Concepções de professoras colombianas sobre a profissão docente: significados, escolhas e exercício profissional

Authors

  • Edmila de Oliveira Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia- UESB
  • Denise Barreto Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v5i1.344

Keywords:

Profissão docente; Exercício profissional; Vocação; Profissionalização.

Abstract

This study analyzes the conceptions of a group of Colombian teachers about the teaching profession. The methodological path followed for the production and collection of data was characterized by a qualitative approach, having as a technique the interactive-provocational conversation, created and used by Nunes (2011). Narratives were collected from six female teachers working at an Institute of Primary Education in the city of Ibagué, Tolima, Colombia. The data analysis made it possible to highlight three categories: "meanings of being a teacher", "the professional choice" and "the vocation for exercising the teaching profession". From the reflections proposed in the study, it became clear the need to (re) think about teaching professionalization beyond the vision of the teacher as a priest or provided with a gift for teaching. The emphasis is on the importance of the uninterrupted process of formation that contributes significantly to the construction of professional and personal identity, as well as to the exercise of professionals committed to a quality Education.

Keywords: Teaching profession; Professional exercise; Vocation; Professionalization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edmila de Oliveira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia- UESB

    Mestra em Educação e licenciada em Pedagogia e em Letras (UESB)

Denise Barreto, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Doutora em Educação - FACED/UFBA Pós-doutora em Educação - FPCE/ Universidade de Coimbra Professora Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB
Programa de Pós-graduação em Educação - PPGED/UESB  

References

ARROYO, Miguel González. Ofício de Mestre: imagens e auto-imagens. Petrópolis: Vozes, 2000.

CODO, Wanderley (Coord.). Educação: carinho e trabalho: Burnout, a síndrome da desistência do educador, que pode levar à falência da educação. Petrópolis: Vozes,
1999.

DUBAR, Claude. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. Tradução Andréa Stahel M. da Silva. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 50. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000. 165 p.
GADOTTI, Moacir. Boniteza de um sonho: ensinar-e-aprender com sentido. 2. ed. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2011.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011

LENGERT, Rainer. Profissionalização docente: entre vocação e formação. Disponível em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/195 Acesso em 20 nov 2020

MINAYO, Maria. Cecília. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, Vozes, 2002

NUNES, Claudio Pinto. As Ciências da Educação e a prática pedagógica: sentidos atribuídos por estudantes do curso de Pedagogia. 2010. 189 f.

OLIVEIRA, Edmila Silva de, BARRETO, Denise Aparecida Brito. Contemporary studies on knowledge, teaching in higher education and social representations in Brazil. Journal of Research and Knowledge Spreading, 1(1), e11420. https://doi.org/10.20952/jrks1111420


OLIVEIRA, Edmila Silva de, BARRETO, Denise. Aparecida. Brito. Reflexões sobre formação, prática e saberes docentes: o olhar dos licenciandos em Letras. Trabalho apresentado no GT 08 (Formação de Professores). Anais da 37a Reunião Científica da ANPEd. Salvador, Novembro de 2020. ISSN: 2595-7945 Disponível em: http://anais.anped.org.br/regionais/sites/default/files/trabalhos/20/8305-TEXTO_PROPOSTA_COMPLETO.pdf

RÁTIVA-VELANDIA, Marlén. (2018). Escuela Normal colombiana frente a las disposiciones legales. Tensiones pedagógicas y administrativas. Praxis, 14(1), 9-24. Disponível em: https://doi.org/10.21676/23897856.2537 Acesso em 28 nov 2020

SCHON, Donald. La formación de profesionales reflexivos. Barcelona: Paidós, 1992.

SCHON. Donald. El profesional reflexivo. Barcelona: Paidós, 1998.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

TARDIF, Maurice. LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 6ª Ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2011.

TARDIF. Maurice. RAYMOND, Daniele. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação e Sociedade, Ano XXI, n. 73, dez. 2000

Published

2021-05-29

How to Cite

de Oliveira, E., & Barreto, D. (2021). Concepções de professoras colombianas sobre a profissão docente: significados, escolhas e exercício profissional. Devir Educação, 5(1), 63–80. https://doi.org/10.30905/rde.v5i1.344

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo