A transição da educação infantil ao ensino fundamental: considerações sobre o ensino da linguagem oral e escrita

Authors

  • Bruna Carvalho Centro Universitário Sagrado Coração de Bauru-SP - Unisagrado

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v6i1.387

Keywords:

oral and written language; historical-critical pedagogy; cultural-historical psychology.

Abstract

In this article, our focus is on the transition from kindergarten to elementary school. We aim to make considerations about the teaching of oral and written language in early childhood education and in the 1st year of elementary school, aiming to ensure a continuity of the teaching and learning process. Therefore, we adopted the following procedures: explanation of the concept of activity and main characteristics of the periodization of human development in cultural-historical psychology, in particular, the development of children from 4 to 6 years old; finally, we make some considerations about the organization of teaching in the last year of early childhood education and in the 1st year of elementary school so that a transition actually occurs, and not a disruption, in the teaching and learning process of oral and written language.

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Author Biography

Bruna Carvalho, Centro Universitário Sagrado Coração de Bauru-SP - Unisagrado

Mestre e doutora em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista - "Júlio de Mesquita Filho" - Campus de Araraquara. Coordenadora pedagógica das escolas municipais de ensino fundamental - anos finais de Bariri-SP. Docente do Centro Universitário Sagrado Coração de Bauru-SP. 

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Published

2022-05-09

How to Cite

Carvalho, B. (2022). A transição da educação infantil ao ensino fundamental: considerações sobre o ensino da linguagem oral e escrita. Devir Educação, 6(1), e–387. https://doi.org/10.30905/rde.v6i1.387

Issue

Section

Dossiê tematico 1 - Desenvolvimento profissional docente, práticas pedagógicas e avaliação na educação infantil: questões para o debate