Black aesthetics in brazilian children’s literature productions

Authors

  • Jiselda Meirielly de França Universidade Federal de Sergipe - UFS

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.834

Keywords:

Literatura infantil, Personagem negro, Identidade étnico-racial

Abstract

This work aims to analyze the representation of black aesthetics in Brazilian children's literature productions, such as: “As Tranças de Bintou” (2004), by Sylviane A. Diouf, “O Cabelo de Lelê” (2007), by Valéria Belém and “Betina” (2009), by Nilma Lino Gomes. With the intention of achieving the specific objectives: a) Map the images attributed to black characters in the cited children's literature; b) Identify the discourses attributed to black characters in the works under analysis; and c) Discuss the extent to which the analyzed works point to a discourse of strengthening and resignification in children's literature in relation to ethical-racial identity. The methodology is a qualitative research that was based on the light of literary criticism in line with theorists Based on the analysis, a positive representation of the black population was perceived, contributing to the purposes of Law 10.639/03 and the National Curriculum Guidelines for the Education of Ethnic-Racial Relations. In conclusion, it is concluded that the respective literary works contribute to the re-signification of the black population.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jiselda Meirielly de França, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Graduação Letras Português (Universidade Federal de Sergipe/UFS); Graduação Pedagogia; Especialização: Língua Portuguesa E Literatura; Especialização: Direitos Infanto-Juvenis No Ambiente Escolar- Escola que Protege. (Universidade Federal de Sergipe/UFS); Especialização em AEE - Atendimento Educacional Especializado; Mestrado em Programa de Pós Graduação em Educação (PPGED/UFS); Coordenadora do Programa. Sergipe Alfabetizado (2013/2014); Professora do Pronatec-IFS; Tutora Presencial- (Universidade Aberta do Brasil-UAB- POLO SÃO DOMINGOS) UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE/CESAD, Ativa desde o dia 01/05/2015 até a presente data (01/04/2019); Professora: Colégio Municipal Raimundo Santos (2018-2020); TUTORA EAD UFS (2017-2019);  Professora: EMEF Professora Izabel Cristina Santos Silva (atual); Professora de Educação Básica- disciplina: Português/SEDUC-SE (atual)Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas Identidades e Alteridades: Desigualdades e Diferenças na Educação (GEPIADDE).

References

AGUIAR, Vera Teixeira. Coleção Era uma Vez (Contos de Grimm), edição para crianças com bibliografia de apoio para professores. Porto Alegre, Kuarup. In FANNY, Abramovich. Literatura Infantil: Gostosuras e bobices. São Paulo. Scipione. 1989.

BELÉM, Valéria. O cabelo de Lelê. São Paulo: Ed. Companhia Nacional, 2007.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais. Brasília-DF: CNE, 2004.

BRASIL. Lei 10.639/2003. Brasília: Presidência da República, 2003.

COELHO, Nelly Novaes. Dicionário Crítico da Literatura Infantil e Juvenil Brasileira. São Paulo: Quíron, 1983.

COELHO, Nelly Novaes. Integração luso-afro-brasileira de literatura infantil e juvenil. São Paulo, v.7, n.78, p.14, nov. 1988.

COELHO, Nelly Novaes. A Literatura Infantil: história, teoria, análise. 4ª ed. SP: Quíron, 1987.

COELHO, Nelly Novaes. Dicionário Crítico da Literatura Infantil e Juvenil Brasileira. São Paulo: Quíron, 2ª ed., 1984.

COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teoria, análise, didática. SP: Moderna, 2000.

DIOUF, Sylviane A. As tranças de Bintou. Ilustração: Shane Evans. São Paulo: Ed. Cosac &Naify, 2004.

GOMES, Nilma Lino. Betina. Belo Horizonte: Mazza. Edições, 2009.

GOMES, Nilma Lino. Trajetórias escolares, corpo negro e cabelo crespo: reprodução de estereótipos ou ressignificação cultural? Scielo , v.21, p.40168, 2002.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 3. ed. RJ: DP&A,1999.

LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. Literatura infantil no Brasil: história & histórias. São Paulo: Ática, 2004.

JOVINO, Ione da Silva. Literatura infanto-juvenil com personagens negros no Brasil. In: SOUZA, Florentina; LIMA, Maria Nazaré. Literatura afro-brasileira. Salvador: Centro de Estudos Afro-Orientais; Brasília: Fundação Cultural Palmares, 2006.

SOUZA, Florentina; LIMA, Maria Nazaré. Práticas cotidianas e identidades étnicas: um estudo no contexto escolar. Rio de Janeiro: PUC/RJ, 2006. (Tese de doutoramento)

LIMA, Heloisa Pires. Personagens negros: um breve perfil na literatura infanto-juvenil. In: MUNANGA, Kabengele (org). Superando o racismo na escola. 3.ed. Brasília-DF: MEC, 2001.

OLIVEIRA, Maria Anória. Negros personagens nas narrativas literárias infanto-juvenis brasileiras: 1979 – 1989. 2001. (Mestrado em Educação), UNEB, Salvador, 2003.

ROSEMBERG, Fúlvia. Literatura Infantil e Ideologia. São Paulo: Global, 1985.

RANGEL, M. (org.). Diversidade, diferença e multiculturalismo. Niterói: Intertexto, 2011

REFERÊNCIAS

ROCHA, Rosa Margarida de Carvalho. Pedagogia da Diferença: a tradição oral africana como subsídio para a prática pedagógica brasileira. Belo Horizonte: Nandyala, 2009

SCHREIBER, M. R. As minorias étnicas na literatura infanto-juvenil Brasileira. Belo Horizonte: Escola de Biblioteconomia/UFMG, 1975.

Published

2024-01-12

How to Cite

de França, J. M. (2024). Black aesthetics in brazilian children’s literature productions. Devir Educação, 8(1), e–834. https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.834