Avaliação de aprendizagem no contexto pandêmico
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.688Keywords:
Avaliação; educação; equidade; pandemia.Abstract
The article investigates the reality of basic education with a focus on assessment and equity in times of the covid-19 pandemic. The text brings bibliographical references by authors and researchers in the educational area, such as: Libâneo (1990), Luckesi (1994) and Hoffmann (2005), as well as proposals for normative documents of Brazilian education. It also addresses and analyzes assessment and equity in basic education as a challenge and work for teachers, the role of the school, family and government. In light of the data, we emphasize that the current scenario of Brazilian education is below expectations, as the country needs to make much progress in the democratization of education and increase investments in education and technology.
Downloads
References
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988. Disponível em: https://www.senado.leg.br/atividade/const/con1988/con1988_05.10.1988/CON1988.pdf. Acesso em: 24 maio 2021 .
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais - Ensino Médio, 1. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Média e Tecnológica, 1999.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 02 maio 2021.
BRASIL. Portaria nº 188, de 3 de fevereiro de 2020 .Declara Emergência em Saúde pública de importância Nacional (ESPIN) em decorrência da infecção Humana pelo novo Coronavírus ( 2019 - nCoV ) . Brasília: DOU Diário Oficial da União. Disponível em: https://www.in.gov.br/web/dou/-/portaria-n-188-de-3-de-fevereiro-de-2020-241408388. Acesso em: 24 maio 2021.
HOFFMAN, Jussara. As setas do caminho. 7. ed. Porto Alegre, 2005
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Editora Cortez , 1990.
LUCKESI, Carlos Cipriano. Avaliação da Aprendizagem Escolar. 19. ed. São Paulo: Editora Cortez ,1994.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação de aprendizagem escolar: estudos e proposições.19 ed. São Paulo: Cortez, 2008.
NASCIMENTO, Ivanete Alves. Avaliação de Aprendizagem como processo. In: MENEZES, Cassio Roberto Conceição; MACHADO, Marcia Alves de Carvalho; VASCONCELOS, Alana Danielly. Anais Eletrônicos da XIII Mostra Científica-O futuro é agora: profissões e tecnologia no pós- pandemia. Aracaju: FSLF, 2020. Disponível em: https://portal.fslf.edu.br/wp-content/uploads/2021/03/Anais-XIII-Mostra-Cientifica.pdf
Acesso: em 31 maio 2021
OLIVEIRA, Francisco Lidoval de; NÓBREGA, Luciano. Evasão escolar: um problema que se perpetua na educação brasileira. Revista Educação Pública, v. 21, nº 19, 25 de maio de 2021. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/19/evasao-escolar-um-problema-que-se-perpetua-na-educacao-brasileira
SAN’ANNA, Ilza Martins. Por que avaliar? Critérios e instrumentos., RJ: Vozes, 1995.
SAVIANI, Dermeval. GALVÃO, Carolina Ana. Educação na Pandemia: a falácia do “ensino” remoto. Disponível em: https://www.sintese.org.br/download/educacao-na-pandemia-a-falacia-do-ensino-remoto/
Acesso em 12/05/2021
RAMOS, Zaíra Leite. Conhecimentos Pedagógicos. 2. ed. Brasília: Vestcon, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Devir Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.