Perpectivas de uma Filosofia Política da Educação em John Dewey
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.660Keywords:
experiência; reflexão; filosofia; democracia; educação.Abstract
The present article seeks to discuss some elements of the American thinker John Dewey's understanding of the philosophy of education. At first, it seeks to situate the author's historical and cultural origins, from his democratic family background, through the model of religious formation in childhood, to the philosophical influences that range from German idealism to the American pragmatism of James. His understanding of education, philosophy, and democracy merge in such a way that it is not possible to understand them separately: an emancipating education, focused on human issues, accompanied by a critical philosophical project that recognizes the role of culture as well as the potential of individuals, conceived in a democratic perspective of joint participation, collaboration, and exchange of ideas. Here, in summary, is the relevance of this research: to bring the contribution of a thinker about the importance of democracy in the construction of a more participatory and reflective society.
Downloads
References
AMARAL, Maria Nazaré de Camargo Pacheco. Dewey: filosofia e experiência democrática. São Paulo: Perspectiva, 1990.
BOBBIO, Norberto. O futuro da democracia: uma defesa das regras do jogo (Tradução por Marco Aurélio Nogueira). Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
CHOMSKY, Noam. LA (DES)EDUCACIÓN (Traducción de Gonzalo G. Djembé). Barcelona: Austral, 2012.
CUNHA, Marcus Vinícius da. John Dewey: uma filosofia para educadores em sala de aula. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.
DERRIDA, Jacques. Margens da Filosofia. Trad. Joaquim Costa, António M. Magalhães. Campinas, SP: Papirus, 1991.
DEWEY, Jane, M. Biography of John Dewey. In:SCHILPP, Paul Arthur.(ed). The Philosophy of John Dewey. New York: Tudor Publishing Co, 1939, p.3-45.
Disponível em https://brocku.ca/MeadProject/Dewey/Dewey_1939.html . Acesso em: 8 Dez. 2021.
DEWEY, John. Democracia e Educação: Introdução à Filosofia da Educação (Tradução de Godofredo Rangel e Anísio Teixeira), 3.ed., São Paulo: Nacional, 1979.
DEWEY, John. Experiência e Educação. (Tradução de Anísio Teixeira. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1979a.
DEWEY, John. Reconstrução em filosofia (Tradução de Eugênio Marcondes Rocha). São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1958.
FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina. A Democracia como Credo Pedagógico na Filosofia de John Dewey. In: FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina (orgs.). Leitura sobre John Dewey e a educação. Campinas: Mercado de Letras, 2011. p.103-128.
LYOTARD, Jean-François. A condição pós-moderna (Tradução de Ricardo Corrêa Barbosa), 5. ed., Rio de Janeiro: José Olympio, 1998.
PAGNI, Pedro Angelo. Leituras sobre as considerações de John Dewey para a educação. In: FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina (orgs.). Leitura sobre John Dewey e a educação. Campinas: Mercado de Letras, 2011. p.43-60.
TEIXEIRA, Anísio; WESTBROOK, Robert B. John Dewey (Tradução de José Eustáquio Romão e Verone Lane Rodrigues). Recife: Massangana, 2010. (Coleção Educadores).
TOCQUEVILLE, Alexis de. A democracia na América: leis e costumes de certas leis e certos costumes políticos que foram naturalmente sugeridos aos americanos por seu estado social democrático (Tradução de Eduardo Brandão). 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Devir Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.