Teaching knowledge necessary for the inclusion of students with disabilities in fhysical education classes in Integrated High School

Authors

  • Fernanda Maurente Machado Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - IFSul.
  • Renata Porcher Scherer Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - IFSul

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.857

Keywords:

Physical Education, Teaching Knowledge, Inclusion, Integrated High School

Abstract

This work presents a master's degree research project aimed at addressing the teaching knowledge necessary to promote the inclusion of students with disabilities in Physical Education classes in Integrated High School. The general objective of this study was to map and describe the teaching knowledge mobilized by Physical Education teachers to facilitate the inclusion of students with disabilities in Integrated High School, with emphasis on the ‘Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense.’ Methodologically, the study prioritized the application of questionnaires and interviews with Physical Education teachers working at the ‘Instituto Federal Sul-rio-grandense.’ For data analysis, Discursive Textual Analysis was employed. The theoretical framework of the study addresses teaching knowledge and the inclusion of students with disabilities in Physical Education classes within Integrated High School Professional and Technological Education. As a result, three categories were identified: Training Knowledge, Experience Knowledge, and Challenge Knowledge.

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Author Biographies

Fernanda Maurente Machado, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - IFSul.

Mestra em Educação Profisisonal Tecnológica- Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense, Campus Charqueadas (2024). Especialista em Educação Física Escolar - Universidade Federal de Pelotas (2022). Graduada em Educação Física -Bacharelado Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2018). Especialista em Saúde Mental Coletiva Residência Multiprofissional - Escola de Saúde Pública do Rio Grande do Sul (2016). Graduada em Educação Física Licenciatura - Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2011). Em (2010), atuou como bolsista de iniciação científica na área da Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos contemplando os seguintes temas: pesquisa, ensino, qualidade de ensino, comunidade e modalidade Ead. Possui experiência em projetos sociais, dentro e fora da escola, realizou intervenções interdisciplinares e multidisciplinares com Ensino infantil, fundamental e médio através do esporte; atuou como Tutora Externa no curso de Educação Física no Polo de São Lourenço do Sul , através da Uniasselvi (RS) , lecionou como professora substituta no Instituto Federal Sul-Rio-grandense -Campus de Sapucaia do Sul; e atualmente é Instrutora de academia no Serviço Social do Comércio - (Sesc, Unidade de Canoas).

Renata Porcher Scherer, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - IFSul

Doutora em Educação pela Universidade do Vale do  Rio  dos  Sinos  (UNISINOS). Professora no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia  Sul-rio-grandense  e  no  Mestrado Profissional em Educação Profissional em Rede (ProfEPT). Integra o Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Docências, Pedagogias e Diferenças (GIPEDI/CNPq) e o Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Profissional e Tecnológica (GEPEPT/CNPq).

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Published

2024-10-29

How to Cite

Maurente Machado, F., & Porcher Scherer, R. (2024). Teaching knowledge necessary for the inclusion of students with disabilities in fhysical education classes in Integrated High School. Devir Educação, 8(1), e–857. https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.857