Um olhar sobre o Ensino de Química para os alunos surdos do Ensino Médio
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.654Keywords:
Alunos surdos; Ensino médio; Química.Abstract
This work aims to investigate didactic-pedagogical interventions in high school for teaching Chemistry to deaf students. The methodological procedures were based on a systematic descriptive review of the literature of articles from the last five years (2017 - 2022). The selected databases were Journal Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and Scientific Electronic Library Online (SciELO). The results found after using the keywords resulted in 50 articles and after analyzing the titles, abstracts, methodologies, only three contemplated the proposed theme. Based on what was ascertained, it was possible to identify the research approach on the use of didactic resources as learning strategies for deaf students who have difficulties in the teaching process
Downloads
References
BRASIL. Decreto n. 5.626, de 2005. Regulamenta a Lei n. 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras, e o Art. 18 da Lei n. 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Diário Oficial da União, Brasília, 22 dez. 2005.
BRASIL. Lei n. 10.436, de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 25 abr. 2002.
BRASIL. Lei n. 13.146. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Coleção de leis da República Federativa do Brasil, Diário Oficial da União, Brasília, 07 de julho de 2015, Seção 1, p. 2.
LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de. A inclusão escolar de alunos surdos: o que dizem alunos, professores e intérpretes sobre esta experiência. Cadernos cedes, v. 26, p. 163-184, 2006.
MALLMANN, Fagner Michel et al. A inclusão do aluno surdo no ensino médio e ensino profissionalizante: um olhar para os discursos dos educadores. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 20, p. 131-146, 2014.
MIRANDA, Arlete Aparecida Bertoldo. Educação especial no Brasil: desenvolvimento histórico. Cadernos de História da Educação, v. 7, 2008.
ROSIN-PINOLA, Andréa Regina; DEL PRETTE, Zilda Aparecida Pereira. Inclusão escolar, formação de professores e a assessoria baseada em habilidades sociais educativas. Revista brasileira de educação especial, v. 20, n. 03, p. 341-356, 2014.
SAMPAIO, Rosana Ferreira; MANCINI, Marisa Cotta. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Brazilian Journal of Physical Therapy, v. 11, p. 83-89, 2007.
SOUSA, S. F. de, SILVEIRA, H. E. Terminologias químicas em Libras: a utilização de sinais na aprendizagem de alunos surdos. Química Nova na Escola, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Devir Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.