The mediation of language in the promotion of reciprocal interactions in the classroom environment
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.922Keywords:
Language, Classroom context, Language-mediated teaching and learningAbstract
The article aims to highlight the importance of the use of language as an instrument of human development and transmission of knowledge in the classroom environment and its implications for teaching and learning. The conception of language is approached as a "living instance", used by partners (students and teachers) who use it in the game of linguistic communication established in the context of the classroom, through the exchange of utterances, in interaction, and that, together, mutually construct each other, mediated by this language. The discussion is supported by Bakhtin (2003) and Faiclough (2006), in which we seek to align their theoretical concepts, referring to the conception of language as a social phenomenon deeply rooted in interaction and dialogue. We intend to point out how important language is in the classroom environment, if it is used effectively as an instrument of human development and knowledge production.
Downloads
References
ABREU-TARDELLI, Lília Santos. trabalhodoprofessor@chateducacional.com.br- Aportes para compreender o trabalho do professor iniciante em EAD, 2006. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo. Disponível em: < http://livros01.livrosgratis.com.br/cp008278.pdf>. Acesso em 15 julho 2024.
BAJOUR, Cecília. Ouvir nas entrelinhas: O valor da escuta nas práticas de leitura/Cecília Bajour: Tradução de Alexandre Morales. São Paulo: Editora Pulo do Gato, 2012.
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins fontes, 2003.
BRONCKART, Jean Paul. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sóciodiscursivo. São Paulo: EDUC, 1999.
BRONCKART, Jean Paul. Gêneros textuais, tipos de discursos e operações psicolinguísticas. Revista Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 11, n.1, p. 49.69, 2009. Disponível em: <http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/relin/article/view/2344/2293>. Acesso em: 24 julho 2024.
FAIRCLOUGH, Norman. Language and globalization. London; New York, Routhedge: 2006.
FERRARO, José Luís. Wittgenstein e os jogos de linguagem. Revista Educação Pública, v. 21, nº 30, 10 de agosto de 2021. Disponível em:< https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/30/wittgenstein-e-os-jogos-de-linguagem>. Acesso em: 20 julho 2024.
HABERMAS, Jurgen. Consciência Moral e Agir Comunicativo/ Jurgen Habermas. Tradução de Guido A. de Almeida. Rio de Janeiro: Tempo Universitário, 1989.
SINDER, Marilene. Resenha de Vigotski e Bakhtin – Psicologia e educação: um intertexto/ Maria Tereza de Assunção Freitas. Educ. Soc. 18 (60). Dez 2017. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0101-73301997000300012>. Acesso em: 19 julho 2024.
FRANCISCO, Edmilson; GOULART, Ilsa do Carmo Vieira; FERREIRA, Helena Maria. Situações de uso da linguagem no ensino remoto de língua portuguesa em contexto pandêmico. Devir Educação, 450–474, 2021. Disponível em: < https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/479>. Acesso em: 19 julho 2024.
FREITAS, Maria Tereza de Assunção. Letramento digital e formação de professores. Educação em Revista. Belo horizonte, v. 6, n. 03, p. 335-352, dez. 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/edur/v26n3/v26n3a17/>. Acesso em: 20 julho 2024.
ILARI, Rodolfo. A linguística e o ensino da língua portuguesa. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
STELLA, Paulo Rogério. Problemas da obra de Dostoiévski (Versão de 1929) [Problems of Dostoevsky’s Creative Arts1 (1929 Edition) ]. Bakhtiniana, São Paulo, 18 (1): 161-170, jan. /mar. 2023. Indexado no: Bakhtiniana/Revista de Estudos do discurso, Ano XV, jan. /mar. 2023.
ROJO, Roxane; BARBOSA, Jaqueline Peixoto. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Devir Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.