Photographic images in mathematics teaching: a study based on the 'Matematica Bianchini' collection
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.647Keywords:
Teaching and learning;, Mathematics;, Textbook;, Photographic images;, Pedagogical practicesAbstract
This article aims to understand how the photographic images available in the textbook can contribute to the teaching and learning of Mathematics as a resource in the construction of knowledge. The problem stems from the following question: how can photographic images in Mathematics textbooks contribute to the teacher's pedagogical practice and to Mathematics learning? As a theoretical contribution, the studies of Barthes, Santaella, Sacristán, Fernandes, Belmiro, among others, stand out. This is an investigation with a qualitative approach, of the documentary and interpretative type, where the photographic images contained in the Mathematical Bianchini collection, for the final years of Elementary School, were analyzed through the imagery reading method proposed by Barthes (1990). As contributions, it is evident that, in addition to the merely illustrative function, photographic images can be used as an auxiliary pedagogical resource in the construction of knowledge, both to highlight application contexts, as well as to propose research activities, enabling the development of reflection- criticism, dialogue and respect, important for human development. It is also noteworthy that the use of photographic images enables interdisciplinary work, when dialoguing with other areas of knowledge, thus being a powerful resource in teaching and learning activities.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, Tereza Cristina C. de; COSTA, Jefferson Silva; CARNEIRO-LEÃO, Ana Maria dos Anjos. As possibilidades da leitura de imagens para a formação de professores. 2014. DOI: 10.13140/2.1.4962.2725.
AMARAL, Miriam Maia do; SANTOS, Rosemary dos; SANTOS, Edméa Oliveira dos. Letramentos digitais: o cinema como dispositivo didático-pedagógico potencializador de atos de currículo, no ensino superior. C & S, São Bernardo do Campo, v. 41, n. 1, p. 159-190, jan./abr. 2019. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-metodista/index.php/CSO/article/view/9275. Acesso em: 01 fev. 2023.
BARTHES, Roland. O óbvio e o obtuso: ensaios sobre a fotografia, cinema, teatro e música. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.
BELMIRO, Celia Abicalil. A imagem e suas formas de visualidade nos livros didáticos de Português. Educação & Sociedade, Campinas, ano XXI, n. 72, ago. 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/cyzHV8Vj4WkvKc7RC4G69DS/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 03 fev. 2023.
BIANCHINI, Edwaldo. Matemática Bianchini. 9. ed. Editora Moderna: São Paulo, 2018. (Coleção 6º ao 9º ano).
BRASIL. Ministério da Educação. Programa Nacional do Livro e do Material Didático - PNLD. Brasília, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=12391:pnld. Acesso em 01 fev. 2023.
CAMPANHOLI, Julie A. M. Fotografia e educação: o uso da fotografia na prática docente. Revista Primus Vitam, São Paulo, n. 7, jul./dez. 2014. Disponível em: http://delphos-gp.com/primus_vitam/primus_7/julie.pdf. Acesso em: 02 fev. 2023.
FELDMANN, Marina Graziela. Formação de professores e cotidiano escolar. In: FELDMANN, Marina Graziela. (Org.). Formação de professores e escola na contemporaneidade. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2009, v. 1, p. 71-80.
FERNANDES, Hylio Laganá. A fotografia como mediadora subversiva na produção do conhecimento. 2005. 240 p. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005. Disponível em: file:///C:/Users/msdan/Downloads/Fernandes_HylioLagana_D.pdf. Acesso em: 02 fev. 2023.
FIORENTINI, Dario. A investigação em Educação Matemática desde a perspectiva acadêmica e profissional: desafios e possibilidades de aproximação. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, Costa Rica, año 8, n. 11, 2013. Disponível em: http://funes.uniandes.edu.co/21422/. Acesso em: 01 fev. 2023.
FLEURY, Maria Tereza; FLEURY, Afonso. Construindo o conceito de competência. RAC, p. 183-196, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rac/a/C5TyphygpYbyWmdqKJCTMkN/. Acesso em: 01 fev. 2023.
GATTI, Bernardete Angelina. Licenciaturas: crise sem mudança? In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, 15., 2010, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo horizonte, 2010. Disponível em: http://endipe.fae.ufmg.br/livros/Livro_4.PDF. Acesso em: 02 fev. 2023.
GODOY, Anterita Cristina; GOMES, Rita de Cássia Medeiros. O que são recursos de ensino? In: GODOY, Anterita Cristina. Didática: Procedimentos e Recursos de Ensino. Campinas: Alínea, 2008.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e incerteza. São Paulo: Editora Cortez, 2002.
JUSTINO, Marinice N. Pesquisa e recursos didáticos na formação e prática docente. Curitiba: Ibpex, 2011.
OLIVEIRA, Esmeralda Maria Queiroz de. O uso do livro didático de matemática por professores do ensino fundamental. 24 set. 2007. 152 p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2007. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/4542. Acesso em: 01 fev. 2023.
OLIVEIRA, Mariana Antunes Medeiros de. ANDRADE, Erika dos Reis. A formação do pedagogo para o ensino da matemática: avanços, desafios e perspectivas. Revista Devir Educação, Lavras, v. 5, n. 1, p. 3-23, jan./jun. 2021. Disponível em: http://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/327/180. Acesso em: 02 fev. 2023.
SACRISTÁN, José Gimeno. A educação que ainda é possível: ensaios sobre uma cultura para a educação. Tradução de Valério Campos. Porto Alegre: Artmed, 2007.
SANTAELLA, Lucia. Leitura de imagens. São Paulo: Melhoramentos, 2012. (Coleção Como eu ensino).
SANTOS, Aline Steinmetz dos; ZINGANO, Ester. Alfabetização visual. Revista Maiêutica, Indaial, v. 3, n. 1, p. 37-44, 2015. Disponível em: http://publicacao.uniasselvi.com.br/index.php/ART_EaD/article/view/1356. Acesso em: 03 fev. 2023.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Metodologias visuais em Ciências Sociais e da Educação. In: TORRES, Leonor Lima. PALHARES, José Augusto. (Orgs.). Metodologias de Investigação em Educação e Ciências Sociais. Braga: 2014, p. 1-19. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/79683/1/Sarmento%202014%20Metodologias%20Visuais%20em%20Ci%c3%aancias%20Sociais%20e%20da%20Educa%c3%a7%c3%a3o.pdf. Acesso em: 02 fev. 2023.
SOUZA, Solange Jobim e; LOPES, Ana Elisabete. Fotografar e narrar: a produção do conhecimento no contexto da escola. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 116, jul. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742002000200004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Devir Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.