Supervisão escolar: histórico, função e estado do conhecimento

Authors

  • Adrielen Larissa Zamboni Correia Universidade Estadual do Paraná- Campus de União da Vitória
  • Claudia Maria Petchak Zanlorenzi Universidade Estadual do Paraná - Campus de União da Vitória

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v6i1.538

Keywords:

Supervisão Escolar. Estado do Conhecimento. Função do Supervisor.

Abstract

The present work aims to present a study that was done to verify the scientific production about the school supervision and what the most discussed topics are in theses and dissertations about the referred subject. To achieve this, a bibliographic research was done, based on the State of Knowledge, in the database of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (in Portuguese IBICT) using the term “school supervision” as a descriptor to, subsequently, proceed an analysis, as well as to establish the found-out results.Moreover, another aim of this study was to analyse, verify and categorize about the school supervision in other theses and dissertations, and to present which are the outstanding issues. Therefore, the conclusion is that a few researches really discuss about the school supervision subject, even though many places still use this nomenclature, and a small number of them considering educational policies, datum that points the paramount necessity of discussion about the role of this professional as a participant of the school management.

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Author Biographies

Adrielen Larissa Zamboni Correia, Universidade Estadual do Paraná- Campus de União da Vitória

acharel em Psicologia, pelo Centro Universitário do Vale do Iguaçu. Acadêmica do 4º ano do curso de Pedagogia pela Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR campus União da Vitória. Pós graduanda em Educação Infantil e Anos Iniciais e Psicopedagogia Clínica e Institucional. Bolsista do Projeto Mão Amiga/CAPES-PIBID no ano de 2018 à 2020. Bolsista do Projeto Residência Pedagógica em Alfabetização pela CAPES. Possui formação técnica de Magistério Anos Iniciais e Educação Infantil pela Escola de Educação Básica Professor Balduino Cardoso. Atua como professora efetiva na Rede Municipal de Educação em Cruz Machado/PR.

Claudia Maria Petchak Zanlorenzi, Universidade Estadual do Paraná - Campus de União da Vitória

Doutora em educação. Professora Adjunta do Curso de Pedagogia da Universidade Estadual do Paraná- Campus de União da Vitória. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Práxis Educativa (GEPPRAX

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Published

2022-09-27

How to Cite

Adrielen Larissa Zamboni Correia, & Claudia Maria Petchak Zanlorenzi. (2022). Supervisão escolar: histórico, função e estado do conhecimento. Devir Educação, 6(1), e–538. https://doi.org/10.30905/rde.v6i1.538