Pedagogy as a science of Education and its challenges in contemporary times

Authors

  • Helante Amorim Nogueira Universidade Federal do Piaui - UFPI https://orcid.org/0000-0003-3584-8717
  • Marli Clementino Gonçalves Universidade Federal do Piaui - UFPI
  • Gésica Mayara Souza Sobral Universidade Federal do Piaui - UFPI

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.877

Keywords:

Ciência, Pedagogia, Educação, Profissão, Contemporâneidade

Abstract

The inquiry that originated this work was based on the concepts and perceptions about Pedagogy as a science and as a professional field. We consider that Pedagogy as a science is a constructor and reformulator of knowledge through research and practice that occurs through its interaction with the environment in which it is inserted. This work has the following objectives: to analyze Pedagogy as a science in contemporary times; to reflect on the challenges of Pedagogy as a professional field; and to discuss Pedagogy and its use in pedagogical practice and teaching. Theoretically, we base ourselves on the authors: Pimenta (2011), Franco (2008), Libâneo (2010), Tardif and Lessard (2008), Silva and Ferreira (2021). The presented work is anchored in the epistemological debate about Pedagogy as a science, with education as its object of study. It constitutes a qualitative research with a bibliographic procedure. Pedagogy has undergone transformations over the years, which have often led to its scientific nature being questioned, which is why there is a vast literature that defines its concept historically. Many criticisms of Pedagogy arise from questions about its object of study, which we define as education. In this context, we need to pay attention to other analyses in order to understand the entire process that Pedagogy has undergone and that has contributed to its (de)valuation.

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Author Biographies

Helante Amorim Nogueira, Universidade Federal do Piaui - UFPI

Mestra em Educação pela Universidade Federal do Piauí - UFPI, especialista em gestão da educação,professora da educação infantil e fundamental da Secretaria Municipal de Educação de Teresina ( SEMEC), graduada do curso de pedagogia pela UFPI e graduada do curso de licenciatura em matemática. Tenho como motivação profissional e pessoal a luta por políticas públicas educacionais de qualidade e uma educação emancipadora, utilizando como base os ensinamentos de Paulo Freire, Bourdieu entre outros que efetivaram e efetivam em suas teorias a importância de uma educação crítico- reflexiva e libertadora.Atualmente sou sindicalizada e participo ativamente das lutas por valorização docente junto ao Sindserm -Teresina.

Marli Clementino Gonçalves, Universidade Federal do Piaui - UFPI

Professora Doutora no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Piauí. Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Políticas e Gestão da Educação (NUPPEGE) da UFPI. 

Gésica Mayara Souza Sobral, Universidade Federal do Piaui - UFPI

Mestranda em educação do programa de Pós – Graduação em Educação da Universidade Federal do Piauí. Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Políticas e Gestão da Educação (NUPPEGE) da UFPI.

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Published

2024-11-05

How to Cite

Amorim Nogueira, H., Clementino Gonçalves, M., & Souza Sobral, G. M. (2024). Pedagogy as a science of Education and its challenges in contemporary times. Devir Educação, 8(1), e–877. https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.877