Pesquisas sobre formação de professores para a educação superior na ANPEd (2011-2017)

Authors

  • Giovanna Ofretorio de Oliveira Martin Franchi Universidade Federal de Santa Catarina
  • Márcia de Souza Hobold Universidade Federal da Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.30905/ded.v3i2.168

Keywords:

Formação de professores, Ensino superior, Docência, GT 08 - Formação de Professores, ANPEd

Abstract

The article in question seeks to foster discussion regarding teacher education for Higher Education from research publications in the Graduate area, and thus offer subsidies for further research in the area of ​​Education, in particular, in teacher education for higher education. The general objective of the study was to map and analyze the publications in the area of ​​Education, specifically the research related to the field of Teacher Education for Higher Education, disseminated through complete works in a specific scientific event of national notoriety. The study collected data from the papers presented at the national meetings of the National Association of Graduate Studies and Research in Education - ANPEd, corroborating the state of knowledge about Teacher Education for Higher Education for 2010, 2011, 2012, 2015 and 2017, focusing on Working Group (WG) 08 - Teacher Training. The qualitative research used the documentary analysis research (BOGDAN; BICKLEN, 1997; CELLARD, 2008) for data collection and content analysis (BARDIN, 2011; MINAYO, 2010) to analyze the selected data. From the theme Teacher Training for Higher Education, the data reveal that research related to the field of teacher training to work in higher education, as related to continuing education for teachers in higher education are still incipient in relation to other topics addressed. in that GT08.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUIAR, Maria da Conceição Carrilho de. Tendências e implicações da formação continuada para a identidade profissional docente universitária. 2015.Trabalho apresentado no GT08 – Formação de Professores. Anais da 37º Reunião Científica da ANPEd. Florianópolis. Outubro de 2015

BARBIERO, Danilo Ribas As coreografias didáticas entre o presencial e o virtual e a [re]construção de novos saberes da Docência Superior. 2013.Trabalho apresentado no GT08 – Formação de Professores. Anais da 36º Reunião Científica da ANPEd. Goiânia. Outubro de 2013

BOGDAN, R.; BICKLEN, S. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto,
1997.

BRASIL. LDB. Lei 9394/96 - Lei de diretrizes e bases da educação nacional.
1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso
em: 25 Jun. 2015.

CAMPOS, Vanessa Therezinha Bueno. Formar ou preparar para a docência no ensino superior? eis a questão. 2012.Trabalho apresentado no GT08 – Formação de Professores. Anais da 35º Reunião Científica da ANPEd. Porto de Galinhas. Outubro de 2012

CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa:
enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2008.
p.295-315.

CUNHA, Maria Isabel. Os conceitos de espaço, lugar e território nos processos analíticos da formação dos docentes universitários. Revista Educação Unisinos, v. 12, n. 3, set/dez 2008

MINAYO, M. C. S.(org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 29 ed.
Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

FERRAZ, Bruna Tarcilia; MELO, Márcia Maria de Oliveira. Docência Universitária na Pós-Graduação: situando efeitos da Avaliação da Capes na Profissionalidade. 2012. Trabalho apresentado no GT08 – Formação de Professores. Anais da 35º Reunião Científica da ANPEd. Porto de Galinhas. Outubro de 2012

ISAIA, Silvia Maria de Aguiar; Maciel, Adriana Moreira da Rocha. Pedagogia Universitária: construções possíveis nas Diferentes áreas de conhecimento. 2013.Trabalho apresentado no GT08 – Formação de Professores. Anais da 36º Reunião Científica da ANPEd. Goiânia. Outubro de 2013

LIMA, Emília Freitas Análise de necessidades formativas de docentes ingressantes numa universidade pública. 2013.Trabalho apresentado no GT08 – Formação de Professores. Anais da 36º Reunião Científica da ANPEd. Goiânia. Outubro de 2013

MUSSI, Amali de Angelis; ALMEIDA, Elisa Carneiro Santos de. Profissionalidade docente: uma análise a partir das relações entre os professores e o contexto de trabalho no ensino superior. . 2015.Trabalho apresentado no GT08 – Formação de Professores. Anais da 37º Reunião Científica da ANPEd. Florianópolis. Outubro de 2015

OLIVEIRA, Valeska Maria Fortes. Docência Universitária e o Ensino Superior: análise de uma experiência formadora. 2011. Trabalho apresentado no GT08 – Formação de Professores. Anais da 34º Reunião Científica da ANPEd. Natal. Outubro de 2011

POWACZUK, Ana Carla; BOLZAN, Doris Pires Vargas. Atividades de produção da docência: a professoralidade Universitaria. 2011. Trabalho apresentado no GT08 – Formação de Professores. Anais da 34º Reunião Científica da ANPEd. Natal. Outubro de 2011.

ROCHA, Áurea Maria Costa; AGUIAR, Maria da Conceição Carrilho de. Aprender a ensinar, construir identidade e profissionalidade docente no contexto da universidade: uma realidade possível. 2012.Trabalho apresentado no GT08 – Formação de Professores. Anais da 35º Reunião Científica da ANPEd. Porto de Galinhas. Outubro de 2012

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. 23.ed. São Paulo: Cortezm 2007.
SCHNETZLER, Roseli Pacheco CRUZ, Maria Nazaré da; MARTINS, Ida Carneiro. Marcas e tensões no desenvolvimento profissional de professores do ensino superior, 2015. Trabalho apresentado no GT08 – Formação de Professores. Anais da 37º Reunião Científica da ANPEd. Florianópolis. Outubro de 2015

Published

2019-11-27

How to Cite

Ofretorio de Oliveira Martin Franchi, G. ., & de Souza Hobold, M. (2019). Pesquisas sobre formação de professores para a educação superior na ANPEd (2011-2017). Devir Educação, 3(2), 53–74. https://doi.org/10.30905/ded.v3i2.168