Ensino profissional e formação docente: letramentos e multiletramentos em sala de aula
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.487Keywords:
Educação Profissional, Letramentos Múltiplos, Formação de Professores, Leitura e EscritaAbstract
The social distance imposed by the new coronavirus pandemic demonstrates that literacy skills, as well as the various new ways of reading and writing, i.e., multiliteracies have become essential for professional communication processes. Thus, in this research, it aims to investigate how literacies and multiliteracies skills are conducted and if it is critically conducted by teachers specializing in technical education. The method used is descriptive as a qualitative approach, with the data obtained through interviews with teachers of technical subjects in a technical school. At the end of the process, the investigation required the periodic teachers training in specialized areas in technical education for the literacies and multiliteracies, in order to promote greater resourcefulness and criticality in the appropriation of the language of their students, as well as the realization of proposals for interdisciplinary works involving teachers of Portuguese language and teachers with technical specializations.
Downloads
References
CITELLI, A. Comunicação e Educação: linguagem em movimento. São Paulo: Editora Senac, 2000.
BANCO MUNDIAL. PIB a precios actuales: datos sobre las cuentas nacionales del Banco Mundial y archivos de datos sobre cuentas nacionales de la OCDE. 2019. Disponível em: https://datos.bancomundial.org/indicador/ny.gdp.mktp.cd?year_high_desc=true. Acesso em: 07 jan. 2019.
DELGADO-MARTINS, M. R.; RAMALHO, G.; COSTA, A. Literácia e Sociedade: contribuições pluridisciplinares. Lisboa: Caminho, 2000.
LIMA, A.; CATELLI Jr, R. INAF BRASIL 2018: resultados preliminares. São Paulo: Instituto Paulo Montenegro / Ação Educativa, 2018. Disponível em: http://acaoeducativa.org.br/wp-content/uploads/2018/08/Inaf2018_Relat%C3%B3rio-Resultados-Preliminares_v08Ago2018.pdf . Acesso em: 25 jan. 2020.
LAET, P. A. M. FERNANDEZ, S. A. F.; RAMIREZ, R. A. O letramento na educação profissional técnica de nível médio: uma revisão da produção acadêmica. WORKSHOP DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA DO CENTRO PAULA SOUZA, 14. São Paulo, 2019. Anais eletrônicos... São Paulo: Centro Paula Souza, 2019. Disponível em: http://www.pos.cps.sp.gov.br/files/artigo/file/598/863b4068dd96ef9d539d436318e4ecff.pdf. Acesso em: 25 jan. 2020.
ONU. Brasil mantém tendência de avanço no desenvolvimento humano, mas desigualdades persistem. ONUBR, 2018. Disponível em: https://www.br.undp.org/content/brazil/pt/home/presscenter/articles/2018/brasil-mantem-tendencia-de-avanco-no-desenvolvimento-humano--mas.html. Acesso em: 07 jan. 2019.
PETEROSSI, H. G.; MENINO, S. E. A formação do formador. São Paulo: Centro Paula Souza, 2017.
QUINELATO, R. Unicamp 2020: confira o tema da Redação. 2020. Disponível em: https://www.blogdovestibular.com/vestibular-2020/tema-redacao-unicamp-2020.html. Acesso em: 18 jan. 2020.
RAMOS, M. N. O impacto da educação para o trabalho na sociedade brasileira. Boletim Técnico do Senac, v. 40, n. 3, p. 6-17, 09 ago. 2016. Disponível em: https://www.bts.senac.br/bts/issue/view/16/15. Acesso em: 16 set. 2019.
RIBEIRO, V. M. Letramento no Brasil: reflexões a partir do INAF 2001. São Paulo: Global, 2004.
RIBEIRO, V. M.; LIMA, A. L. D.; BATISTA, A. A. G. Alfabetismo e letramento no Brasil: 10 anos do INAF. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.
ROJO, R. Escola conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013.
STREET, B. V. Letramentos Sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2018.
SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, M. D. P. B. Metodologia de pesquisa. São Paulo: McGraw-Hill, 2013.
WORLD ECONOMIC FORUM. Jobs of Tomorrow: Mapping Opportunity in the New Economy. 2020. Disponível em: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Jobs_of_Tomorrow_2020.pdf. Acesso em: 25 jan. 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.