Educational work in Historical-Critical Pedagogy and the priority of the most elaborate content in school education: a critical reflection
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.1008Keywords:
Historical-Critical Pedagogy, Marxist Ontology, Educational work, Scientific conceptsAbstract
We problematize and briefly discuss in this article the conception of educational work through the Historical-Critical pedagogical theory, through a bibliographic review and theoretical contribution of the works of Dermeval Saviani, Newton Duarte, contemporary researchers and classical authors of Marxist ontology. From syncretic education to the systematic and organized elaboration of knowledge, human being has become the maker of his own history from the creation of a 'second nature', the social being, of which education is also a part. Educational work, in its active, direct and intentional sense, allows humanity to become human, incorporating as a foundation the universality of culture, in its richness of scientific, artistic and philosophical knowledge. But not all this historical framework of knowledge and learning reaches the working class, in the face of the interests of the dominant classes and the contradictory nature of education. Therefore, we assume the importance of educational work as a critical starting point, in search of a technical and political commitment for a human formation of those who need it most, as a synthesis of unfavorable historical-social relations in the struggle to overcome exploitation and inequalities.
Downloads
References
BRASIL. Lei no 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, ano 134, n. 248, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 21 nov. 2024.
CARVALHO, Saulo Rodrigues. Para uma compreensão ontológica do trabalho educativo. Marx e o Marxismo, Niterói, v. 5, n. 9, p. 285–299, 2017. Disponível em: https://www.niepmarx.com.br/index.php/MM/article/view/215. Acesso em: 28 ago. 2024.
DUARTE, Newton. A escola de Vigotski e a educação escolar: algumas hipóteses para uma leitura pedagógica da Psicologia Histórico-Cultural. Psicologia USP, São Paulo, v. 7, n. 1/2, p. 17–50, 1996. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-51771996000100002. Acesso em: 9 set. 2024.
DUARTE, Newton. Concepções afirmativas e negativas sobre o ato de ensinar. Cadernos CEDES, Campinas, v. 19, n. 44, p. 1–11, 1998. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/tszLqmNTD9jH6PWR9gVgynN/abstract/?lang=pt. Acesso em: 19 set. 2024.
DUARTE, Newton. A Pedagogia Histórico-Crítica e a formação da individualidade para si. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 5, n. 2, p. 59–72, 2013. a. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9699. Acesso em: 20 set. 2024.
DUARTE, Newton. Sociedade do conhecimento ou sociedade das ilusões? Quatro ensaios crítico-dialéticos em filosofia da educação. 1. ed. Campinas: Autores Associados, 2013. b.
DUARTE, Newton. A importância da concepção de mundo para a educação escolar: porque a Pedagogia Histórico-Crítica não endossa o silêncio de Wittgenstein. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 7, n. 1, p. 8–25, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/12808. Acesso em: 26 set. 2024.
LEONTIEV, Alexis. O desenvolvimento do psiquismo [tradutor Rubens Eduardo Frias]. 2a ed. São Paulo: Centauro, 2004.
LESSA, Sérgio. Para compreender a Ontologia de Lukács. 4. ed. São Paulo: Instituto Lukács, 2015. Disponível em: http://beneweb.com.br/resources/Para compreender a ontologia de Lukács.pdf.
LUKÁCS, Georg. Para uma ontologia do ser social volume 14 [traduzido por Sergio Lessa e revisado por Mariana Andrade]. Maceió: Coletivo Veredas, 2018.
MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão; MARTINS, Lígia Márcia. Contribuições da Pedagogia Histórico-Crítica para a formação de professores. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 5, n. 2, p. 97–105, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9702. Acesso em: 10 nov. 2024.
MARTINS, Lígia Márcia; MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão. A natureza contraditória da educação escolar: tensão histórica entre humanização e alienação. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação - RIAEE, Araraquara, v. 13, n. 4, p. 1697–1710, 2018. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10265. Acesso em: 14 out. 2024.
MORAES, Maria Célia Marcondes. Recuo da teoria. In: Iluminismo às avessas: produção de conhecimento e políticas de formação docente. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 151–167.
OLIVEIRA, Maria Marly De. Como fazer pesquisa qualitativa. 7. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2016.
SAVIANI, Dermeval. Sobre a concepção de politecnia. In: TRABALHO, EDUCAÇÃO E SAÚDE 1989, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: Politécnico da Saúde Joaquim Venâncio, 1989. p. 131–152.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. 32. ed. Campinas: Autores Associados, 1999.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas: Editora Autores Associados, 2013.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica, quadragésimo ano [livro eletrônico] : novas aproximações. Campinas: Autores Associados, 2019.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
TONET, Ivo. Educação, cidadania e emancipação humana. Ijuí: Unijuí, 2005.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. A Construção do Pensamento e da Linguagem. 1. ed. São Paulo: Livraria Martins Fontes Editora, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Devir Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.
