Supervised internship: an experience report from Armindo Guaraná school

Authors

  • Vitória Nascimento da Cruz Universidade Federal de Sergipe - UFS
  • Emerson Andrade Oliveira Universidade Federal de Sergipe - UFS

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.679

Keywords:

Internship, Teaching Practice, School Environment

Abstract

This paper by itself is based on a practical report experienced during a supervised internship in Portuguese Letters at the Federal University of Sergipe (UFS). It is quite clear that during any applied internship process that the relationship between theory and practice increases, thus, the main objective here is to describe and exemplify the activities and experiences performed at Colégio Estadual Armindo Guaraná (São Cristóvão/SE), in 2019, with a seventh-grade class.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vitória Nascimento da Cruz, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Graduada em Letras Português e Inglês pela Universidade Federal de Sergipe (UFS). Membro do GP Núcleo de Estudos de Cultura da Universidade Federal de Sergipe (NECUFS). Mestranda em História da Educação (História, sociedade e pensamento educacional) pela mesma Instituição.

Emerson Andrade Oliveira, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Graduado em Letras Inglês pela Universidade Federal de Sergipe.

References

BRASIL. LDB: Lei de diretrizes e bases da educação nacional. [recurso eletrônico]: Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. – 9. ed. – Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2014. 45 p. – (Série legislação; n. 118).

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.

FREIRE, Paulo (1921). A importância do ato de ler: em três artigos que se completam / Paulo Freire. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

GUEDES, Neide Cavalcante. A importância do Projeto Político Pedagógico no processo de democratização da escola. Ensino Em Perspectivas, 2(2), 1–15., 2021 Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4815. Acesso em: 13 jan. 2020.

PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na formação de professores: unidade entre teoria e prática?. Cad. Pesq., São Paulo, n. 94. p. 58-73, ago. 1995.

PIMENTA, Selma Garrido, LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência. 7.ed. – São Paulo: Cortez.

SANTOS, Júlia Gabrieli Schmidt. O projeto político pedagógico como ferramenta da gestão escolar. Universidade Federal de Santa Maria, Três Passos, RS, 2013.

SAUTCHUCK, Inez. Prática de morfossintaxe-como e por que aprender análise (morfo)sintática. 3.ed. – Barueri, SP: Manole, 2018.

SOUZA, Ângelo Ricardo. Explorando e construindo um conceito de gestão escolar democrática. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 25, n. 3, p.123-140, dez. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/edur/v25n3/07.pdf. Acesso em: 15 nov. 2019.

Published

2023-06-20

How to Cite

Nascimento da Cruz, V., & Oliveira, E. A. . (2023). Supervised internship: an experience report from Armindo Guaraná school. Devir Educação, 7(1), e–679. https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.679

Issue

Section

Dossiê temático: Múltiplos olhares sobre a formação de professores e as práticas pedagógicas