The (im)pertinence of learning assessment in process school of teachers: between the no more and the not yet

Authors

  • Maria Angélica Martins Ferreira Universidade Federal de Lavras - UFLA
  • Kleber Tüxen Carneiro Universidade Federal de Lavras - UFLA

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.708

Keywords:

Avaliação da aprendizagem, Professoras do ensino fundamental, Escolarização.

Abstract

The article portrays a study in which the trajectory and experiences lived by teachers in basic education stage were compared with regard to the evaluation of learning, given that its effects affect, in some way, the professional development and the composition of the teacher's identity, taking into account considering that the teaching profession stems from a longitudinal process (continuous), comprising a profusion of experiences acquired throughout life history and training processes (initial and continued), including experiences prior to teaching. It was a qualitative investigation, with a narrative focus as a procedure for the collection of oral sources, subsidized by a semi-structured script. As a method for data analysis, data triangulation was used. It counted with the participation of ten researched. The (epistemic) initiative made it possible to understand, in summary, that if the interviewees depended solely on the experiences and evaluative practices arising from schooling to develop a more sophisticated conception and formulations, they would probably not undertake or advance in terms of (new or other) formative propositions, beyond from the tradition of exams and the “culture of scholastic achievement”, despite we ascertain some good experiences, however punctual.

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Author Biographies

Maria Angélica Martins Ferreira, Universidade Federal de Lavras - UFLA

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado de Minas Gerais, especialização em Coordenação Pedagógica e Supervisão Escolar pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Lavras (UFLA) e participa do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Formação Docente em Educação Física (GEFORDEF).

Kleber Tüxen Carneiro, Universidade Federal de Lavras - UFLA

Graduado em Educação Física e Pedagogia, especialista em Pedagogia do Movimento, com Mestrado e Doutorado em Educação Escolar pela FCLAr-Unesp. No momento desenvolve estágio de Pós-Doutoramento em Educação junto a Faculdade de Educação da Unicamp. Realiza pesquisas com enfoques epistemológicos ao abrigo dos seguintes eixos temáticos: Formação e Desenvolvimento Profissional Docente; Teoria do Jogo, Memória (social) e Constituição da Cultura Lúdica; Infância(s) e Educação Infantil; e Pesquisas Históricas em Educação/Educação Física. Na Universidade Federal de Lavras (UFLA) atua como docente no Departamento de Educação Física e no Programa de Pós-Graduação (Mestrado Profissional) em Educação da mesma instituição. Coordena o GEFORDEF - Grupo de Estudo/Pesquisa sobre Formação Docente em Educação Física.

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Published

2023-07-25

How to Cite

Martins Ferreira, M. A. ., & Tüxen Carneiro, K. (2023). The (im)pertinence of learning assessment in process school of teachers: between the no more and the not yet. Devir Educação, 7(1), e–708. https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.708

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