The role of families in the National Program for Strengthening of School Councils

Authors

  • Adriana Grabner Corrêa Universidade do Vale do Itajaí – UNIVALI
  • Letícia Casanova Universidade do Vale do Itajaí – UNIVALI
  • Valéria Silva Ferreira Universidade do Vale do Itajaí – UNIVALI

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v5i2.488

Keywords:

conselho escolar, família, participação

Abstract

The relationships between schools and families are based on different knowledge, interests and strategies, resulting from the complex interactions among the actors of schools, families, society and State. The National Program for Strengthening of School Councils provides 12 books that subsidize workshops and courses offered by the Program and Secretariats of Education to School Councils. These documents represent interests, games of power, and systems that establish systematic forms of discourse in documents of policy. In this text, we analyze these publications in order to identify the role of families and map the proposals for parental participation. The results indicate that the books emphasize the participation of the family in several moments of indefinite form and hold the parents responsible for the success in learning. In general, the relationship established is asymmetric and the official documents legitimize the strength of the school in announcing and determining how the family should act.

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Author Biographies

Adriana Grabner Corrêa, Universidade do Vale do Itajaí – UNIVALI

Graduanda de Psicologia pela Universidade do Vale do Itajaí – UNIVALI.

Letícia Casanova, Universidade do Vale do Itajaí – UNIVALI

Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Itajaí – UNIVALI e pesquisadora do grupo de pesquisa Contextos da Educação da Criança na mesma Universidade – Itajaí (SC), Brasil.

Valéria Silva Ferreira, Universidade do Vale do Itajaí – UNIVALI

Doutora em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, é professora pesquisadora permanente do Programa Pós-Graduação em Educação da UNIVALI (Mestrado e Doutorado) e lidera o grupo de pesquisa Contextos da Educação da Criança. Coordena o Programa de Pós-Graduação em Educação, Mestrado e Doutorado da UNIVALI.

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Published

2021-11-27

How to Cite

Adriana Grabner Corrêa, Casanova, L., & Valéria Silva Ferreira. (2021). The role of families in the National Program for Strengthening of School Councils. Devir Educação, 5(2), 207–223. https://doi.org/10.30905/rde.v5i2.488