Professor, ensino e avaliação: uma perspectiva à luz do racionalismo bachelardiano

Authors

  • Ana Cléa Gomes de Sousa Universidade Federal do Ceará - UFC
  • Marcos Antonio Martins Lima Universidade Federal do Ceará-UFC https://orcid.org/0000-0001-5541-6220

DOI:

https://doi.org/10.30905/ded.v4i2.275

Keywords:

Racionalismo bachelardiano, Competências profissionais docentes, Avaliação de professores

Abstract

It begins with understanding that the applied rationalism of Gaston Bachelard (1884-1962) contains aspects that can contribute to the pedagogical practice of teachers and to retrofeed the teaching and evaluation, since the intentionality of Bachelardian rationalism is based on the possibility of rectifying the knowledge in a dialectical movement. Therefore, this article, with a bibliographic bias, aims to present, in general, elements existing in the epistemology of Bachelard that dialogue with the pedagogical work of the teacher and, therefore, with the institutional evaluation. Four works by the author written between 1934 and 1949 were researched. It concludes by pointing out Bachelardian contributions to teaching that will be basic for the development of doctoral research initiated in 2018.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Cléa Gomes de Sousa, Universidade Federal do Ceará - UFC

Doutoranda em Educação na Universidade Federal do Ceará. Pedagoga no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, Sobral, Ceará, e-mail: anasousa@ifce.edu.br. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-1535-1351

Marcos Antonio Martins Lima, Universidade Federal do Ceará-UFC

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará. Pós Doutor em Gestão pela UFRN. Professor Associado na Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, Ceará, e-mail: marcoslimaiag@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-5541-6220

References

BACHELARD, Gaston. O novo espírito científico. Tradução: Remberto Francisco Kuhnen. Coleção Os Pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1978.

BACHELARD, Gaston. A filosofia do não: filosofia do novo espírito científico. Tradução: Joaquim José Moura Ramos. São Paulo: Abril Cultural, 1978.

BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico: contribuições para uma psicanálise do conhecimento. Tradução: Estrela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

BACHELARD, Gaston. O Racionalismo aplicado. Tradução: Nathanaeel Caxeiro. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1977.

COSTA, Celma Laurinda Freitas. Ciência e Educação em Bachelard. 2015. 201 f. Tese (Doutorado em Educação). Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2015.

BRUYNE, Paul de; HERMAN, Jacques; SCHOUTEETE, Marc de. Dinâmica da pesquisa em ciências sociais. Tradução Ruth Joffily. Rio de Janeiro: Francisco Alves Editora, 1977.

FONSECA, Dirce Mendes da. A Pedagogia Científica de Bachelard: uma reflexão a favor da qualidade e da prática e da pesquisa docente. Educação e Pesquisa. São Paulo. v.34, n.2, p. 371-370, mai./ago. 2008. Disponível em:<https://www.revistas.usp.br/ep/article/download/28093/2990. >. Acesso em: 27 mai 2018

JAPIASSU, Hilton Ferreira. Introdução ao pensamento epistemológico. Rio de Janeiro: Francisco Alves Editora, 1975.

LESSARD, Claude; TARDIF, Maurice. As transformações atuais do ensino: três cenários possíveis na evolução da profissão de professor. In:TARDIF, Maurice.; LESSARD, Claude. (orgs.). O Ofício de Professor: histórias, perspectivas e desafios internacionais. Petrópolis: Vozes, 2014. p. 255 -277.

LIMA, Marcos Antonio Martins. Autoavaliação institucional na educação superior: projeto aplicado em cursos de administração. Fortaleza: Edições UFC, 2008.

LIMA, Marcos Antonio Martins; MARINELLI, Marcos. A Epistemologia de Gaston Bachelard: uma ruptura com as filosofias do imobilismo. Revista de Ciências Humanas, Florianópolis, v.45, N2, p.393-406, Out. de 2011

LUCKESI, Carlos Cipriano. Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico. São Paulo: Cortez, 2011.

SCRIVEN, Michael. Avaliação: um guia de conceitos. Tradução: Marília Sette Câmara. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018.

SOUZA, Andrea Moura da Costa. Avaliação docente em estágio probatório: estudo das ações educacionais do programa CASa/UFC – Comunidade de Cooperação e Aprendizagem Significativa. 2016. 173 f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará (UFC), Ceará, Fortaleza, 2016.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2011.

VIANNA, Heraldo Marelim. Avaliação educacional: teoria, planejamento, modelos. São Paulo: IBRASA, 2000.

Published

2020-11-29

How to Cite

Gomes de Sousa, A. C., & Lima, M. A. M. . (2020). Professor, ensino e avaliação: uma perspectiva à luz do racionalismo bachelardiano. Devir Educação, 4(2), 272–290. https://doi.org/10.30905/ded.v4i2.275

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo