Walking Metamorphosis: between the thinking subject (researcher) and his research object
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.912Keywords:
Research methodology, Education, ReadingAbstract
In recent decades, some researchers in the field of education have become key references in research methodology in undergraduate and graduate courses in Education in our country. Their works have been available in print form and more recently as e-books for several generations of students and researchers. More recently, other books on teaching methodology have emerged aiming to discuss academic production in the field of education from a methodological standpoint, and to disseminate the principles and investigative paths that have guided the work of certain research groups. This text aims to introduce some concepts and methodological approaches, as well as some research trajectories that have served as guiding perspectives and sensitivities in the studies shared within the Research Group "Literacy, Reading and Writing / Teaching Work and Initial Formation" (ALLE/AULA), at the School of Education, Unicamp.
Downloads
References
BOGDAN, Robert E BIKLEN Sarj. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto Editora. Portugal. 1994.
CERTEAU, Michel. A escrita da história. Trad. Maria de Lourdes Menezes, 2ª.edição. Rio de Janeiro, Forense Universitária, 2002.
CERTEAU, Michel. A Invenção do Cotidiano. Trad. Ephraim Ferreira Alves – Petrópolis, RJ: Vozes, 1994
CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Tradução de Maria Manuela Galhardo. 2. edição. Lisboa: DIFEL, 2002.
COSTA, Marisa. (org.) Caminhos Investigativos I: novos olhares na pesquisa em educação. Porto Alegre, RS, DP&A Editora, 2002
COSTA, Marisa Vorraber (org.). Caminhos Investigativos II: Riscos e Possibilidades de Pesquisar nas Fronteiras. Porto Alegre, RS, DP&A Editora, 2002.
COSTA, Marisa Vorraber; BUJES, Maria Isabel E (org.) Caminhos Investigativos III: Outros Modos de Pensar e Fazer Pesquisa em Educação. Porto Alegre, RS, DP&A Editora, 2005.
FERREIRA, Norma Sandra A. Páginas Infantis – para ouvir, declamar, imprimir no espírito. In: ROSA, Maria Cristina. Escritas, leitores e história da leitura. Pelotas, Editora da UFPel, 2012, p. 141-168.
FERREIRA, Norma Sandra A. Um estudo sobre ‘Versos para os pequeninos’ – um manuscrito de João Köpke. Tese (Livre docência, área Educação, Conhecimento e Arte), 2014, Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas – SP.
FERREIRA, Norma Sandra A. Um estudo sobre ‘Versos para os pequeninos’ – um manuscrito de João Köpke. Campinas, SP. Mercado de Letras, 2017.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida; SILVA, Lilian Lopes Martin da Silva. Relato: jogo entre presente, passado, futuro. In: Na ponta do lápis. Olímpiada de Língua Portuguesa. São Paulo, SP. CENPEC, ano VIII, número 19, março de 2012.
GIARD, Luce. História de uma pesquisa. In: CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano, artes de fazer. Trad. Ephraim Ferreira Alvezm. Petropólis. RJ: Vozes, 1994. p.9-32.
GINSBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. Trad. Frederico Carotti.São Paulo. Companhia das Letras, 1989
GOULART, Ilsa do Carmo Vieira. O livro: objeto de estudo e de memória de leitura. 2009. 191f. Dissertação (Mestre em Educação), Faculdade de Educação - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.
LOPES, Eliana Marta T.; GALVÃO, Ana Maria de O. História da educação. Rio de Janeiro, DP&A, 2001.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986
MARTINS, Ronei X. (org.) Metodologia de pesquisa científica: reflexões e experiências investigativas na Educação. Lavras: Editora UFLA 2022.
OLIVEIRA, Larissa de Souza. Os espaços de leitura nas páginas do Congresso de Leitura do Brasil - COLE (1978-1993). 2018. 1 recurso online (124 p.). Dissertação (mestrado) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. São Paulo; Cortez, 1975.
SILVA, Lilian Lopes Martin da; OLIVEIRA, Luciane Moreira; TAKAMATSU, Sonia Midori. ALB: memórias – entrecruzar tempos e textos. In: Revista Ponto - publicação literária e cultural do SESI, São Paulo, p. 59 - 67, 06 jun. 2014.
SILVA, Lilian Lopes Martin; OLIVEIRA, Luciane Moreira (orgs.). Congresso de Leitura do Brasil: catálogo de fontes (1978-1995). https://www.bibliotecadigital.unicamp.br/bd/index.php/detalhes-material/?code=109958 Acesso em 24 jul. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Devir Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.