Teacher training for higher education: reflections from the teaching intership in a public university of Santa Catarina

Authors

  • Greicy Steinbach Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC https://orcid.org/0000-0001-8274-8829
  • Rosa Elisabete Militz Wypyczinsky Martins Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.637

Keywords:

Teaching practices, ; Postgraduate, Teacher training

Abstract

 

This article aims to present reflections on the teaching internship and report the experience of a graduate student of the Postgraduate Program in Education at a public university in Santa Catarina, developed in the teaching internship in the graduate course in the Internship discipline. Supervised Curriculum in Geography III, of the 7th phase of the Geography Degree course at the Center for Human Sciences and Education of the aforementioned university, with actions developed in the first half of the year 2022. Finally, it appears that the process of teacher training in stricto sensu graduate programs, the objective is the relationship between theory and practice, participation in the teaching internship can be an important way to promote the practice of teaching by graduate students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Greicy Steinbach, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Mestra em Educação (UFSC); Professora na Educação Infantil (Prefeitura Municipal de Florianópolis/SC)

Rosa Elisabete Militz Wypyczinsky Martins, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

She holds a Full Degree in Geography from the Regional University of the Northwest of the State of Rio Grande do Sul - UNIJUI (1989), specialization in Psychopedagogy from the Integrated Regional University of Alto Uruguai e das Missões-URI (2001), Master's Degree in Education from the University of Passo Fundo -UPF (2004) and PhD in Geography from the Federal University of Rio Grande do Sul - UFRGS (2010). Associate Professor at the State University of Santa Catarina - FAED/UDESC in the area of ​​Geography Teaching. Develops research in the area of ​​Education, with emphasis on Learning Process, working mainly on the following topics: Geography teaching, curriculum and teacher training for basic education and continuing education and Supervised Curriculum Internships. I work as a permanent professor in the Graduate Program in Education at FAED/UDESC with master's and doctoral guidance. She is the coordinator of the research group Geography Teaching, Teacher Training and Different Languages ​​at CNPQ/UDESC. She is currently Director of Culture and Community Extension at FAED/UDESC, 2017-2021.

References

BAZZO, Vera Lúcia. Constituição da profissionalidade docente na educação superior. 2007, 265f. Tese (Doutorado em Educação) – PPGEDU/UFRGS, Porto Alegre, 2007. Disponível em: < http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/10862/000601490.pdf > Acesso em: 26 out. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394/96. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm> Acesso em 26 out. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria MEC/CAPES n.76/2010. Brasília: CAPES, 2010. Disponível em: < https://www.gov.br/esg/pt-br/pesquisa-e-pos-graduacao/mestrado/area-do-aluno/bolsa-demanda-social-2020/portaria-no-76-de-14-de-abril-de-2010.pdf/view> Acesso em 26 out. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Circular nº 28, de 1º de setembro de 1999. Estabelece requisitos para concessão de bolsas. Diário Oficial da União, Brasília, 12 nov. 1999. Disponível em: < https://www.jusbrasil.com.br/diarios/1468634/pg-61-secao-3-diario-oficial-da-uniao-dou-de-12-11-1999>. Acesso em: 26 out. 2022.

CUNHA, Maria Isabel da et al. Políticas públicas e docência na universidade: novas configurações e possíveis alternativas. In: CUNHA, Maria Isabel da. (Org.). Formatos avaliativos e concepções de docência. Campinas: Autores Associados, 2005. p. 69- 91.

JOAQUIM, Nathália de Fátima; BOAS, Ana Alice Vilas; CARRIERI, Alexandre de Pádua. Estágio docente: formação profissional, preparação para o ensino ou docência em caráter precário? Educação e Pesquisa [online]. 2013, v. 39, n. 2. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1517-97022013000200005>. Acesso em; 26 out. 2022.

MARTINS, Maria Márcia Melo de Castro. Estágio de docência na pós-graduação stricto sensu: uma perspectiva de formação pedagógica. 2013. 137p. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual do Ceará, Centro de Educação, Fortaleza, 2013.

MASETTO, Marcos Tarcisio. (Org.). Docência na Universidade. Campinas, SP: Papirus, 1998.

MASETTO, Marcos Tarcisio. Professor universitário: um profissional da educação na atividade docente. In: MASETTO, Marcos Tarcisio. (Org.). Docência na Universidade. Campinas, SP: Papirus, 2000.

MASETTO, Marcos Tarcisio. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo. Summus, 2003.

PACHANE, Graziela Giusti. A importância da formação pedagógica para o professor universitário: a experiência da UNICAMP. 2003. 268 p. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas. 2003.

PIMENTEL, Vera; MOTA, Dálete Delalibera Corrêa Faria; KIMURA, Miako. Reflexões sobre o preparo para a docência na Pós-graduação em enfermagem. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 41, n. 1, p. 161-164, 2007. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0080- 62342007000100022> Acesso em: 26 out. 2022

SILVA, Cláudia Sampaio Corrêa; COELHO, Paola Braga Meyer; TEIXEIRA, Marco Antônio Pereira. Relações entre experiências de estágio e indicadores de desenvolvimento de carreira em universitários. Revista Brasileira de Orientação Profissional, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 35-46, 2013. Disponível em: < http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902013000100005> Acesso em 26 out. 2022.

SILVA, Kenia Cristina Moura de Oliveira. Estágio supervisionado na formação inicial de professores: o dito e não dito nos PPC de licenciatura em química. 2016. 98f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática). Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2016.

SOUZA, Antonio Escandiel de; GARDIM, Larissa Beck; LAUXEN, Sirlei de Lourdes. A formação do professor para o ensino superior: apontamentos sobre o estágio docente. Educação: Teoria e Prática, v. 31, n. 64, p. e22[2021], 15 jun. 2021. Disponível em: <https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15295/12092> Acesso em 26 set. 2022.

UNIVERSIDADE A DEFINIR, Universidade [a definir]/Centro de Ciências Humanas e da Educação. Departamento de Geografia. Projeto Pedagógico do Curso de Graduação em Geografia –Licenciatura. Florianópolis, 2013.

Published

2023-05-27

How to Cite

Steinbach, G., & Militz Wypyczinsky Martins, R. E. (2023). Teacher training for higher education: reflections from the teaching intership in a public university of Santa Catarina: . Devir Educação, 7(1), e–637. https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.637