Novo Ensino Médio: desafios e expectativas

Authors

  • Eliane Ricarte Rodrigues Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI
  • Geremias Dourado da Cunha Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI
  • George Saliba Manske Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.640

Keywords:

New High School. Teacher training. School environment.

Abstract

The New High School proposal seeks a more technical and less propaedeutic training, thus serving the policy of interests that governs the capitalist society, as it contributes to the formation of the productive man, of the mass man, distancing himself from the concept of omnilaterality that presupposes an effectively integral formation. Thus, the present work aims to evaluate the challenges and perspectives that this new teaching model will provide for society. Among the changes, we can highlight the increase in the workload and the insertion of new disciplines, but we emphasize the concern with the school space as a physical structure and with the beneficiaries of education, that is, students and teachers. During the production of this work, it became clear that the implementation of the New Secondary School is happening gradually, and the conclusion will occur in 2024, however some difficulties are already arising, due to the lack of qualification of the professionals of the school boards and impossibilities of execution training itineraries focused on technical and technological areas. Some details are still not clear, such as the mechanisms that universities will adopt to comply with § 16 of Art. 26, which suggests that the contents studied during secondary education can be validated for use in higher education credits. Thus, many challenges will come to managers, teachers and students, requiring more study in this area of research.

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Author Biographies

Eliane Ricarte Rodrigues, Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI

Doutoranda em Educação pela UNIVALI/FCR, Mestre em Letras-UNIR, Possui graduação em Letras - Português e Inglês - Faculdades Integradas de Cacoal (2015). Atualmente é professor do Estado de Rondônia-SEDUC. Pós graduada em Didática do Ensino Superior pela Faculdades Integradas de Cacoal- Facimed. Pesquisadora nas linhas: Estudos linguísticos literários e socioculturais- GELLSO

Geremias Dourado da Cunha, Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI

 Doutorando em Educação pelo Programa de Doutorado Interinstitucional (Dinter) em parceria com a Secretaria de Estado da Educação. Graduado em Ciências Biológicas pelo Centro Universitário Luterano de Ji-Paraná (CEULJI/ULBRA) e em Química pelo Instituto Federal de Educação Ciências e Tecnologias campus Ji-Paraná. Pós graduado latu sensu em Gestão e Educação Ambiental pela Faculdade São Paulo (MULTIRON), Mestre em Ciências Ambientais (PGCA) pela Universidade Federal de Rondônia, campus Rolim de Moura/RO.  Professor de Química da rede pública estadual de Rondônia, do Colégio Tiradentes da Polícia Militar - CTPM VI. 

George Saliba Manske, Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI

Doutor em Educação (UFRGS). Docente dos cursos de Educação Física e dos Programas de Pós Graduação em Educação (PPGEDU) e Saúde e Gestão do Trabalho (PPGSGT) da Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Estudos Culturais (GEPEC/CNPQ).

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Published

2023-07-13

How to Cite

Ricarte Rodrigues, E., Dourado da Cunha, G., & Saliba Manske, G. . (2023). Novo Ensino Médio: desafios e expectativas. Devir Educação, 7(1), e–640. https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.640