Êxitos e desfechos no Ensino, Pesquisa e Extensão do curso de Pedagogia da FACELI durante a pandemia da Covid-19
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.404Keywords:
Remote Learning; Experience Report; Didactics; Supervised internship; Theoretical and Methodological Foundations; Pandemic.Abstract
This article is an Experience Report based on the obtained results in the disciplines of Didactics, Supervised Internship and Theoretical and Methodological Foundations of Arts, Sciences and Geography of the Pedagogy course of a public, municipal and free College located in a municipality located in the interior of the State of Espírito Santo. In order to promote exchanges of experiences, experience reports and reflections on the teaching and learning processes were accomplished during the pandemic in Higher Education, this study was carried out. A qualitative exploratory research was adopted as a methodology, adopting inductive hypotheses based on a literature review to understand the answers of 49 academics in a survey on the teaching and learning processes at the end of the first semester of 2020, in which it was chosen the technique of analyzing the discourse of the collective subject to represent the conception of university students. From the obtained results, the following stand out: improvement in the domain of production of audiovisual resources; improvement in the development and mastery of scientific writing in various academic textual genres; acquisition of skills and competences to learn and teach through remote teaching and expansion of learning carried out by the intentional use of ICTs. However, there are also fragile outcomes such as problems of digital inclusion and non-adaptation to remote learning which served for good reflections in this research and which will serve to improve the Teaching Practice of University Teachers and also those of Basic Education.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução Nº 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC/CNE/CEB, 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP Nº 2, de 10 de dezembro de 2020. Brasília: MEC/CNE, 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria Nº 544, de 16 de junho de 2020. Brasília: MEC, 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. DOU - Imprensa Nacional [Internet]. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/Portaria/PRT/Portaria%20n% C2%BA%20343-20-mec.htm>. Acesso em: 25 mar. 2020.
ESPÍRITO SANTO. Governo do Estado do Espírito Santo. Secretaria de Educação. Currículo do Espírito Santo. SEDU/Undime: Vitória, 2018.
FIGUEIREDO, Marília Z. A; CHIARI, Brasilia M; GOULART, Bárbara N. G. de. Discurso do Sujeito Coletivo: uma breve introdução à ferramenta de pesquisa qualiquantitativa. Distúrbios da Comunicação, v. 25, nº 1, 2013.
FREITAS, Joana Lúcia Alexandre de. A Pandemia da COVID-19 e o Ensino Remoto em Linhares-ES. Revista Kiri-kerê: Pesquisa em Ensino, n.9, dez. 2020.
FREITAS, Joana Lúcia Alexandre de; MACEDO, Yuri Miguel. BLACK POWER: UM PROJETO EMANCIPATÓRIO E ANTIRRACISTA NA FACELI. @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 8, n. 17, 2020.
FUNDAÇÃO FACELI. Plano de ações elaborado pelo grupo de trabalho multissetorial Fundação FACELI – 2020 Covid-19. Linhares, 2020. Disponível em: <https://faceli.edu.br/wp-content/uploads/2020/07/PLANO-DO-GTM-FUNDA%C3%87%C3%83O-FACELI-COVID-19.pdf>. Acesso em: 25 mar. 2020.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7ª ed. São Paulo: Atlas, 2019.
IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. IBGE – Panorama- População: domicílios com acesso à internet. Brasília: Ipea, 2019. Disponível em: <https://cidades.ibge.gov.br/brasil/panorama>. Acesso em: 2 set. 2020.
LINHARES. Secretaria Municipal de Educação. Orientações Curriculares da rede municipal de ensino de Linhares, 2019.
MORÁN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In. BACICH, Lilian; MORÁN, José (org.). Metodologias Ativas para uma educação inovadora: abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
MORÁN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, C.A.; MORALES, O. E. T. (orgs.). Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Coleção Mídias Contemporâneas. Vol. II. PG: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015, pág. 15-33. Disponível em: <http://www2.eca.usp.br/moran/wpcontent/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf> Acesso em: 25 mar. 2021.
OLIVEIRA, Sidmar da Silva.; SILVA, Obdália Santana Ferraz.; SILVA, Marcos José de Oliveira. Educar na incerteza e na urgência: implicações do ensino remoto ao fazer docente e a reinvenção da sala de aula. Interfaces Científicas, v.10, n.1, p. 25-40, 2020.
RODRIGUES, Tereza Cristina; TELES, Lucio França. O uso de mensagens eletrônicas instantâneas como recurso didático. Rev. Bras. Estud. Pedagog. v.100, nº254, Jan/Abr. 2019.
RODRIGUES, Vera Lúcia Gouvêa de Camargo. A construção de um projeto na disciplina de estágio sob a perspectiva de um planejamento reflexivo. In: BERBEL, Neusi Aaparecida Navas; GOMES, Daniel Fernando Matheus. Exercitando a reflexão com conversas de professores. Londrina: Eduel, 2000.
RONDINI, Carina Alexandra; PEDRO, Ketilin Mayra; DUARTE, Cláudia dos Santos. Pandemia da covid-19 e o ensino remoto emergencial: mudanças na prática pedagógica. Interfaces Científicas, v.10, n.1, p. 41-57, 2020.
SANTOS, Glauco de Souza. Espaços de aprendizagens. In.: BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. de M. (Orgs.) Ensino Híbrido: Personalização e Tecnologia na Educação. Porto Alegre: Penso, 2015. Atualização maio/2019.
SCHNEIDER, Fernanda. Otimização do espaço escolar por meio do Modelo de Ensino Híbrido. In.: BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. de M. (Orgs.) Ensino Híbrido: Personalização e Tecnologia na Educação. Porto Alegre: Penso, 2015. Atualização maio/2019.
SILVA, Carla Marins et al. Pandemia da COVID-19, ensino emergencial à distância e Nursing Now: desafios à formação em enfermagem. Rev Gaúcha Enferm, nº 42, 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.