Concept of Integral Education and democratization of teaching in the BNCC: analytical approaches in light of Historical-Critical Pedagogy

Authors

  • Mayara da Silva Reis Zotelli Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS
  • Paulo Fioravante Giareta Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.882

Keywords:

Pedagogical Conceptions, PedagogHistorical-Critical Pedagogy, BNCC

Abstract

This study examines the pedagogical concepts shaped by the curricular policy of the National Common Curricular Base (BNCC). Its goal is to analyze these concepts in the context of the political and pedagogical principles of Historical-Critical Pedagogy. Methodologically, it draws on the theoretical framework of Historical-Dialectical Materialism. This critical analysis aims to understand the extent of the educational concepts, curriculum, and school dynamics influenced by the BNCC, focusing on the ideas of holistic education and democratization of teaching. In conclusion, it is possible to indicate in the BNCC policy document a reductionist view of these concepts, deviating from the political and pedagogical propositions associated with a critical perspective, such as that of Historical-Critical Pedagogy.

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Author Biographies

Mayara da Silva Reis Zotelli, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Mestranda em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Professora de Ciências na Secretaria Estadual de Educação do Estado de São Paulo. Coordenadora Pedagógica na Escola do Legislativo da Câmara Municipal de Três Lagoas. 

Paulo Fioravante Giareta, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), com Estágio Pós-Doutoral em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Professor da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), campus de Três Lagoas (CPTL). Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Formação de Professores (GForP) da UFMS-CPTL. 

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Published

2024-10-18

How to Cite

da Silva Reis Zotelli, M., & Giareta, P. F. (2024). Concept of Integral Education and democratization of teaching in the BNCC: analytical approaches in light of Historical-Critical Pedagogy. Devir Educação, 8(1), e–882. https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.882