A tutoria do mestrado profissional no contexto pandêmico

Authors

  • Ana Lucia Madsen Gomboeff Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
  • Shirlei Nadaluti Monteiro Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.607

Keywords:

Tutoria acadêmica virtual; Mestrado profissional em educação; Aprendizagem colaborativa.

Abstract

The objective of this article is to analyze whether and how the tutoring of the Postgraduate Studies Program in Education: Formation of Trainers, from the Pontifical Catholic University of São Paulo, which, in 2020, took place virtually due to the pandemic, generated collaborative learning and criticism for tutors and mentees. Data were produced through a discussion group, in which three master's students evaluated the online tutoring process with the participation of two tutors. Data analysis was inspired by Prose Analysis. The results indicate that academic tutoring, even between screens, generated learning for those involved. The affective relationships established and the construction of bonds created in interpersonal relationships produced trust and mutual help and favored an environment conducive to collaborative and critical learning.

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Author Biographies

Ana Lucia Madsen Gomboeff, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Doutora em Educação: Psicologia da Educação e Mestre em Educação: Formação de Formadores
(Formep) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Monitora e Tutora no Formep.
Membro da Rede de Estudos e Pesquisas sobre Desenvolvimento Profissional Docente (Redep),
coordenado pela Profª Dra Laurizete Ferragut Passos. Pesquisadora do Grupo de Estudos de Linguagem
para Ensino de Português (Gelep), coordenado pela Profª Dra Lilian Ghiuro Passarelli. Coordenadora
Pedagógica da Rede Municipal de Ensino de São Paulo.

Shirlei Nadaluti Monteiro, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP

Doutora em Educação: Psicologia da Educação e Mestre em Educação: Formação de Formadores
(Formep) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Membro do Grupo de Pesquisa:
Políticas Públicas da Educação da Infância - Criando PUC-SP - coordenado pela Profa. Dra. Emília
Cipriano Sanches. Professora da Rede Municipal de Ensino de São Paulo.

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Published

2023-01-28

How to Cite

Gomboeff, A. L. M., & Shirlei Nadaluti Monteiro. (2023). A tutoria do mestrado profissional no contexto pandêmico. Devir Educação, 7(1), e–607. https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.607