Teacher training for higher education: reflections from the teaching intership in a public university of Santa Catarina
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.637Keywords:
Teaching practices, ; Postgraduate, Teacher trainingAbstract
This article aims to present reflections on the teaching internship and report the experience of a graduate student of the Postgraduate Program in Education at a public university in Santa Catarina, developed in the teaching internship in the graduate course in the Internship discipline. Supervised Curriculum in Geography III, of the 7th phase of the Geography Degree course at the Center for Human Sciences and Education of the aforementioned university, with actions developed in the first half of the year 2022. Finally, it appears that the process of teacher training in stricto sensu graduate programs, the objective is the relationship between theory and practice, participation in the teaching internship can be an important way to promote the practice of teaching by graduate students.
Downloads
References
BAZZO, Vera Lúcia. Constituição da profissionalidade docente na educação superior. 2007, 265f. Tese (Doutorado em Educação) – PPGEDU/UFRGS, Porto Alegre, 2007. Disponível em: < http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/10862/000601490.pdf > Acesso em: 26 out. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394/96. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm> Acesso em 26 out. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria MEC/CAPES n.76/2010. Brasília: CAPES, 2010. Disponível em: < https://www.gov.br/esg/pt-br/pesquisa-e-pos-graduacao/mestrado/area-do-aluno/bolsa-demanda-social-2020/portaria-no-76-de-14-de-abril-de-2010.pdf/view> Acesso em 26 out. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Circular nº 28, de 1º de setembro de 1999. Estabelece requisitos para concessão de bolsas. Diário Oficial da União, Brasília, 12 nov. 1999. Disponível em: < https://www.jusbrasil.com.br/diarios/1468634/pg-61-secao-3-diario-oficial-da-uniao-dou-de-12-11-1999>. Acesso em: 26 out. 2022.
CUNHA, Maria Isabel da et al. Políticas públicas e docência na universidade: novas configurações e possíveis alternativas. In: CUNHA, Maria Isabel da. (Org.). Formatos avaliativos e concepções de docência. Campinas: Autores Associados, 2005. p. 69- 91.
JOAQUIM, Nathália de Fátima; BOAS, Ana Alice Vilas; CARRIERI, Alexandre de Pádua. Estágio docente: formação profissional, preparação para o ensino ou docência em caráter precário? Educação e Pesquisa [online]. 2013, v. 39, n. 2. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1517-97022013000200005>. Acesso em; 26 out. 2022.
MARTINS, Maria Márcia Melo de Castro. Estágio de docência na pós-graduação stricto sensu: uma perspectiva de formação pedagógica. 2013. 137p. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual do Ceará, Centro de Educação, Fortaleza, 2013.
MASETTO, Marcos Tarcisio. (Org.). Docência na Universidade. Campinas, SP: Papirus, 1998.
MASETTO, Marcos Tarcisio. Professor universitário: um profissional da educação na atividade docente. In: MASETTO, Marcos Tarcisio. (Org.). Docência na Universidade. Campinas, SP: Papirus, 2000.
MASETTO, Marcos Tarcisio. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo. Summus, 2003.
PACHANE, Graziela Giusti. A importância da formação pedagógica para o professor universitário: a experiência da UNICAMP. 2003. 268 p. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas. 2003.
PIMENTEL, Vera; MOTA, Dálete Delalibera Corrêa Faria; KIMURA, Miako. Reflexões sobre o preparo para a docência na Pós-graduação em enfermagem. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 41, n. 1, p. 161-164, 2007. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0080- 62342007000100022> Acesso em: 26 out. 2022
SILVA, Cláudia Sampaio Corrêa; COELHO, Paola Braga Meyer; TEIXEIRA, Marco Antônio Pereira. Relações entre experiências de estágio e indicadores de desenvolvimento de carreira em universitários. Revista Brasileira de Orientação Profissional, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 35-46, 2013. Disponível em: < http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902013000100005> Acesso em 26 out. 2022.
SILVA, Kenia Cristina Moura de Oliveira. Estágio supervisionado na formação inicial de professores: o dito e não dito nos PPC de licenciatura em química. 2016. 98f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática). Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2016.
SOUZA, Antonio Escandiel de; GARDIM, Larissa Beck; LAUXEN, Sirlei de Lourdes. A formação do professor para o ensino superior: apontamentos sobre o estágio docente. Educação: Teoria e Prática, v. 31, n. 64, p. e22[2021], 15 jun. 2021. Disponível em: <https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15295/12092> Acesso em 26 set. 2022.
UNIVERSIDADE A DEFINIR, Universidade [a definir]/Centro de Ciências Humanas e da Educação. Departamento de Geografia. Projeto Pedagógico do Curso de Graduação em Geografia –Licenciatura. Florianópolis, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Devir Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.