The wattpad capabilities for work with reading and writing

Authors

  • Rosangela Adriana do Amaral Memento Secretaria de Estado da Educação de Minas Gerais
  • Mauriceia Silva de Paula Vieira Universidade Federal de Lavras - UFLA

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.752

Keywords:

tecnologias educacionais; indicadores pedagógicos; leitura; escrita.

Abstract

Digital technologies, in addition to enabling interaction, enable the constitution of a networked society (LÉVY, 1993; 1998;1999). Although present in school spaces, the use of digital technological resources has been accelerated with the COVID pandemic. The teachers were thrown into a vórtex, in whose center was the urgency of the use of different technologies, especially digital ones, straining pedagogical practices. The use and evaluation of the tools occurred almost simultaneously and the post-pandemic has given rise to challenges about which media to select and how to use the different technological resources in order to enhance the teaching-learning process.  In this wake of discussions, this work analyzes the wattpad as a pedagogical resource for classroom work and seeks to understand the potentialities of the application for working with reading and writing practices in high school, from Rojo's studies;  Moura (2012); Vieira (2012; 2013); Reis; Gomes (2014);  Reis (2017); Chartier (1994); Soares (2002); Ribeiro (2021); Coscarelli; Novais (2010) among others.  This is an exploratory research, whose central focus is the analysis of the wattpad application, in the light of precepts about educational technologies. The analyses showed that the wattpad offers multimodal resources to develop the teaching-learning process with regard to reading and writing in a digital context.

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Author Biographies

Rosangela Adriana do Amaral Memento, Secretaria de Estado da Educação de Minas Gerais

Possui graduação em letras pela Fundação educacional de Lavras (1994). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Línguas Estrangeiras Modernas. Fez especialização na área de Letras- ênfase em Português / Redação pela Universidade Vale do Rio Verde de Três Corações. Concluiu especialização em Uso Educacional da Internet pela Universidade Federal de Lavras. Mestre no Programa de Pós-Graduação do Mestrado Profissional em Educação pela Universidade Federal de Lavras. É professora de inglês na rede estadual de ensino de Minas Gerais.

Mauriceia Silva de Paula Vieira, Universidade Federal de Lavras - UFLA

Doutora em Linguística Pela Universidade Federal de Minas Gerais. Concluiu o mestrado em Letras pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2003), na área de Leitura: produção e recepção de textos. Possui especialização em Processo de Ensino e Aprendizagem em Língua Portuguesa e Especialização em Alfabetização. Graduada em Letras Português-Francês e bacharel em Direito. Suas pesquisas se inserem nas seguintes temáticas: aspectos morfossintáticos do português brasileiro, análise linguística e semiótica aplicada aos gêneros textuais, interações mediadas pelo computador, alfabetização e letramento, práticas de linguagem e ensino. Coordena o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Leitura e Escrita (GEPLE), na Universidade Federal de Lavras. Docente no Mestrado em Letras (PPGL/UFLA) e no Mestrado em Educação (PPGE/UFLA).

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Published

2023-10-31

How to Cite

Rosangela Adriana do Amaral Memento, & Vieira, M. S. de P. (2023). The wattpad capabilities for work with reading and writing. Devir Educação, 7(1), e–752. https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.752