PEDAGOGICAL COORDINATORS' EDUCATION: PRACTICE AND FORMATIVE NEEDS UNDER DISCUSSION

Authors

  • Simone Albuquerque da Rocha UFMT - Universidade Federal do Mato Grosso
  • Andreia Cristiane de Oliveira UFMT- Universidade Federal do Mato Grosso
  • Jéssica Lorrayne da Silva UFMT- Universidade Federal do Mato Grosso

DOI:

https://doi.org/10.30905/ded.v4i1.169

Keywords:

Pedagogical Coordinators, Continuing Teacher's Education, Educational Needs

Abstract

This text is a result of an investigation developed with the objective of mapping and analyzing the productions, in national basis, that covers the pedagogical coordination, with an approach to the researches that considers the coordinators’ education into the schools´ context. It comes from the understanding of both initiative and proposals of teacher education to the pedagogical coordinators must be aligned to their education needs in order to occur the significance of this teacher education in the pedagogical coordinator´s actions. In order to contemplate the aim of this research, a mapping of doctoral thesis and masters´ dissertations were developed based on the catalogue of thesis and dissertations from the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior do Ministério da Educação (CAPES/MEC) and in the site of the Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD) do Ministério de Ciência e Tecnologia (MCT), considering a temporal period from 2008 to 2018, with the intention of investigating: what do the researches reveal in relation to the pedagogical coordinators´ educational needs? In which proportion do the proposals and initiatives of continuing teacher education directed to the pedagogical coordinators and referenced in the mapped researches have reflected upon the pedagogical actions developed by them? It was possible to find in the research that even if the thematic has moved forward considerably in the late years, it is yet novice the initiative of the continuing teacher education that considers the pedagogical coordinators´ educational needs as baseline of their formulation and realization,  thus promoting, the distance between the proposal in the researches and what have been observed in the coordinators´ performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Simone Albuquerque da Rocha, UFMT - Universidade Federal do Mato Grosso

Doutora em Educação (UNESP/SP); Professora Associada da Universidade Federal de Rondonópolis (UFR);
Rondonópolis, Mato Grosso

Andreia Cristiane de Oliveira, UFMT- Universidade Federal do Mato Grosso

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Mato Grosso (2005) e é especialista no Ensino de Ciências e Biologia pelo Centro Universitário Claretiano (2014). Atualmente é professora formadora do Centro de Formação e Atualização dos profissionais da Educação do Estado do Mato Grosso (CEFAPRO), vinculado à Secretaria de Estado de Educação do Estado do Mato Grosso. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: alfabetização científica, formação inicial e continuada, práticas pedagógicas e ensino de Ciências, com ênfase no ensino fundamental. Mestranda do PPGEdu- UFMT/ Câmpus Rondonópolis, na Linha de Pesquisa Formação de Professores e Políticas Educacionais.

Jéssica Lorrayne da Silva, UFMT- Universidade Federal do Mato Grosso

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso (2016). Atualmente é coordenador pedagógico - CMEI Maria Severina da Silva e professora titular da educação básica - Secretaria Municipal de Educação de Rondonópolis. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação. Mestranda em Educação pela UFMT.

References

ALMEIDA, Laurinda Ramalho. A dimensão relacional no processo de formação docente:
uma abordagem possível. In: BRUNO, Eliane Bambini Gorgueira; ALMEIDA, Laurinda Ramalho; CHRISTOV, Luiza Helena da Silva. (Org.). O coordenador pedagógico e a formação docente. São Paulo: Loyola, 2000.

ALVES, Cristina Nacif. O sentido dos argumentos para a formação de coordenadores pedagógicos: caminhos para a aproximação entre teoria e prática. Rio de Janeiro: UFRJ, 2007. 146f. Dissertação (mestrado em Educação). Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2007.

ANDRÉ, Marli Elisa Dalmazo Afonso. Pesquisa em Educação: questões de teoria e método. Ed. Tecnol., Belo Horizonte, v.10, n.1, p. 29-35, jan./jun. 2005.

ANDRÉ, Marli Elisa Dalmazo Afonso. VIEIRA, Marili M. da Silva. O coordenador pedagógico e a questão dos saberes. In: ALMEIDA, Laurinda Ramalho; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. O coordenador pedagógico e questões da contemporaneidade. São Paulo: Loyola, 2006.

BRUNO, Eliane Bambini Gorgueira. O trabalho coletivo como espaço da formação. In: O coordenador pedagógico e a educação continuada. PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; ALMEIDA, Laurinda R. de (Org.) - São Paulo: Edições Loyola, 1998.

BDTD. Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações do Ministério de Ciência e Tecnologia (MCT). Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/ Acesso em: 18. Maio.2019

CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior do Ministério da Educação (CAPES/MEC). Banco de dissertação e teses. Disponível em: http://www.capes.gov.br. Acesso em: 18. Maio.2019

CARLOS, Rinalda Bezerra. Um estudo sobre a formação continuada do Coordenador Pedagógico desenvolvida pelo CEFAPRO de Cáceres/MT. São Paulo, SP: PUC, 2013. 180 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2013.

CIRIACO, Marise Leão. A formação de Coordenadores Pedagógicos da SEMED Maceió: 2012-2013. São Paulo, SP: PUC, 2015. 115 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2018.

CUNHA, Renata Barrichelo; PRADO, Guilherme do Val Toledo. Sobre importâncias: a coordenação e a conformação na escola. In: PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza Almeida, ALMEIDA, Laurinda Ramalho. (Org.). O coordenador pedagógico e os desafios da Educação. São Paulo: Loyola, 2008.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas estados da arte. Educação & Sociedade. Campinas, ano 23, n. 79, p. 257-72, ago. 2002.

GARCIA, G. Coordenador pedagógico: dilemas na busca por uma formação de si e dos outros. 2016. 81 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, RS, 2016.

GEGLIO, Paulo Cesar. Análise temática das sobre o coordenador pedagógico no Brasil. Revista Eletrônica Pesquiseduca v.2, n.4, jul.-dez.-2010

GIOVANI, Priscila de. Coordenador Pedagógico: contribuições para sua formação. São Paulo, SP: PUC, 2013. 136 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2013.

MATE, Cecilia Hanna. Qual a identidade do professor-coordenador pedagógico? In: O coordenador pedagógico e a educação continuada. PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; ALMEIDA, Laurinda R. de (Org.) - São Paulo: Edições Loyola, 1998.

MIZIARA; Leni Aparecida Souto; RIBEIRO, Ricardo; BEZERRA, Giovani Ferreira. O que revelam as pesquisas sobre a atuação do coordenador pedagógico. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. (Online), Brasília, v. 95, n. 241, p. 609-635, set./dez. 2014.

ORSOLON, L. A. M. O coordenador/formador como um dos agentes de transformação da/na escola. In: ALMEIDA, Laurinda Ramalho; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza (Org.). O coordenador pedagógico e o espaço da mudança. 2. ed. São Paulo: Loyola, 2002, p.17-26.

PACITTI, Monie Fernandes. Mestrado Profissional em Educação – Formação de Formadores (PUC/SP): contribuições para Coordenadores Pedagógicos da Rede Municipal de Ensino de São Paulo. São Paulo, SP: PUC, 2017. 136 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2017.

PIGNATARO, Flávia Viana de Lima. Em busca da ilha desconhecida: o professor coordenador pedagógico e a formação continuada no contexto da Rede Estadual Paulista. Presidente Prudente, SP: UNESP, 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) -Universidade Estadual Paulista, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho, 2016.

PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. Formação e Prática do educador e do orientador: confrontos e questionamentos. Campinas: Papirus, 1994.

PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. SOUZA, Vera Lúcia Trevisan. Desafios ao coordenador pedagógico no trabalho coletivo da escola: intervenção ou prevenção? In: PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; ALMEIDA, Laurinda Ramalho (Org.) O coordenador pedagógico e os desafio da Educação. São Paulo: Loyola, 2008.

PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. SOUZA, Vera Lúcia Trevisan. Diferentes aprendizagens do coordenador pedagógico. In: ALMEIDA, Laurinda Ramalho, PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. (Org.). O coordenador pedagógico e o atendimento à diversidade. São Paulo: Loyola, 2010.

PLACCO, Vera Maria de Souza, ALMEIDA, Laurinda Ramalho, SOUZA, Vera Lúcia Trevisan. Relatório O Coordenador Pedagógico e a Formação de Professores: intenções, tensões e contradições. Disponível em: <http://www.fvc.org.br/estudos-e-pesquisas/2010/perfil-coordenadorespedagogicos- 605038.shtml.> Acesso em 02. Mai. 2019

PLACCO, Vera Maria N. de Souza; SOUZA, Vera Lúcia Trevisan de. ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. O coordenador pedagógico (CP) e a formação de professores: intenções, tensões e contradições. Estudos & Pesquisas Educacionais – Fundação Victor Civita, 2011.

PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; SOUZA, Vera Lúcia Trevisan; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. O coordenador pedagógico: aportes à proposição de políticas públicas. In: Cadernos de Pesquisa v.2 n.147, p. 754-771. Set/dez. 2012.

PLACCO, Vera M.N de S.; ALMEIDA, Laurinda R. de; SOUZA, Vera L.T. Retrato do coordenador pedagógico brasileiro: nuanças das funções articuladoras e transformadoras. In: O coordenador pedagógico no espaço escolar: articulador, formador e transformador. PLACCO, Vera M.N de S.; ALMEIDA, Laurinda R. de (Org.) - São Paulo: Edições Loyola, 2015.

ROMANOWSKI, Joana Paulina; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “Estado da arte" em educação. Revista Diálogo Educacional. Curitiba, vol. 6, n. 19, p. 37-50, Set/Dez. 2006. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/24176. Acesso em 23.ago.2019

ROMANOWSKI, Joana Paulin. Tendências da pesquisa em formação de professores. Atos de pesquisa em educação, v.8, n. 2, p. 479-499, mai./ago. 2013 Disponível em: https://proxy.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/3711. Acesso em 23.ago.2019

TARDELI, Élida Aparecida. Uma proposta de formação em serviço: professores na função de coordenadores pedagógicos na rede pública. São Paulo, SP: UNINOVE, 2014.150 f. Dissertação (Mestrado em Gestão e Práticas Educacionais) – Universidade Nove de Julho, 2014.

ZABALZA, Miguel Angel. Planificação e desenvolvimento curricular na escola. Lisboa: edições ASA, 1994

Published

2020-06-02

How to Cite

da Rocha, S. A., Oliveira, A. C. de ., & Silva, J. L. da . (2020). PEDAGOGICAL COORDINATORS’ EDUCATION: PRACTICE AND FORMATIVE NEEDS UNDER DISCUSSION. Devir Educação, 4(1), 26–46. https://doi.org/10.30905/ded.v4i1.169