Avaliação da aprendizagem no contexto do ensino remoto: desafios e possibilidades

Authors

  • Erica Dantas da Silva Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN
  • Maria da Conceição Costa Universidade Estadual do Rio Grande do Norte - UERN
  • Adriana Moreira de Souza Corrêa Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v5i2.510

Keywords:

Evaluation, Remote learning, Challenges, Possibilities

Abstract

As a result of the emergence of remote teaching, a practice mediated by digital technologies, several activities performed by teachers needed to be reflected upon, among them, the assessment of learning. Thus, this study seeks to discuss the limits and possibilities of learning evaluation in the context of remote teaching in the early years of elementary school. The research is characterized as exploratory as far as the objectives are concerned; bibliographical as far as the data collection procedures are concerned, and qualitative as far as the data analysis approach is concerned. The results pointed out that the main challenges to the redefinition of the teaching work are the conception of evaluation as an exam, the definition of the evaluation criteria, as well as the absence of electronic equipment, restricted internet access and knowledge to handle the evaluation instruments in the digital environment. As for the possibilities, we list the analysis of the conditions of access to digital technology by students, the understanding of assessment as a pedagogical moment that aims to redirect the learning paths, the use of diversified assessment instruments, the strengthening of the teacher-student relationship, and the practice of self-evaluation.

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Author Biographies

Erica Dantas da Silva, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN

Mestranda em Ensino pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte; Pós-Graduada em Docência do Ensino Superior pela Universidade Federal de Campina Grande; Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de Campina Grande.

Maria da Conceição Costa, Universidade Estadual do Rio Grande do Norte - UERN

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo; Mestra em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte; Licenciada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte; Professora permanente do Mestrado Acadêmico em Ensino do Programa de Pós-graduação em Ensino – PPGE da UERN

Adriana Moreira de Souza Corrêa, Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

Mestra em Ensino pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte; Bacharela em Letras-Libras pela Universidade Federal de Santa Catarina; Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará; Professora Assistente da Universidade Federal de Campina Grande - UFCG.

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Published

2021-11-27

How to Cite

Dantas da Silva, E., Costa, M. da C. ., & Moreira de Souza Corrêa, A. (2021). Avaliação da aprendizagem no contexto do ensino remoto: desafios e possibilidades. Devir Educação, 5(2), 267–289. https://doi.org/10.30905/rde.v5i2.510