A formação do pedagogo para o ensino da matemática: avanços, desafios e perspectivas

Authors

  • Mariana Antunes Medeiros de Oliveira Universidade Federal do Rio grande do Norte - UFRN https://orcid.org/0000-0002-4413-0208
  • Erika dos Reis Gusmão Andrade Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v5i1.327

Keywords:

Ensino da matemática; Formação de professores; Pedagogia.

Abstract

This article intends to work on the training of pedagogues for the Math Education, in which we will discuss the context where this training is taking place, the changes alleged, the challenges, developments and perspectives. The participants of the research were pedagogues who work in the teaching of basic education, and who had initial formation at the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN). We present the changes perceived by the training institution in the period from 2008 to 2020, dialoguing with the speech of these professionals, institutional data and the changes in legislation. We expect that our analyses will help in the reflection for the training of pedagogues/teachers who teach mathematics.

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Author Biographies

Mariana Antunes Medeiros de Oliveira, Universidade Federal do Rio grande do Norte - UFRN

Pedagoga, Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEd/UFRN), tendo como áreas de interesse: formação de professores, ensino de matemática e representações sociais. Integrante do Grupo de Estudos em Educação e Representações Sociais. Professora da Rede Estadual de ensino do Rio Grande do Norte.  Natal/RN, Brasil.

Erika dos Reis Gusmão Andrade, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Professora Titular do Departamento de Fundamentos e Políticas Educacionais do Centro de Educação e Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, na Linha de Pesquisa Educação, Práticas Pedagógicas e Currículo. da UFRN.

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Published

2021-05-29

How to Cite

Antunes Medeiros de Oliveira, M., & dos Reis Gusmão Andrade, E. (2021). A formação do pedagogo para o ensino da matemática: avanços, desafios e perspectivas: . Devir Educação, 5(1), 4–23. https://doi.org/10.30905/rde.v5i1.327

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo