Teachers in pandemic times

Authors

  • Sonia Bessa Universidade Estadual de goiás-UEG

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.410

Keywords:

Pandemic; Teachers; Teaching-learning; Pedagogical practice

Abstract

This investigation is an exploratory study with a comparative descriptive design aimed at analyzing the feelings, perceptions and pedagogical actions of teachers in the early years of elementary school during the covid pandemic 19, ascertaining the effects of the pandemic phenomenon under the education system, describing how the isolation affected the educational segment of initial years, depending on the access to teaching processes, learning and pedagogical practice. A sample of 67 teachers who work in the early years of elementary school in two federative units in Brazil (SP and GO) was constituted. As an instrument, an on-line questionnaire was used via google forms. The perception and feelings of the teachers in the face of the experience with remote education, were very similar across variables such as age, sex, city and state where they live and the education networks in which they work. Participants shared similar needs for financial, psychological and technical support. The prioritization of work was a reality for teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sonia Bessa, Universidade Estadual de goiás-UEG

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas -  UNICAMP, Pós-Doutora  pela  Universidade Federal do Triangulo Mineiro - UFTM. Professora do Departamento de Educação da Universidade Estadual de Goiás. (UEG). Realiza pesquisas em: Educação Matemática, Educação Econômica e Financeira e Formação de Professores. Líder do LIMA/UEG/CNPq - Laboratório Interdisciplinar em Metodologias Ativas. 

References

BRASIL. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Edição:53.Seção: 1. Página: 39. Disponível em https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376 . Acesso em 21 out, 2020.

DIAS, Eika.; PINTO, Fatima Cunha Ferreira. A Educação e a Covid-19. Ensaio: aval. pol. pub. Educ., Rio de Janeiro, v.28, n.108, p. 545-554, 2020.

FAZENDA, Ivany.; TAVARES, Dirce.; GODOY, Herminia Prado. Interdisciplinaridade na pesquisa científica. Livro digital: Papirus, 2015Fazenda
.
FELTRIN, Tascieli; BATISTA, Nathalia Lmpert. Autoformação docente em tempos de pandemia: da (im)possibilidade da reinvenção sem cuidado de si. Revista Científica Educ@ção v.4 ● n.8 ● outubro/2020

FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS. Educação escolar em tempos de pandemia na visão de professoras/es da Educação Básica, São Paulo, junho/2020. Disponível em <&lt;https://www.fcc.org.br/fcc/educacao-pesquisa/educacao-escolar-em-tempos-de-pandemia-informe-n-1&gt;> acesso em 16 ago, 2020.

GOTTI, Eduardo Souza; et al. Ativação em casa: princípios de ativação comportamental para minimização dos efeitos do isolamento social. Revista brasileira de análise do comportamento / brazilian journal of behavior analysis, Vol. 16, N.1, 41-49. 2020.

HACKENAAR, Andreia Souza; GRANDI, Deise. Breves reflexões acerca da educação local durante a pandemia. In: PALÚ, Janete.; SCHÜTZ, Jenerton Arlan.; MAYER, Leandro. Desafios da Educação em tempos de pandemia. Cruz Alta – RS: Ilustração, 2020.

HONORATO, Hercules Guimarães. Os meandros da educação e da aprendizagem em meio à pandemia covid-19: os desafios e as lições. REVES -Revista Relações Sociais, Vol. 04 N. 01 2021.

INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar, 2019. Brasília: MEC, 2019.

LAMIM, João Eduardo; NASCIMENTO, Sandro Everton; CORDEIRO, Edvando Santos.
Condições do trabalho docente durante as aulas remotas: desafios educacionais pós-pandemia. ReDiPE: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação, Marabá-PA, v.2, n. 2,p. 354-364,jul.-dez. 2020

LIMA, Marcelo de Oliveira.; VIANA, Giselle Maria Rachid. Divulgação científica: responsabilidade e importância. Revista Pan-Amazônica de Saúde, v. 8, n. 4, p. 7-8, dez, 2017.

MACEDO, Renata Mourão. Direito ou privilégio? Desigualdades digitais, pandemia e os desafios de uma escola pública. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, vol 34, nº 73, p.262-280, Maio-Agosto 2021.

MOREIRA, Daniela Zanoni; RODRIGUES, Maria Beatriz. Saúde mental e trabalho docente. Estud. psicol. (Natal) vol.23 no.3 Natal jul./set. 2018

ONU MULHERES. Gênero e Covid-19 na América Latina e no Caribe: dimensões de gênero na resposta. ONU Mulheres, mar. 2020. Disponível em: http://www.onumulheres.org.br/ Acesso em: 24 jun. 2021

OLIVEIRA, Vanuza Cecilia. et al. De repente 4.0: Mudanças de paradigma educacional em tempos de pandemia. In: PALÚ, Janete.; SCHÜTZ, Jenerton Arlan.; MAYER, Leandro. Desafios da Educação em tempos de pandemia. Cruz Alta – R.S: Ilustração, 2020.

OPAS - Organização Pan-Americana da Saúde. Folha informativa COVID-19 - Escritório da OPAS e da OMS no Brasil, outubro de 2020. Disponível em https://www.paho.org/pt/covid19. Acesso em 07 mar.2021.

PALU, Janete. A crise do capitalismo, a pandemia e a educação pública brasileira: reflexões e percepções. In: PALÚ, Janete.; SCHÜTZ, Jenerton Arlan.; MAYER, Leandro. Desafios da Educação em tempos de pandemia. Cruz Alta – Rio Grande do Sul: Ilustração, 2020.

PEREIRA, Hortência Pessoa; SANTOS, Fábio Viana; MANENTI, Mariana Aguiar. Saúde Mental de Docentes em Tempos de Pandemia: Os Impactos das Atividades Remotas. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista - RR, v.3, n.9, p.26-32, 2020.

RAMBO, Nestor Francisco. A educação em rede em época de pandemia e pós-pandemia: In: PALÚ, Janete.; SCHÜTZ, Jenerton Arlan.; MAYER, Leandro. Desafios da Educação em tempos de pandemia. Cruz Alta – Rio Grande do Sul: Ilustração, 2020.

SCHNEIDRS, Carlise. O ensino da história no ensino fundamental II em um contexto pandêmico: relato de experiência. In: PALÚ, Janete.; SCHÜTZ, Jenerton Arlan.; MAYER, Leandro. Desafios da Educação em tempos de pandemia. Cruz Alta – Rio Grande do Sul: Ilustração, 2020.

SILVA, Luiz Alessandro; PETRY, Zaida Jerônimo Rabello; UGGIONI, Natalino. Desafios da educação em tempos de pandemia. In: PALÚ, Janete.; SCHÜTZ, Jenerton Arlan.; MAYER, Leandro. Desafios da Educação em tempos de pandemia. Cruz Alta – Rio Grande do Sul: Ilustração, 2020. Disponível em www.sed.sc.gov.br. Acesso em Acesso em 17, jul. 2021.

SILVA, Juliana, Marcia Santos, et al. A feminização do cuidado e a sobrecarga da mulher-mãe na pandemia. Revista femininos. Vol.8, N.3, Set. - Dez. 2020.

UNICEF - Fundo das Nações Unidas para a Infância. Cenário da Exclusão Escolar no Brasil: Um alerta sobre os impactos da pandemia da COVID-19 na Educação. Abril de 2021. Disponível em https://www.unicef.org/brazil/ acesso em 27 jun, 2021.

ZAIDAN, Junia de Mattos; GALVÃO, Ana Carolina. “COVID19 e os abutres do setor educacional: a superexploração da força de trabalho escancarada”. In: AUGUSTO, C. B.; SANTOS, R. D. (orgs.). Pandemias e pandemônio no Brasil. São Paulo: Instituto Defesa da Classe Trabalhadora, 2020.

Published

2021-09-18

How to Cite

Sonia Bessa. (2021). Teachers in pandemic times. Devir Educação, 183–205. https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.410