Preditores de permanência e evasão em cursos superiores a distância: revisão de literatura

Authors

  • Ludmila de Oliveira Amaral Ferreira Universidade Federal de Lavras - UFLA
  • Luanna Cristina de Souza Paternoster Universidade Federal de Lavras - UFLA
  • Ronei Ximenes Martins Universidade Federal de Lavras-UFLA
  • Estela Aparecida Oliveira Vieira Universidade Federal de Lavras-UFLA

DOI:

https://doi.org/10.30905/ded.v0i0.231

Keywords:

Aprendizagem, Tecnologia Educacional, Educação a Distância, Ensino Superior, Pesquisa Bibliográfica

Abstract

 

The article presents a theoretical study based on a literature review that aimed to gather predictive factors for the permanency or dropout of distance higher education students. The identification of such predictors contributes so that, based on the factors that generate dropout and / or that favor the permanency of students in the courses, it is possible to plan actions to increase the success rate in distance higher education. The results showed that even knowing the predictors, they are not fully effective to respond in advance to the student's permanence or dropout, but they can offer indicators for the constant monitoring of these students. Thus, it was found that it is relevant to know students, their characteristics and motivations, the environment that surrounds them and to offer learning methodologies that favor their learning styles.

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Author Biographies

Ludmila de Oliveira Amaral Ferreira, Universidade Federal de Lavras - UFLA

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação da Ufla, Lavras, MG, Brasil.

Luanna Cristina de Souza Paternoster, Universidade Federal de Lavras - UFLA

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Ufla, Lavras, MG, Brasil.

Ronei Ximenes Martins, Universidade Federal de Lavras-UFLA

Doutor, Ufla, Lavras, Mg, Brasil. 

Estela Aparecida Oliveira Vieira, Universidade Federal de Lavras-UFLA

Pós-Doutoranda, Ufla, Lavras, Mg, Brasil.

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Published

2020-08-12

How to Cite

de Oliveira Amaral Ferreira, L. ., Cristina de Souza Paternoster, L., Ronei Ximenes Martins, & Aparecida Oliveira Vieira, E. (2020). Preditores de permanência e evasão em cursos superiores a distância: revisão de literatura. Devir Educação, 225–246. https://doi.org/10.30905/ded.v0i0.231

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