Concepções de professoras colombianas sobre a profissão docente: significados, escolhas e exercício profissional
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v5i1.344Keywords:
Profissão docente; Exercício profissional; Vocação; Profissionalização.Abstract
This study analyzes the conceptions of a group of Colombian teachers about the teaching profession. The methodological path followed for the production and collection of data was characterized by a qualitative approach, having as a technique the interactive-provocational conversation, created and used by Nunes (2011). Narratives were collected from six female teachers working at an Institute of Primary Education in the city of Ibagué, Tolima, Colombia. The data analysis made it possible to highlight three categories: "meanings of being a teacher", "the professional choice" and "the vocation for exercising the teaching profession". From the reflections proposed in the study, it became clear the need to (re) think about teaching professionalization beyond the vision of the teacher as a priest or provided with a gift for teaching. The emphasis is on the importance of the uninterrupted process of formation that contributes significantly to the construction of professional and personal identity, as well as to the exercise of professionals committed to a quality Education.
Keywords: Teaching profession; Professional exercise; Vocation; Professionalization.
Downloads
References
CODO, Wanderley (Coord.). Educação: carinho e trabalho: Burnout, a síndrome da desistência do educador, que pode levar à falência da educação. Petrópolis: Vozes,
1999.
DUBAR, Claude. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. Tradução Andréa Stahel M. da Silva. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 50. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000. 165 p.
GADOTTI, Moacir. Boniteza de um sonho: ensinar-e-aprender com sentido. 2. ed. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2011.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011
LENGERT, Rainer. Profissionalização docente: entre vocação e formação. Disponível em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/195 Acesso em 20 nov 2020
MINAYO, Maria. Cecília. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, Vozes, 2002
NUNES, Claudio Pinto. As Ciências da Educação e a prática pedagógica: sentidos atribuídos por estudantes do curso de Pedagogia. 2010. 189 f.
OLIVEIRA, Edmila Silva de, BARRETO, Denise Aparecida Brito. Contemporary studies on knowledge, teaching in higher education and social representations in Brazil. Journal of Research and Knowledge Spreading, 1(1), e11420. https://doi.org/10.20952/jrks1111420
OLIVEIRA, Edmila Silva de, BARRETO, Denise. Aparecida. Brito. Reflexões sobre formação, prática e saberes docentes: o olhar dos licenciandos em Letras. Trabalho apresentado no GT 08 (Formação de Professores). Anais da 37a Reunião Científica da ANPEd. Salvador, Novembro de 2020. ISSN: 2595-7945 Disponível em: http://anais.anped.org.br/regionais/sites/default/files/trabalhos/20/8305-TEXTO_PROPOSTA_COMPLETO.pdf
RÁTIVA-VELANDIA, Marlén. (2018). Escuela Normal colombiana frente a las disposiciones legales. Tensiones pedagógicas y administrativas. Praxis, 14(1), 9-24. Disponível em: https://doi.org/10.21676/23897856.2537 Acesso em 28 nov 2020
SCHON, Donald. La formación de profesionales reflexivos. Barcelona: Paidós, 1992.
SCHON. Donald. El profesional reflexivo. Barcelona: Paidós, 1998.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
TARDIF, Maurice. LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 6ª Ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2011.
TARDIF. Maurice. RAYMOND, Daniele. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação e Sociedade, Ano XXI, n. 73, dez. 2000
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.