Systematic literature review: Logo programming language in teaching mathematical geometry

Authors

  • Guilherme Barbosa Biriba Universidade Federal de Sergipe - UFS
  • Jamille Silva Madureira Universidade Federal de Sergipe - UFS
  • Henrique Nou Schneider Universidade Federal de Sergipe - UFS

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.799

Keywords:

Linguagem de Programação logo, Construcionismo, Ensino de matemática, Ensino de geometria

Abstract

This research aimed to analyze the scientific productions published in the database of the Theses and Dissertations Catalog of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes) and in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), in the period between 2016 and 2021, with a view to surveying the state of knowledge related to the use of the Logo programming language and teaching mathematics. This is a literature review type survey, which seeks to identify and qualitatively analyze data from the works that constituted the researched corpus.

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Author Biographies

Guilherme Barbosa Biriba, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Mestre em Educação (UFS), Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Informática na Educação – GEPIED/UFS/CNPq

Jamille Silva Madureira, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Doutoranda em Educação (Universidade Federal de Sergipe), Mestra em Ciência da Computação (Universidade Federal de Sergipe), Especialista em Administração de Sistemas de Informação (Universidade Federal de Lavras), Bacharel em Ciência da Computação (Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia), Licenciada em Informática (Centro Universitário Leonardo da Vinci) e Tecnóloga em Jogos Digitais (Centro Universitário Leonardo da Vinci). Foi professora temporária no Instituto Federal Baiano, professora efetiva do Instituto Federal da Bahia e Instituto Federal Baiano. Desde 2014 é professora no Instituto Federal Sergipe, atualmente no campus Estância. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Informática e Educação - GEPIED/CNPq/UFS. Tem experiência na área de Ciência da Computação e Educação, atuando nas seguintes áreas de pesquisa: pensamento computacional, aprendizagem criativa, jogos digitais educacionais e gamificação.

Henrique Nou Schneider, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Bacharel em Engenharia Civil (UFS) Mestre em Computação (UNICAMP) Doutor em Engenharia de Produção e Sistemas (UFSC) Atividade profissional: Professor aposentado no IFS e Professor efetivo na UFS nos cursos de graduação em Computação (Ciência da Computação, Sistema de Informação e Engenharia de Computação) e de pós- graduação em Educação (mestrado e doutorado). Líder do GEPIED/UFS/CNPq

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Published

2024-01-12

How to Cite

Guilherme Barbosa Biriba, Jamille Silva Madureira, & Henrique Nou Schneider. (2024). Systematic literature review: Logo programming language in teaching mathematical geometry. Devir Educação, 8(1), e–799. https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.799