Teaching narratives of PPGE-Unimep: reminiscences of training in research and teaching in graduate studies

Authors

  • Claudia Santana Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP)

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.774

Keywords:

teaching memories, graduate program in education, unimep

Abstract

This text is composed of testimonies of professors of the Graduate Program in Education of the Methodist University of Piracicaba, alluding to the 50 years of existence of the master's and doctoral courses in education. The testimonies narrate the unique and collective experience of professors in research, teaching, and training master’s and doctoral students over the five decades celebrated in 2022. Different moments of this history bring forth memories and traces of a rich learning experience marked by academic achievement, and provided by the intellectual, professional and affective environment of this place.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Santana, Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP)

Professora pesquisadora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Metodista de Piracicaba PPGE/UNIMEP. Atua como docente no PPGE, vinculada ao Núcleo de Estudos e Pesquisas em Trabalho Docente, Formação de Professores e Políticas Educacionais, e no Curso de Pedagogia. Desenvolve atividades e projetos de ensino, pesquisa e extensão na área de Educação com ênfase nos estudos sobre Infâncias, Linguagens e Narrativas; Educação Infantil; Formação de Professores; Educação em Museus e Arte Educação. Doutora em Comunicação e Semiótica: Intersemiose na Literatura e nas Artes pela PUC/SP (2002); Mestre em Educação pela UNIMEP (1997); Especialista em Estudos de Museus de Arte pela USP (2005) e em Planejamento e Gestão da EAD pela Universidade Federal Fluminense/UAB (2014); Graduada em Pedagogia pela UNIMEP (1985) e em Artes Visuais, Licenciatura pelo Claretiano Centro Universitário (2023). É líder do Grupo de Pesquisa do CNPq LECIn - Linguagem, Estética, Cultura e Infância. (UNIMEP) e pesquisadora do Grupo de Pesquisa CNPq História, Culturas e Práticas Educativas Municipais. Integra a Comissão Editorial da Revista Comunicações (PPGE/Unimep) e o Conselho Editorial da Revista Educação Básica Revista (EBR). Experiência em Gestão Universitária: Reitora da Unimep (2018-2019); Coordenadora Geral de Graduação da Unimep (2015-2018); Coordenadora da Avaliação Institucional (2018); Diretora interina da Faculdade de Gestão e Negócios da Unimep (2018-2); Coordenadora do Curso de Especialização em Docência no Ensino Superior; Diretora da Faculdade de Ciências Humanas (2010-2014); Coordenadora Geral do Parfor (2010-2015); Coordenadora do Curso de Pedagogia (1999-2002/2007-2009).

References

SAVIANI, Dermeval. “A Pós-Graduação em Educação no Brasil: pensando o problema da orientação”. In: BIANCHETTI, L.; MACHADO, A.M.N. (orgs.). A bússola do escrever: desafios e estratégias na orientação e escrita de teses e dissertações, 3ª ed. São Paulo, Cortez, 2012, p. 148-176.

SILVA, Rinalva Cassiano; BARROS, Davi Ferreira. Entre a autonomia e a competência. 3ª ed. Piracicaba, SP: UNIMEP, 1997.

SILVA, Rinalva Cassiano; EDUCAÇÃO, F. P. P. E. A natureza da pós-graduação: área de concentração ou núcleo de pesquisa?. In: CASTRO, Amélia Domingues et al (Org). Pensando a pós-graduação em educação. 1ª ed. Piracicaba, SP: UNIMEP, 1993.

SILVA, Rinalva Cassiano. Educação: a outra qualidade. 1ª ed. Piracicaba, SP: UNIMEP, 1995.

SILVA, Rinalva Cassiano; FELDMAN, Mariana; PINTO, Fátima Cunha. Administração escolar e política da educação. 1ª ed. Piracicaba, SP: UNIMEP, 1997.

Published

2024-01-03

How to Cite

Santana, C. (2024). Teaching narratives of PPGE-Unimep: reminiscences of training in research and teaching in graduate studies. Devir Educação, 8(1), e–774. https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.774