Incarcerated subjectivity and the Sertão: literature as a source of categories for the Philosophy of Education.
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.810Keywords:
Literature, Sertão, Jagunço, Subjectivity, critique of modernityAbstract
This article is inspired by the study of the literary work “Grande Sertão: Veredas”, by João Guimarães Rosa, seeking elements that contribute to the reflections of the Philosophy of Education on the foundations of the formation of the human being. It is understood that the formation of the human being is not limited to aspects that the modern world has agreed to call educational and that education is a process in which the human is made to the same extent that a specific reading of the whole of life has been constituted. . The literary work, in its aesthetic experience, different from the Cartesian philosophical approach to academic theory, allows us to approach nuances that we sometimes lose or do not seem possible to achieve in dissertation argumentation, including the formation of the ethical field. In this field, from a theoretical framework of Critical Theory, this theoretical essay of a bibliographic nature discusses the relationships between the sertanejo and the Sertão in the constitution of an incarcerated subjectivity.
Downloads
References
ADORNO, Teodor W. Teoria da Semicultura. Tradução de Newton Ramos de Oliveira, Bruno Pucci e Cláudia B. M. de Abreu. Revista Educação e Sociedade, Campinas: CEDES, ano XVII n. 56. P.24-56, dezembro 1996.
ADORNO, Teodor W. Notas de Literatura I.Tradução e apresentação Jorge de Almeida. São Paulo: Duas Cidades Editora 34, 2003. 176p.
ADORNO, Teodor W. Teoria da Semiformação. In: PUCCI, B.; ZUIN, A. Á. S.; LASTÓRIA, L. A. C. N. Teoria Crítica e inconformismo: Novas perspectivas de ensino. Tradução de Newton Ramos-de-Oliveira. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2010. Cap. 1, p. 6-40.
ADORNO, Teodor.; HORKHEIMER, Max. Teoria Estética. Tradução de Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 1982.
ADORNO, Teodor; HORKHEIMER, Max. Dialética do Esclarecimento: fragmentos filosóficos. Tradução de Guido de Almeida. São Paulo: Zahar, 2006. 223p.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. 6. ed. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. Prefácio de Jeanne Marie Gagnebin. São Paulo: Brasiliense, 1993.
BOLLE, Willi. Grandesertão.Br: O romance de formação do Brasil. São Paulo: Editora 34, 2004.
BOLLE, Willi. Guimarães Rosa – retrato da alma do Brasil. Revista Pesquisa Fapesp, 2001. Disponível em: < http://revistapesquisa.fapesp.br/2001/10/01/guimaraes-rosa-2/>. Acesso em 21/11/2018.
CÂNDIDO, Antonio. O homem dos avessos. In: COUTINHO, Eduardo (Org.). Guimarães Rosa. Rio de Janeiro: INL/Civilização Brasileira, 1983. p. 294-309. [Coleção Fortuna Crítica, n. 6]
CÂNDIDO, Antonio. Tese e antítese (Ensaios). 4. ed. São Paulo: T. A. Queiroz, 2002.
COELHO, Allan da Silva. Horizontes de plausibilidade sob a crítica da filosofia: entre luzes, horrores e vítimas. Rev. Reflexão e Ação, vol.26, no.3, Santa Cruz do Sul, set./dez 2018, p.34-51.
COELHO, Allan da Silva. Capitalismo como Religião: Walter Benjamin e os Teólogos da Libertação. São Paulo: Editora Recriar, 2021.
GATTI, Luciano. Constelações – Crítica e verdade em Benjamin e Adorno. São Paulo: Edições Loyola, 2009. 355 p.
PUCCI, Bruno. Para Rosa com Adorno: a luta agônica da palavra e do conceito em busca do “quem” das coisas. Artefilosofia, Ouro Preto, n.8, p. 122-133, abr.2010.
ROSA, João Guimarães. Grande sertão: veredas. 32ª ed. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira. 1988.
SAIKI, Miriam. Educação na poética jagunça: um dedo de prosa na narrativa do Grande Sertão. 2022, 141p. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da Universidade São Francisco/ USF, Itatiba, 2022.
ZANOTTI, Giovanni. A dialética negativa de Adorno como filosofia da possibilidade real. PÓLEMOS – Revista De Estudantes De Filosofia Da Universidade De Brasília, 7(14), 2019, 100–124. https://doi.org/10.26512/pl.v7i14.23365. Acesso 01/06/2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Devir Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.