Ensino profissional e formação docente: letramentos e multiletramentos em sala de aula

Authors

  • Paula Almeida Morato de Laet Centro Paula Souza
  • Rodrigo Avella Ramirez Centro Paula Souza
  • Alice Turibio Narita Centro Paula Souza

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.487

Keywords:

Educação Profissional, Letramentos Múltiplos, Formação de Professores, Leitura e Escrita

Abstract

The social distance imposed by the new coronavirus pandemic demonstrates that literacy skills, as well as the various new ways of reading and writing, i.e., multiliteracies have become essential for professional communication processes. Thus, in this research, it aims to investigate how literacies and multiliteracies skills are conducted and if it is critically conducted by teachers specializing in technical education. The method used is descriptive as a qualitative approach, with the data obtained through interviews with teachers of technical subjects in a technical school. At the end of the process, the investigation required the periodic teachers training in specialized areas in technical education for the literacies and multiliteracies, in order to promote greater resourcefulness and criticality in the appropriation of the language of their students, as well as the realization of proposals for interdisciplinary works involving teachers of Portuguese language and teachers with technical specializations.

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Author Biographies

Paula Almeida Morato de Laet, Centro Paula Souza

Mestra em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional, Professora de Ensino Médio e Técnico no Centro Paula Souza.

Rodrigo Avella Ramirez, Centro Paula Souza

Doutor em Educação, Arte e História da Cultura (summa cum laude) pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM). Mestre em Gestão da Formação Tecnológica pelo Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza ( CEETEPS), na Cidade de São Pauo/SP.. Especialista em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Possui graduação em Comunicação Social pela Escola Superior de Propaganda e Marketing- ESPM e Licenciatura em Língua Inglesa pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Atualmente é Professor e Pesquisador no Programa de Mestrado em Educação Profissional do CEETEPS onde também atua como representante do PPG para avaliação de periódicos CAPES. Professor de Ensino Superior da Fatec- Centro Paula Sousa onde atuou como coordenador Institucional do programa Idiomas sem Fronteiras (IsF). Examinador oficial Cambridge Exams. Membro acadêmico do Athens Institute for Education and Research (ATINER) nas unidades de Educação e Línguas e linguística.

Alice Turibio Narita, Centro Paula Souza

Mestranda no Programa de Mestrado em Educação Profissional do CEETEPS. Designer de aprendizagem na Escola Conquer, gestora de treinamentos em tecnologia educacional pela Getedu, mentora de tecnologia educacional.

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Published

2021-09-19

How to Cite

Almeida Morato de Laet, P., Avella Ramirez, R. ., & Turibio Narita, A. (2021). Ensino profissional e formação docente: letramentos e multiletramentos em sala de aula: . Devir Educação, 475–495. https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.487

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