Walking Metamorphosis: between the thinking subject (researcher) and his research object

Authors

  • Norma Sandra de Almeida Ferreira Unicamp
  • Lilian Lopes Martin da Silva Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.912

Keywords:

Research methodology, Education, Reading

Abstract

In recent decades, some researchers in the field of education have become key references in research methodology in undergraduate and graduate courses in Education in our country. Their works have been available in print form and more recently as e-books for several generations of students and researchers. More recently, other books on teaching methodology have emerged aiming to discuss academic production in the field of education from a methodological standpoint, and to disseminate the principles and investigative paths that have guided the work of certain research groups. This text aims to introduce some concepts and methodological approaches, as well as some research trajectories that have served as guiding perspectives and sensitivities in the studies shared within the Research Group "Literacy, Reading and Writing / Teaching Work and Initial Formation" (ALLE/AULA), at the School of Education, Unicamp.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Norma Sandra de Almeida Ferreira, Unicamp

He has a degree in Literature from the Faculty of Sciences and Letters of São José dos Campos (1972), a degree in Pedagogy from the University of Franca (1989), a master's degree in Education (1994), a doctorate in Education (1999), free teaching in the area of ​​" Knowledge and Language" (2014) by the Faculty of Education, State University of Campinas. She is currently a collaborating professor at FE, at the State University of Campinas. He has experience in the area of ​​Education, with an emphasis on Reading, working mainly on the following topics: reading, children's literature, reading - education, education and literacy.

Lilian Lopes Martin da Silva, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Possui graduação em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (1977), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1981) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1994). Atualmente é professora colaboradora (MS -5) da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, junto ao Grupo de Pesquisa ?Alfabetização, leitura, escrita e trabalho docente na formação inicial? (ALLE/AULA). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, leitura, formação de professores e ensino de português.

References

BOGDAN, Robert E BIKLEN Sarj. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto Editora. Portugal. 1994.

CERTEAU, Michel. A escrita da história. Trad. Maria de Lourdes Menezes, 2ª.edição. Rio de Janeiro, Forense Universitária, 2002.

CERTEAU, Michel. A Invenção do Cotidiano. Trad. Ephraim Ferreira Alves – Petrópolis, RJ: Vozes, 1994

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Tradução de Maria Manuela Galhardo. 2. edição. Lisboa: DIFEL, 2002.

COSTA, Marisa. (org.) Caminhos Investigativos I: novos olhares na pesquisa em educação. Porto Alegre, RS, DP&A Editora, 2002

COSTA, Marisa Vorraber (org.). Caminhos Investigativos II: Riscos e Possibilidades de Pesquisar nas Fronteiras. Porto Alegre, RS, DP&A Editora, 2002.

COSTA, Marisa Vorraber; BUJES, Maria Isabel E (org.) Caminhos Investigativos III: Outros Modos de Pensar e Fazer Pesquisa em Educação. Porto Alegre, RS, DP&A Editora, 2005.

FERREIRA, Norma Sandra A. Páginas Infantis – para ouvir, declamar, imprimir no espírito. In: ROSA, Maria Cristina. Escritas, leitores e história da leitura. Pelotas, Editora da UFPel, 2012, p. 141-168.

FERREIRA, Norma Sandra A. Um estudo sobre ‘Versos para os pequeninos’ – um manuscrito de João Köpke. Tese (Livre docência, área Educação, Conhecimento e Arte), 2014, Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas – SP.

FERREIRA, Norma Sandra A. Um estudo sobre ‘Versos para os pequeninos’ – um manuscrito de João Köpke. Campinas, SP. Mercado de Letras, 2017.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida; SILVA, Lilian Lopes Martin da Silva. Relato: jogo entre presente, passado, futuro. In: Na ponta do lápis. Olímpiada de Língua Portuguesa. São Paulo, SP. CENPEC, ano VIII, número 19, março de 2012.

GIARD, Luce. História de uma pesquisa. In: CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano, artes de fazer. Trad. Ephraim Ferreira Alvezm. Petropólis. RJ: Vozes, 1994. p.9-32.

GINSBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. Trad. Frederico Carotti.São Paulo. Companhia das Letras, 1989

GOULART, Ilsa do Carmo Vieira. O livro: objeto de estudo e de memória de leitura. 2009. 191f. Dissertação (Mestre em Educação), Faculdade de Educação - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.

LOPES, Eliana Marta T.; GALVÃO, Ana Maria de O. História da educação. Rio de Janeiro, DP&A, 2001.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986

MARTINS, Ronei X. (org.) Metodologia de pesquisa científica: reflexões e experiências investigativas na Educação. Lavras: Editora UFLA 2022.

OLIVEIRA, Larissa de Souza. Os espaços de leitura nas páginas do Congresso de Leitura do Brasil - COLE (1978-1993). 2018. 1 recurso online (124 p.). Dissertação (mestrado) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. São Paulo; Cortez, 1975.

SILVA, Lilian Lopes Martin da; OLIVEIRA, Luciane Moreira; TAKAMATSU, Sonia Midori. ALB: memórias – entrecruzar tempos e textos. In: Revista Ponto - publicação literária e cultural do SESI, São Paulo, p. 59 - 67, 06 jun. 2014.

SILVA, Lilian Lopes Martin; OLIVEIRA, Luciane Moreira (orgs.). Congresso de Leitura do Brasil: catálogo de fontes (1978-1995). https://www.bibliotecadigital.unicamp.br/bd/index.php/detalhes-material/?code=109958 Acesso em 24 jul. 2023.

Published

2024-11-21

How to Cite

de Almeida Ferreira, N. S. ., & Lopes Martin da Silva, L. (2024). Walking Metamorphosis: between the thinking subject (researcher) and his research object. Devir Educação, 8(1), e–912. https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.912