Perpectivas de uma Filosofia Política da Educação em John Dewey

Authors

  • Felipe Trindade Santos Universidade Federal de São João Del Rei - UFSJ
  • Wanderley Cardoso de Oliveira Universidade Federal de São João Del Rei - UFSJ

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.660

Keywords:

experiência; reflexão; filosofia; democracia; educação.

Abstract

The present article seeks to discuss some elements of the American thinker John Dewey's understanding of the philosophy of education. At first, it seeks to situate the author's historical and cultural origins, from his democratic family background, through the model of religious formation in childhood, to the philosophical influences that range from German idealism to the American pragmatism of James. His understanding of education, philosophy, and democracy merge in such a way that it is not possible to understand them separately: an emancipating education, focused on human issues, accompanied by a critical philosophical project that recognizes the role of culture as well as the potential of individuals, conceived in a democratic perspective of joint participation, collaboration, and exchange of ideas. Here, in summary, is the relevance of this research: to bring the contribution of a thinker about the importance of democracy in the construction of a more participatory and reflective society.

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Author Biographies

Felipe Trindade Santos, Universidade Federal de São João Del Rei - UFSJ

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Processos Socioeducativos e Práticas Escolares da UFSJ (2023). Possui Especialização em História pela Faculdade de Educação e Tecnologia da Região Missioneira (2018) e Especialização em Ciências da Religião (2021). Graduação em Filosofia pela Universidade Federal de São João Del-Rei (2009), Graduação em Teologia (2017) pelo Instituto Santo Tomás de Aquino. Graduação em Letras pelo Centro Universitário Facvest de Santa Catarina e em História pela Universidade Cruzeiro do Sul (2021). Tem experiência na área de Filosofia com ênfase na História da Filosofia e Filosofia Política e em Teologia e Ciências da Religião com ênfase em História da Igreja e seus desdobramentos políticos e culturais. Atua como Professor do Ensino Fundamental na rede municipal em Minas Gerais. Vice-Presidente do Conselho de Acompanhamento e Controle Social do Fundeb do Município de Madre de Deus de Minas.

Wanderley Cardoso de Oliveira, Universidade Federal de São João Del Rei - UFSJ

Graduação (PUC-MG,1989), mestrado (UFMG, 1994), doutorado (UFRJ, 2002) e pós-doutorado (Université Paris 1:Pantheon-Sorbonne, 2013) em Filosofia. Bolsista do Programa de Doutorado com Estágio no Exterior (PDEE/CAPES) durante um ano na Universidade de Paris-XII. Professor do Departamento de Ciências da Educação e dos Mestrados em Educação e Filosofia da Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ). Membro do International Merleau-Ponty Circle e do GT Filosofia Francesa Contemporânea (ANPOF). Pesquisador do Núcleo de Estudos Corpo, Cultura, Expressão e Linguagens (NECCEL/CNPq). Experiência nas áreas de Filosofia e Educação. Atua, principalmente, nos seguintes temas: Fenomenologia, Filosofia Francesa Contemporânea, Educação e Corporeidade

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Published

2023-07-30

How to Cite

Santos, F. T., & Cardoso de Oliveira, W. . (2023). Perpectivas de uma Filosofia Política da Educação em John Dewey. Devir Educação, 7(1), e–660. https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.660