The concept of forms of schooling and its application: introductory study of a conceptual innovation
Keywords:
História da Educação, Formas de Escolarização, Cultura Escolar, História das Disciplinas EscolaresAbstract
This article aims to present and examine aspects related to the emergence of the School and the schooling processes in modern and contemporary society as a foundation for understanding the Forms of Schooling, analyzing and evaluating its contribution to conceptual changes in the field of education, in the field. intellectual, in the field of teaching and in the scientific field. It is a historical analysis through a bibliographical research, of descriptive-interpretive nature. As a result, there is a need to expand the understanding of school processes in modern society and the respective and due conceptualization and application of the concept of Forms of Schooling, as a notion and concept, which permeates the field of education, and which can contribute especially with innovative understandings about this institution.
Downloads
References
BOURDIEU, Pierre. Escritos de educação. (Seleção, organização - Maria Alice Nogueira e Afrânio Catani). 9. ed. Petrópoles, RJ: Editora Vozes, 2007.
CHAPOULIE, Jean-Michel; BRIAND, Jean-Pierre. A instituição escolar e a escolarização: uma visão de conjunto. Educação & Sociedade, n. 47, abr/1994. P. 11 - 60
CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria e Educação. n.2, p.177-229, 1990.
DURKHEIM, Émile. Educação e Sociologia. Tradução de Stephania Matousek. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
DUSSEL, Inés. A montagem da escolarização: discutindo conceitos e modelos para entender a produção histórica da escola moderna. Revista Linhas, Florianópolis, v. 15, n.28, p. 250-278, jan./jun. 2014.
FARIA FILHO, Luciano Mendes et al. A cultura escolar como categoria de análise e como campo de investigação na história da educação brasileira. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.30, n.1, p. 139-159, jan./abr. 2004.
FRAGO, Antonio Viñao. Historia de la educación e historia cultural: possibilidades, problemas, cuestiones. Revista brasileira de educação. Campinas, SP, n.0, p. 65-82, 1995.
GOJMERAC, Ivana. Importance Of Music In Education System. Herzegovina University. 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/323167985. Acesso em: 10 fev. 2023.
JINZENJI, Mônica Yumi. Cultura Impressa e Educação da Mulher no século XIX. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação. n.1 Jan/Jun, 2001.
MANACORDA, Mario Alighiero. História da Educação: da Antiguidade aos nossos dias. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
MENDES, Alessandro Araújo; COSTA, Kátia Regina Lopes. Cidade de menores: cultura escolar ou forma escolar? Encontro Internacional de Formação de Professores e Fórum Permanente de Inovação Educacional. v. 8, ed.1, 2015.
NESPOR, Jan. Tangled Up in School: politics, space, bodies, and signs in the educational process. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. 1997.
POPKEWITZ, Thomas S. Reforma Educacional: uma política sociológica – poder e conhecimento em educação. Tradução de Beatriz Affonso Neves. Editora Artes Médicas, 1997.
RODRIGUES, José Roberto Gomes. Formas de Escolarização Secundária e Sócio-gênese de Instituição Escolar: o Ginásio Ruy Barbosa em Juazeiro, BA, (1953-1963). 2009. 334p. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. 2009.
RODRIGUES, José Roberto Gomes. Ensino Médio na Bahia e o Ginásio Ruy Barbosa: análise sócio-histórica da criação e consolidação de uma instituição escolar. 1.ed. Curitiba: Appris, 2018.
VASCONCELOS, Maria Celi Chaves. Um estudo sobre a gênese da Profissão docente. Revista Poiésis. 2, p.57-72, 2004.
VARELA, Julia & ALVAREZ-URIA, Fernando. A Maquinaria escolar. Teoria & Educação. São Paulo, n. 6, p.68‐96, 1992.
VINCENT, Guy; LAHIRE, Bernard; THIN, Daniel. Sobre a história e a teoria da forma escolar. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 33, jun/2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Devir Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.