The use of mysticism in the History classes of the bachelor's Degree in Rural Education (LEDUCARR) of the Federal University of Roraima (UFRR)

Authors

  • Alessandra Rufino Santos Universidade Federal de Roraima - UFRR
  • Lucineide Salgado Barroso Universidade Estadual de Roraima - UERR

Keywords:

Rural education, Mystical, History

Abstract

The fighting movement for Rural Education has defended the importance of constructing analyzes on issues that involve Rural Education, and mysticism can be considered in one of these themes. In this sense, the present study started from the intention of using mysticism in the classes of the discipline of General History II, in the degree in Rural Education (LEDUCARR), of the Federal University of Roraima (UFRR), as a space of learning, socialization and reaffirmation of the peasant identity of the academics of the aforementioned course. The objective of using mysticism in History classes, in 2019, was to provide Rural Education students with reflections on their reality and, in this way, awaken them to demand improvements for the transformation of their daily lives, as well as the transformation of the subjects who live in the countryside of Roraima. In addition to that, we believe that, through mysticism, subjects can have the possibility of reflecting on the space in which they find themselves, on who they are and where they want to go. In this logic, mystics acquire meanings within a given context and preserve symbols in times of resistance and historical construction. Thus, the methodology used in the research was carried out through a bibliographical review regarding Rural Education, Mysticism and History, and the use of information acquired in the General History II discipline. Finally, regarding the theoretical contribution, authors were used that provide an opportunity to understand the topic in question, such as Arroyo (2009), Caldart (2002; 2004), Monteiro (2007), Nascimento and Martins (2008), Piatti ( 2021), Rüsen (2006), among others.

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Author Biographies

Alessandra Rufino Santos, Universidade Federal de Roraima - UFRR

Professora Adjunta de História, no curso de licenciatura em Educação do Campo, da Universidade Federal de Roraima (UFRR), onde também é professora permanente no Mestrado Profissional em Ensino de História (PROFHISTÓRIA). É professora colaboradora no Programa de Pós-graduação em História (PPGHIST) da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA). Possui licenciatura em História pela Universidade Estadual de Roraima (UERR) e mestrado em Sociedade e Cultura na Amazônia pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). É doutora em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), onde também realizou o pós-doutorado em Sociologia no Programa de Pós-Graduação em Sociologia (PPGS). Atualmente, é vice-líder do Grupo de Pesquisa Interdisciplinar Natureza, Educação e Cultura (GPINEC/UFRR). Exerceu atividades de colaboração técnica a pesquisa Fronteiras do Brasil: uma avaliação de política pública, desenvolvida na Diretoria de Estudos e Políticas Regionais, Urbanas e Ambientais (DIRUR) do Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (IPEA). Tem experiência na área de História, Sociologia, Educação do Campo, Educação Indígena, Antropologia e Metodologia Científica em Ciências Sociais. Pesquisa, principalmente, os seguintes temas: Migração Internacional, Fronteira, Educação e Gênero.

Lucineide Salgado Barroso, Universidade Estadual de Roraima - UERR

Possui graduação em Licenciatura em Pedagogia pelo Centro Universitário Unifacvest (2020) e graduação em Educação do Campo - Ciências Humanas e Sociais pela Universidade Federal de Roraima (2014). Além, de especialização em: Docência no Ensino Superior e Educação do Campo pela Faculdade Educação São Luís (2018). Foi professora supervisora do subprojeto Ciências Humanas e sociais PIBID/Diversidade e PIBID da UFRR. Mestranda em Educação pela Universidade Estadual de Roraima em parceria com o Instituto Federal de Roraima.

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Published

2024-11-05

How to Cite

Rufino Santos, A. ., & Salgado Barroso, L. (2024). The use of mysticism in the History classes of the bachelor’s Degree in Rural Education (LEDUCARR) of the Federal University of Roraima (UFRR). Devir Educação, 8(1), e–843. Retrieved from https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/843