Black women in professional and technological education: a look at scientific production

Authors

  • Jose Wellington da Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE
  • Natal Lânia Roque Fernandes Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.612

Keywords:

Mulher Negra; Educação Profissional e Tecnológica; Gênero; Raça

Abstract

This article aims to present an overview of scientific production on issues related to black women in the educational space of Professional and Technological Education, in order to analyze how these issues are addressed within the EPT. This is bibliographic research, carried out through a survey of publications from 2012 to 2022, with data published in the CAPES Catalog, Google Scholar, SciELO Brasil Database, arranged in theses, dissertations, articles and monographs. Based on the concept of intersectionality, eight studies dealing with the relationship between gender, race and professional education were analyzed. It can be seen that studies on black women in the EPT are few and secondary, showing a gap that needs to be overcome by research that takes into account other categories, such as subjectivity, to analyze the presence of black women in those spaces.

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Author Biographies

Jose Wellington da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE

Mestre em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE, através do Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica - PROFEPT. Possui Graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Piauí (2009). Especialista em Biologia Parasitária pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí e em Gênero e Diversidade na Escola pela Universidade Federal do Ceará. Servidor efetivo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - Campus Sobral, com o cargo de Técnico em Assuntos Educacionais. Tem experiência na área de educação, como professor da educação básica e também na área de Apicultura, com ênfase em manejo de colmeias de Apis Mellifera L.. Atualmente é chefe de gabinete da direção-geral do IFCE campus de Sobral

Natal Lânia Roque Fernandes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE

Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal da Paraíba-UFPB, Especialização em Novas Tecnologias na Educação pela UFPB, Mestrado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos-SP e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará, com período sanduíche na Universidade do Porto-Portugal. Professora do Curso de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica - PROFEPT, do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Líder do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa e Estudo da Educação- GIPEE e do Grupo de estudo em (auto)biografia, currículo e identidade - BIOGRACI.

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Published

2023-07-31

How to Cite

da Silva, J. W., & Roque Fernandes, N. L. (2023). Black women in professional and technological education: a look at scientific production. Devir Educação, 7(1), e–612. https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.612