Performance assessment in Vocation Education and Training: IFs from the perspective of the Brazilian Southeast region

Authors

  • Denise Maria Martins Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza - CEETEPS
  • Claudia Alexandre dos Santos Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza - CEETEPS
  • Marília Macorin de Azevedo Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza - CEETEPS

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.973

Keywords:

Assessment, Performance indicators, Vocational and Technological Education, Federal Institutes

Abstract

The evaluation of education in Brazil began systematically in the 1970s and became more comprehensive in the following decades. In the case of Federal Institutes, the evaluation is also guided by indicators established by the TCU. Based on this context, this study aims to evaluate the performance of the Federal Institute of São Paulo (IFSP) in the period from 2021 to 2023, comparing it with other Federal Institutes in the Southeast region, using indicators of academic efficiency (academic efficiency, dropout rate, retention rate, and completion rate). The research carried out has a descriptive quantitative approach, analyzing data from the performance indicators of IFSP and other Federal Institutes in the Southeast region, available on the Nilo Peçanha Platform, through descriptive statistics and graphical analysis to compare performance. The study reveals that the academic performance of IFSP is inferior to that of other Institutes in the Southeast region, with emphasis on low academic efficiency and high dropout rate. This suggests the need to reflect on the pedagogical project of the courses and the impact of public educational policies. The study points to the need for interventions to improve the quality and retention of students at IFSP.

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Author Biographies

Denise Maria Martins, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza - CEETEPS

Doutora em Administração com foco em gestão de redes interorganizacionais, Mestre em Administração, MBA em Artificial Intelligence & Machine Learning, Especialização em Docência do Ensino Superior e Engenharia da Qualidade e Bacharel em Estatística. Professora titular  na unidade Fatec Ipiranga e atualmente, compondo a equipe de professores pesquisadores da Unidade de Pós-Graduação, Extensão e Pesquisa do CPS no Mestrado Profissional em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional.

Claudia Alexandre dos Santos, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza - CEETEPS

Mestranda do programa de Mestrado Profissional em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional do Centro Paula Souza- CEETEPS. Possui graduação em Administração pela Universidade Federal do Vale do São Francisco (2011). Atualmente é assistente em administração do Instituto Federal de São Paulo. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração. Possui MBA em Gestão Pública pela UNINORTE.

Marília Macorin de Azevedo, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza - CEETEPS

Doutora em Engenharia pela USP. Mestre em Qualidade pela UNICAMP. Graduada em Tecnologia de Processamento de Dados pela FATEC SP. É docente permanente na Unidade de Pós-graduação e Pesquisa do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS) atuando no Mestrado Profissional em Gestão e Tecnologia em Sistemas Produtivos e no Mestrado Profissional em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional.

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Published

2025-01-02

How to Cite

Martins, D. M., Santos, C. A. dos, & Azevedo, M. M. de . (2025). Performance assessment in Vocation Education and Training: IFs from the perspective of the Brazilian Southeast region. Devir Educação, 9(1), e–973. https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.973