Inclusive education in the teacher training curriculum for biology at Federal Institutes in Minas Gerais

Authors

  • Juliani Flávia de Oliveira Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.919

Keywords:

inclusão escolar, Licenciatura em Ciências Biológicas, Currículo

Abstract

This study analyzed the presence of the inclusive education theme in undergraduate Biology courses offered by the Federal Institutes of Education, Science, and Technology (IFs) in Minas Gerais. Using a qualitative and documentary approach, the Course Pedagogical Projects were examined according to Robert Yin's analysis. Of the 11 courses evaluated, 51 subjects addressed the theme, with 96.1% being mandatory and 3.9% elective. The course at the Inconfidentes campus of IFSULDEMINAS stood out in integrating this theme. Additionally, some subjects also discussed prejudice and violence in schools. The study concludes that there is a need to expand the theme to extracurricular activities and understand the impact of these discussions on the attitudes and practices of undergraduate students, aiming for a more inclusive education and better preparation for the challenges of contemporary education.

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Author Biography

Juliani Flávia de Oliveira, Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI

Mestre em Educação em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências da Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI) (2022) e graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas pela UNIFEI (2019). Pedagoga pela FAVENI (2024). Especialista em Educação Inclusiva pelo IFSULDEMINAS (2023). Cursa pós-graduação em Gestão Empresarial pelo SENAC/SP. Atua como Instrutora de Formação Profissional do SENAC-Minas ministrando ações sobre Educação Inclusiva, lecionando nas turmas de Jovem Aprendiz e orientando Projetos Integradores. Participa do Grupo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares em Tecnologias, Educação em Ciências e Inclusão da UNIFEI. Possui experiência na área do Ensino de Ciências e Biologia e no campo de pesquisa sobre Educação Inclusiva.

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Published

2024-12-09

How to Cite

Flávia de Oliveira, J. (2024). Inclusive education in the teacher training curriculum for biology at Federal Institutes in Minas Gerais. Devir Educação, 8(1), e–919. https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.919