Metapesquisa: um caminho para o reconhecimento da importância das animações instrucionais no ensino de língua portuguesa

Authors

  • Andréa da Silva Brandão Mappa Secretaia de Estado da Educação de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.889

Keywords:

Metapesquisa, Formação docente, Animação instrucional, Tecnologia digital da informação e comunicação

Abstract

This article is part of a dissertation, which had the general objective of contributing to teacher training, regarding the construction of digital teaching materials, considering the growing presence of digital information and communication technologies (TDICs) in the school environment. Therefore, this study aims to map studies on instructional animation in order to organize the main results on the topic. The corpus is composed of the path followed in search of a theoretical framework for the investigation, as well as the definition of metaresearch (research on research) as a research strategy, based on studies by Mainardes (2018). The analysis procedures consist of exploratory reading of the articles and observation of their theoretical foundations. With the diagnosis produced, the recurrence of cognitive load theories (SWELLER, 2003) and multimedia learning theory (MAYER, 2005) was noticed as a basis for the use of instructional animations in education. Furthermore, it was noted that there is still room for studies on this topic, applied to teaching Portuguese language content for the final years of elementary school. It is considered, then, that metaresearch is an important instrument for understanding the context of academic production in the area of ​​study of the topic in question.

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Author Biography

Andréa da Silva Brandão Mappa, Secretaia de Estado da Educação de Minas Gerais

Mestranda em Educação pela Universidade Federal de Lavras. Possui graduação em Letras - Licenciatura Plena, habilitação Port/Lit pela Universidade Gama Filho (2002). Atualmente é gestora escolar na SEE-MG, mestranda na Universidade Federal de Lavras e professora de educação básica na SECRETARIA DE ESTADO DE EDUCAÇÃO DE MINAS GERAIS. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa, atuando principalmente nos seguintes temas: planejamento de ensino, formação docente, ensino-aprendizagem, tecnologias digitais e língua portuguesa. 

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Published

2025-01-02

How to Cite

Mappa, A. da S. B. . (2025). Metapesquisa: um caminho para o reconhecimento da importância das animações instrucionais no ensino de língua portuguesa. Devir Educação, 9(1), e–889. https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.889