2), 80–103. https://doi.org/10.30905/ded.v4i2.271