O lugar de Paulo Freire na formação e nos saberes dos professores

Authors

  • Tatiana Pinheiro de Assis Pontes Universidade Federal de São João del-Rei
  • Cristiano Amaral Garboggini Di Giorgi Universidade do Oeste Paulista

DOI:

https://doi.org/10.30905/ded.v4i1.162

Keywords:

Paulo Freire, Formação de Professores, Saberes docentes, Educação Crítico-libertadora

Abstract

This article departs from the set of problems concerning the place occupied by Paulo Freire in the theoretical references of teachers of basic education of Brazilian public schools. The central objective is to analyze what teachers today know about the author, recognizing teacher training as a fundamental space for the production of theoretical reference and for the construction of teaching knowledge. This is a qualitative research and the empirical data were collected through questionnaires and semi-structured individual interviews, having as subjects 20 teachers working in public primary schools. It is defended the implementation of Freire's work and praxis  in the training of teachers.

 

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Author Biographies

Tatiana Pinheiro de Assis Pontes, Universidade Federal de São João del-Rei

Doutora em Educação pela UNESP. Professora Ajunta do Departamento de Educação – DECED – da UFSJ.

Cristiano Amaral Garboggini Di Giorgi, Universidade do Oeste Paulista

Doutor em Educação. Professor do Programa de Pós-graduação da Universidade do Oeste Paulista - UNOESTE. 

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Published

2020-06-02

How to Cite

Tatiana Pinheiro de Assis Pontes, & Cristiano Amaral Garboggini Di Giorgi. (2020). O lugar de Paulo Freire na formação e nos saberes dos professores. Devir Educação, 4(1), 116–138. https://doi.org/10.30905/ded.v4i1.162