Institutional evaluation and quality promotion in early childhood education within the Covid-19 context

Authors

  • Maria Luiza Rodrigues Flores Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS
  • Sandra Maria Zákia Lian Sousa Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo - USP
  • Cláudia Oliveira Pimenta Fundação Carlos Chagas (FCC)

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v6i1.373

Keywords:

Early Childhood Education; Quality Indicators; Institutional Evaluation; Covid-19 Pandemic; Brazil.

Abstract

As of 2009, the Brazilian Ministry of Education published the document Early Child Education Quality Indicators, which became a reference tool in the country for institutional evaluation, mainly within the scope of educational establishments linked to the public network and that receive children up to 6 years of age. In the context of the interruption of on-site activities or the provision of partial services by Early Childhood Education institutions due to the COVID-19 pandemic, the paper aims to analyze if and in which way the dimensions and indicators of the document’s original proposal could support the political, pedagogic, and administrative decision making, aiming to bring more quality to the actions accomplished in this time. Such proposal is justified for our understanding that the situation experienced by the educational establishments for over a year is prone to self-evaluation and review of pedagogic proposals. The literature that grounds our analyses is formed by referential on Early Childhood Education policies and practices, with an emphasis on the evaluation aimed to this stage, in dialogue with recent studies and documents on the impacts and challenges brought to education by the pandemic. The analysis evidenced potentialities of use of this document, considering its dimensions and the possibility of indicators adaptation, as well as the inclusion of new ones, due to the current context. It is highlighted the simplicity of its implementation, with strategies of use that may strengthen the autonomy of the establishments, as well as supporting democratic management practices.

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Author Biographies

Maria Luiza Rodrigues Flores, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Possui graduação em Letras Português-Inglês (1992), mestrado (2000) e doutorado (2007) em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Realizou estágio pós-doutoral junto ao Programa de Estudos pós-graduados em Psicologia Social da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Relações de Gênero, Raça e Idade (2014)  Desenvolvendo estudos sobre políticas de acesso à educação infantil a partir da obrigatoriedade de matrícula na pré-escola. 

Sandra Maria Zákia Lian Sousa, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo - USP

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Mackenzie; Mestre em Educação pela PUC-SP e Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo. Nesta Universidade é Professora da Faculdade de Educação, atuando na pós-graduação na área “Estado, Sociedade e Educação”.  O campo de pesquisa privilegiado trata de política e avaliação educacional, com produções divulgadas em artigos e capítulos de livros. Consultora no projeto “Monitoramento e Avaliação do uso dos Indicadores da Qualidade na Educação Infantil” (2010/2011) e na elaboração da proposta “Educação Infantil: subsídios para a construção de uma sistemática de avaliação (2012), ambos coordenados pelo Ministério da Educação. O campo de pesquisa privilegiado trata de política e avaliação educacional, com produções divulgadas em artigos e capítulos de livros.

Cláudia Oliveira Pimenta, Fundação Carlos Chagas (FCC)

É graduada em História pela PUC/SP, mestre e doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP). Atuou no projeto “Monitoramento e Avaliação do uso dos Indicadores da Qualidade na Educação Infantil” (2010/2011) e na construção do documento “Educação Infantil: subsídios para a construção de uma sistemática de avaliação (2011-2012), ambos coordenados pelo Ministério da Educação. Em 2018, compôs a Comissão de Assessoramento Técnico-pedagógico, do INEP, para análise dos questionários do SAEB. É professora de história na rede estadual de educação de São Paulo e pesquisadora da Fundação Carlos Chagas (FCC), atuando, principalmente, nos seguintes temas: avaliação educacional, políticas educacionais e Educação Infantil.

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Published

2022-05-09

How to Cite

Rodrigues Flores, M. L., Sousa, S. M. Z. L. ., & Pimenta, . C. O. (2022). Institutional evaluation and quality promotion in early childhood education within the Covid-19 context. Devir Educação, 6(1), e–373. https://doi.org/10.30905/rde.v6i1.373

Issue

Section

Dossiê tematico 1 - Desenvolvimento profissional docente, práticas pedagógicas e avaliação na educação infantil: questões para o debate