The Teaching Experience and the Use of New Technologies in Education

Authors

  • Louise de Quadros da Silva Universidade La Salle
  • Janaína Bueno Bady Universidade La Salle
  • Vera Lucia Felicetti Universidade La Salle

DOI:

https://doi.org/10.30905/ded.v4i2.310

Keywords:

Experience, Teacher Trajectory, New technologies

Abstract

This article has as its theme the teaching experience and its implications in the face of new technologies. Thus, the aim of the article is to raise a debate about the teaching experience in the face of new technologies, such as Google For Education. It is a qualitative bibliographic research, developed from seven stages. We point out as main results the positive and negative possibilities of the teaching experience compared to Google For Education. And so, as final considerations, we reinforce the need for the State, institutions and teachers to be willing to understand this new reality and appropriately appropriate technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Louise de Quadros da Silva, Universidade La Salle

Mestra em Educação pela Universidade La Salle Canoas/RS, Brasil. Integrante do Grupo de pesquisa Gestão educacional nos diferentes contextos da Universidade La Salle.

Janaína Bueno Bady , Universidade La Salle

Mestra em Educação pela Universidade La Salle Canoas/RS, Brasil. 

Vera Lucia Felicetti, Universidade La Salle

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS. Professora do Mestrado em Educação da Universidade La Salle Canoas/RS, Brasil.

References

ALVES, Cristovam da Silva et al. A constituição da profissionalidade docente: os efeitos do campo de tensão do contexto escolar sobre os professores. 36ª Reunião Nacional da ANPEd, Goiânia-GO – 29 de setembro a 02 de outubro de 2013.

ARUQUIPA, Marcelo G.; CHÁVEZ, Bertha B.; REYES, Ruth. Mejoramiento del Proceso Enseñanza Aprendizaje Aplicando Herramientas Google. Investigación y Tecnología, v. 4, n. 1, p. 19-29, 2016. Disponível em: https://goo.gl/hJ4yik. Acessado em: 21 nov 2020.

BARBOSA, Jânia do Valle. Do giz ao mouse: a informática no processo ensino aprendizagem. COLOMBO, Sônia Simões et al. Gestão educacional: uma nova visão. Porto Alegre: Artmed, 2004.

BEHRENS, Marilda Aparecida. Projetos de aprendizagem colaborativa num paradigma emergente. Novas tecnologias e mediação pedagógica, v. 7, p. 67-132, 2000.

FELICETTI, Vera Lucia. Egressos das licenciaturas: o que move a escolha e o exercício da docência/Teaching degree graduates: What motivates the choice to the degree and working as a teacher. Educar em Revista, v. 34, n. 67, p. 215-232, 2018.

GAUTHIER, Clermont. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Unijuí, 2.

GADEA, Carlos A. et al. Itinerários juvenis em situação de vulnerabilidade social: sobre a realidade juvenil, a violência intersubjetiva e as políticas para jovens em Porto Alegre-RS. Revista Juventude e Políticas Públicas, v. 1, n. 2, p. 47-71, 2017. Disponível em: https://revistasnj.mdh.gov.br/index.php/snj/article/view/33. Acessado em: 21 nov 2020.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. Ediitora Atlas SA, 2008.

MAUÉS, Olgaíses Cabral; DE CAMARGO, Arlete Maria Monte. A expansão do ensino superior, políticas de formação docente e atratividade da carreira. Revista Eletrônica de Educação, v. 8, n. 1, p. 77-91, 2014. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/1013. Acessado em: 10 nov 2020.

NÓVOA, António. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, António. (org). Vidas de professores. Porto Editora. Portugal, 1992.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Editora Vozes Limitada, 2012. Disponível em: https://goo.gl/4fPDx4. Acessado em: 25 nov. 2020.

Published

2020-11-29

How to Cite

de Quadros da Silva, L., Bueno Bady , J., & Lucia Felicetti, V. . (2020). The Teaching Experience and the Use of New Technologies in Education . Devir Educação, 4(2), 170–187. https://doi.org/10.30905/ded.v4i2.310