National Common Curricular Base (BNCC): challenges and consequences for teaching the Portuguese language in the final years in Iranduba - AM

Authors

  • Cleonita Lopes Cruz Universidade Estácio de Sá - UNESA
  • Heloise da Cunha Charret Universidade Estácios de Sá - UNESA

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.775

Keywords:

BNCC; anos finais; língua portuguesa; prática docente.

Abstract

This study aimed to investigate the challenges in implementing the BNCC in the municipality of Iranduba, AM for teaching Portuguese. Qualitative, documentary field research was carried out content analysis to investigate the BNCC text. The research was conducted in 3 schools in the city of Iranduba, AM, involving 7 teachers, 2 Managers, 3 Pedagogues and 1 coordinator. An online questionnaire was used to collect data. Among the research findings, the notable lack of continuing education and the precarious knowledge that teachers have about the BNCC stand out, indicating that the process of implementing the BNCC is challenging and that continuing education needs to be included in a public policy agenda. Learning the Portuguese Language component for the Final Years of Elementary School as standardized by the BNCC requires the teacher to know the aforementioned text and, above all, to understand it. Therefore, teachers' doubts and lack of knowledge or insecurity regarding the document need to be monitored and treated carefully.

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Author Biographies

Cleonita Lopes Cruz, Universidade Estácio de Sá - UNESA

Mestre em educação UNESA Rio de Janeiro ,especialista em Língua portuguesa (ESBAM) e em Metodologia à Docência Superior (FAMETRO). Graduada em Letras - Língua Portuguesa e literatura (ULBRA) Ensino Médio técnico magistério pela Escola Estadual Plácido de Castro. Experiência Profissional: tutora EAD pela UEA nas seguintes disciplinas: Currículos e Programas na Educação Profissional e Tecnológica(30h), Educação, trabalho e cidadania: Perspectivas Produtivas e Emancipatórias (30h) e Tecnologias Assistivas na Educação e Práticas Pedagógica (45h),2019-2021, tutora presencial no ensino médio técnico em informática pelo IFAM (PRONATEC),2018; a Disciplina EM Produção de Textos Por Meio de Software. CETAM (PRONATEC)58h.Professora na educação básica SEDUC- AM e SEMEI.

Heloise da Cunha Charret, Universidade Estácios de Sá - UNESA

Doutora em educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2019), atuando no Grupo de Estudos em História do Currículo, que é vinculado ao NEC/UFRJ. Possui graduação em Bacharelado em Física pela Universidade Federal Fluminense (2001), graduação em Licenciatura em Física pela Universidade Salgado de Oliveira (2005). É mestre em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2009). Coordenadora do grupo de pesquisa Observatório do Currículo do Ensino Médio, que investiga os embates que tem se estabelecido no âmbito da Educação Básica, em função da implementação da BNCC e da Reforma do Ensino Médio.. Tem experiência na área de pesquisa em Educação, com ênfase em Currículo, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino de Física, História do Currículo e das Disciplinas, Formação de Professores, Políticas de Currículo e Linguagem e Aprendizagem

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Published

2024-11-21

How to Cite

Lopes Cruz, C., & da Cunha Charret, H. (2024). National Common Curricular Base (BNCC): challenges and consequences for teaching the Portuguese language in the final years in Iranduba - AM. Devir Educação, 8(1), e–775. https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.775