Novo Ensino Médio: desafios e expectativas
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.640Keywords:
New High School. Teacher training. School environment.Abstract
The New High School proposal seeks a more technical and less propaedeutic training, thus serving the policy of interests that governs the capitalist society, as it contributes to the formation of the productive man, of the mass man, distancing himself from the concept of omnilaterality that presupposes an effectively integral formation. Thus, the present work aims to evaluate the challenges and perspectives that this new teaching model will provide for society. Among the changes, we can highlight the increase in the workload and the insertion of new disciplines, but we emphasize the concern with the school space as a physical structure and with the beneficiaries of education, that is, students and teachers. During the production of this work, it became clear that the implementation of the New Secondary School is happening gradually, and the conclusion will occur in 2024, however some difficulties are already arising, due to the lack of qualification of the professionals of the school boards and impossibilities of execution training itineraries focused on technical and technological areas. Some details are still not clear, such as the mechanisms that universities will adopt to comply with § 16 of Art. 26, which suggests that the contents studied during secondary education can be validated for use in higher education credits. Thus, many challenges will come to managers, teachers and students, requiring more study in this area of research.
Downloads
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a Base. Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, 2018.
BRASIL. Constituição Federal de 1988. Promulgada em 5 de outubro de 1988. Disponível em< http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm> Acesso em: 16 de out de 2022.
BRASIL, Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. NO . 5692 de 11 de Agosto de 1971.
BRASIL. Medida Provisória nº 746, de 22 de setembro de 2016. Institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral, altera a Lei nº 9.394Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015- 2018/2016/Mpv/mpv746impressao.htm Acesso em: 5 de outubro de 2022.
BRASIL, Ministério da Educação – Legislação Educacional. Disponível em www.portal.mec.gov.br. Acesso em: 12 de outubro de 2022.
BRASIL. Ministerio da Educação. Assessoria de Comunicação Social. Governo lança Novo Ensino Médio, com Escolas em Tempo Integral e nova proposta curricular. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=39571:proposta-preveflexibilizacao-e-r-1-5-bilhao-em-investimentos-em-escolas-de-tempo-integral Acesso em: 26 de setembro de 2022.
FERREIRA, E. C. da S. .; OLIVEIRA, N. M. de . EVASÃO ESCOLAR NO ENSINO MÉDIO: causas e consequências . Scientia Generalis, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 39–48, 2020. Disponível em: http://scientiageneralis.com.br/index.php/SG/article/view/v1n2a4. Acesso em: 21 dez. 2022.
FERREIRA, Rosilda Arruda; RAMOS, Luiza Olívia Lacerda. O projeto da MP nº 746: entre o discurso e o percurso de um novo ensino médio. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 26, p. 1176-1196, 2018. Disponivel https://www.scielo.br/j/ensaio/a/tPGH7pYhJz8FGn9ZCNzKsCq/?format=pdf&lang=pt. Acessado em: 22 dez.2022
GODINHO, Isabel Cavalcante. Pobreza e desigualdade social no Brasil: um desafio para as Políticas Sociais. In: Conferência do Desenvolvimento Nacional. 2011. Disponivel em: https://www.ipea.gov.br/code2011/chamada2011/pdf/area2/area2-artigo31.pdf acesso: 22 dez.2022
Instituto de Corresponsabilidade pela Educação. Modelo Pedagógico: Instrumentos e rotinas.1 a ed. Recife – PE . 2015. 51 p.
Instituto de Corresponsabilidade pela Educação. Modelo Pedagógico: Metodologias de Êxito da Parte Diversificada do Currículo Componentes Curriculares Ensino Médio.1 a ed. Recife – PE . 2015. 35 p.
JOHANN, C. C. Evasão escolar no Instituto Federal Sul-Rio-Grandense: um estudo de caso no campus Passo Fundo. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2012.
KUEZER, Acacia Zeneida. O Ensino Médio agora é para a vida: Entre o pretendido, o dito e o feito. Educação & Sociedade. Campinas, v. 21, n. 70, p 15-39, Abr. 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010173302000000100003&lng=en&nrm=iso> Acesso em: 02 out. 2022
LEAL, Cristianni Antunes; DE MEIRELLES, Rosane Moreira Silva. Análise do itinerário formativo ‘Ciências da Natureza e suas Tecnologias’ no Novo Ensino Médio. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/enpec/2021/TRABALHO_COMPLETO_EV155_MD1_SA111_ID351_25072021141238.pdf acesso: 22 dez.2022
MENESES, João Gualberto de Carvalho et al. Estrutura e funcionamento da educação básica. 2. ed. São Paulo: Pioneira, 1999. 401 p.
MELO, Letícia Cavalieri Beiser de; LEONARDO, Nilza Sanches Tessaro. Sentido do Ensino Médio para estudantes de escolas públicas estaduais. Psicol. Esc. Educ., Maringá, v. 23, e177542, 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141385572019000100303&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 15 out. 2022
NAÇÕES UNIDAS (UNITED NATIONS). Department of Economic and Social Aff airs, Population Division. World Population Prospects 2019, Online Edition. Rev. 1.
NEY, Antonio. Política Educacional: Organização e Estrutura da Educação Brasileira. Rio de Janeiro: Wak, 2008. 210 p.
PIFFERO, E. de LF.; COELHO, CP; SOARES, RG.; ROEHRS, R. Metodologias ativas e ensino remoto de biologia: uso de recursos online para aulas síncronas e assíncronas. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento , [S. l.] , v. 9, n. 10, pág. e719108465, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i10.8465. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/8465. Acesso em: 28 de agos. 2022.
SAVIANI, Dermeval. História das idéias pedagógicas no Brasil. 3. ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2010. 474 p. – (Coleção memória da educação)
SELLES, S.L.E.; DE OLIVEIRA, A.C.P. Ameaças à Disciplina Escolar Biologia no “Novo” Ensino Médio (NEM): Atravessamentos Entre BNCC e BNC-Formação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, p. e40802-34, 2022. Disponivel em: https://scholar.google.com.br/scholar?as_ylo=2022&q=interdisicplinaridade+e+novo+ensino+m%C3%A9dio&hl=pt-BR&as_sdt=0,5 acesso em: 18 dez.2022
SILVA, K. C.; BOUTIN, A. C. Novo ensino médio e educação integral: contextos, conceitos e polêmicas sobre a reforma. Educação, [S. l.], v. 43, n. 3, p. 521–534, 2018. DOI: 10.5902/1984644430458. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/30458. Acesso em: 28 dez. 2022.
SOUZA, A. R. Práticas de ensino contextualizadas: uma ferramenta pedagógica eficiente e eficaz. In: IX Encontro ANPAE-ES, 2017.Disponível em:
<https://eventos.ufes.br/EEPAE/IX-anpae-es/paper/view/2410> Acesso em: 12 mai 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Devir Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.